Ťažbu gudrónov skontrolovalo ministerstvo, autá so zeminou prikázalo zakryť

Autá chodili nezakryté, ministerstvo sľubuje kontroly opakovať.

Zamorená lokalita.(Zdroj: ARCHÍV SME)

DEVÍNSKA NOVÁ VES. Ťažbu gudrónov v bratislavskej Devínskej Novej Vsi dnes prišlo skontrolovať Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR. Pred niekoľkými dňami zo skládky začali vyvážať odpad a hoci nákladné autá vozili zatiaľ len zeminu, nie gudróny, u ľudí to vyvolávalo obavy. Autá totiž so zeminou chodili cez mestskú časť nezakryté. To dnes firme rezort nakázal ihneď zmeniť.

"Ministerstvo uložilo okamžité opatrenie, že žiaden odpad nesmie ísť v aute nezakrytý," povedal pre TASR hovorca zeleného rezortu Maroš Stano.

Sľubujú kontroly

Ministerstvo ale v lokalite porušenie povolenia, ako sa má sanovať, nenašlo. Sľubuje však, že kontroly bude vykonávať opakovane, a to aj niekoľkokrát mesačne. "Situáciu preverí aj inšpekcia životného prostredia," doplnil Stano.

To, že autá so zeminou chodia cez mestskú časť nezakryté, sa nepáčilo napríklad poslancovi a Devínskonovovešťanovi Michalovi Gašparíkovi, ktorý preto napísal aj list Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva. "Autá jazdia nezaplachtené, z korby vychádza nehorázny zápach a para. Vonkajšia časť prahu dverí korby nie je tiež očistená od kontaminovanej zeminy," uviedol.

Špeciálne kontajnery?

Konzorcium piatich firiem ešte v polovici decembra minulého roku, teda pred začiatkom prác, vysvetľovalo, že gudróny sa budú odvážať z lokality v špeciálnych kontajneroch, no zemina len v nákladných autách. To sa Gašparíkovi nepáči. Pripomína, že nákladné autá neprevážajú čistú zeminu, ale kontaminovanú.

"Rozdeliť kontaminovanú zeminu od nekontaminovej sa ani nedá, nemajú tam na to prostriedky. A ide to popod balkóny obyvateľov," sťažuje sa. Aj zamorenú zeminu by preto mali podľa neho odvážať zo skládky v uzavretých nákladných autách.

Len vrchná zemina

Hovorca MŽP potvrdil, že autá zatiaľ odvážali iba vrchnú zeminu, ktorá pokrývala kontaminovanú plochu a tá ľudské zdravie neohrozuje. Autá však aj tak rezort prikázal zakryť. "Ministerstvo tiež spoločnosti odporučilo lepšiu komunikáciu s verejnosťou a vyzvalo striktne dodržiavať určený čas transportu," zdôraznil Stano. Pripomenul, že určitému diskomfortu občanov sa počas sanácie nedá vyhnúť.

Sanačný geológ Peter Sekula pred prácami upozorňoval, že obyvatelia budú cítiť mierny zápach látky merkaptán, ktorý sa používa aj na prifarbovanie zemného plynu. Je nepríjemný, ale nie nebezpečný. Odpad sa má vyvážať iba medzi 7.30 a 16.00 h.

Nákladné autá by mali podľa plánov odnášať gudróny a kontaminovanú zeminu z lokality do augusta. Práce začali robiť v zimných mesiacoch zámerne, ideálne sú totiž teploty pod desať stupňov Celzia. Gudróny sú vtedy v tuhom skupenstve. Ich ťažba i preprava je tak jednoduchšia a odparovanie prchavých zložiek nižšie.

Miliónová zmluva

Gudróny sa vyťažia za európske peniaze. MŽP uzavrelo takmer 11,9-miliónovú zmluvu s konzorciom .A.S.A. ENVIRO (Kamenné srdce), ktoré tvorí päť firiem. Časť odpadu sa spáli v cementačných peciach a energeticky zhodnotí. "Najmä zeminy, ktoré v minulosti slúžili na prekryv gudrónov a mali zabezpečiť, aby nedochádzalo k priamemu kontaktu medzi človekom a gudrónmi, nemôžu byť energeticky zhodnotené. Tie budú buď solidifikované, alebo čistejšie časti budú spracované biodegradáciou v technologických zariadeniach," dodal sanačný geológ.

V kameňolome Srdce je asi 30.000 metrov kubických (m3) toxického odpadu, z toho je 18.000 m3 gudrónov a 12.000 zamorenej zeme. Skládka z bývalej rafinérie minerálnych olejov Apollo zaberá takmer 4000 metrov štvorcových. Nebezpečný odpad priviezli do lokality Srdce v roku 1963 a povrch o desať rokov prekryli vrstvou ílovitých zemín. Lokalita pritom patrí do Chránenej krajinnej oblasti Malé Karpaty a Národnej prírodnej rezervácie Devínska Kobyla.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 070
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 255
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 13 212
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 929
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 662
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 790
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 407
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 812
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 575
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 387