BRATISLAVA. Budúcnosť legendárneho propelera, ktorý sa koncom uplynulého leta opäť dostal na Dunaj, je zatiaľ neistá. Čo bude s lodnou linku spájajúcou brehy rieky zatiaľ nevedno, podľa nového starostu Starého Mesta Radoslava Števčíka je o tom zatiaľ predčasné hovoriť.
„Zatiaľ nepoznám ekonomickú stránku, koľko to mestskú časť stojí a či je to efektívne,“ povedal pre agentúru SITA Števčík. Jedným dychom však dodal, že diskusiu o tejto téme si vie predstaviť.
Propeler sa na Dunaj vrátil koncom augusta 2014 a premával v skúšobnej prevádzke, len cez víkendy. Po Dunaji sa plavil do konca októbra. Za ten čas odplával 191 hodín a previezol takmer 7 000 ľudí, najviac si projekt obľúbili rodiny s deťmi. Nový starosta Števčík projekt nezavrhuje, zatiaľ však nevie povedať, či ho v budúcom roku opäť spustia. Hovorí, že najprv sa musí oboznámiť s ekonomickou stránkou tohto projektu a jeho financovaním.
Števčík však hovorí, že jeho predstava o lodnej linke, ktorá spája brehy Dunaja, je trochu iná, ako model, ktorý tu bol. Za zváženie podľa neho stojí aj možnosť vytvoriť akúsi sieť vodného taxi, podobne ako majú v niektorých prímorských mestách. „Kapacitne menšie lode tu zabezpečujú takýto transport pasažierov z jedného brehu na druhý,“ priblížil myšlienku Števčík.
Propeler po Dunaji jazdil približne dva mesiace, od 22. augusta do 26. októbra 2014, vždy v piatok, sobotu a nedeľu. Návštevníci sa propelerom mohli prepraviť na petržalskú stranu Dunaja, zastavoval aj pri Riverparku a nákupnom centre Eurovea. Cestujúcich vozila loď Prešov s kapacitou 220 ľudí.
O obnovení legendárneho propeleru sa hovorilo niekoľko rokov. Staré Mesto pod vedením Tatiany Rosovej spolu so spoločnosťou Nautivia v minulosti predstavili takýto projektu, ten sa však neskončil úspechom. Zabrzdili ho problémy s vybudovaním prístavísk, ale i privysoké náklady na nové plavidlo či jeho prevádzku. V projekte pôvodne počítali, že po Dunaji sa bude plaviť loď typu katamarán s kapacitou 60 ľudí.
História bratislavského propelera siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi. Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpaliskom na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku. Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík. Na svoju poslednú plavbu sa propeler vydal v roku 2003, linka však bola stratová, preto ju zastavili.
ab;zh mt