
Miss Press Veronika Bozsíková a Miss Sympatia Benušková preberajú oblečenie s malou slečnou z Detského domova v Malackách. FOTO TASR – ZUZANA ČIŽMÁROKOVÁ
Aj tento rok sa pred Vianocami uskutočňujú stovky charitatívnych akcií. Minulý týždeň k nim pribudla akcia Benettonu. Ak ste si v čase od štvrtka do soboty kúpili v tejto predajni v Auparku oblečenie, rovnaký počet oblečenia získali od firmy aj deti z detských domovov. Nemuseli ste vlastne nikomu nič darovať. Len kúpiť napríklad svojmu troj- až päťročnému dieťaťu hoc aj vetrovku, ktorá v Benettone stojí od 3700 do 4000 korún.
„Treba si položiť otázku, aký rozdiel je medzi charitou, ktorá sa spája s pojmom etika darcovstva a marketingom,“ hovorí Marek Roháček z občianskeho združenia Návrat. „Skupina detí, žijúca v detských domovoch, je najpopulárnejšia sociálne znevýhodnená skupina. V každom prípade je veľmi dobre použiteľná aj pre marketingové záujmy.“
Do predajne Benettonu si po balíky plné oblečenia prišlo šesť detí z detského domova v Malackách. „Spolu s kolegami navštevujeme v tomto čase dva či tri detské domovy za víkend. Snažíme sa so sebou priviesť hercov a spevákov, aby sa ich deti mohli dotknúť,“ hovorí Patrik Herman z Nadácie Markíza.
Združenie Návrat presadzuje odlišnú myšlienku podpory a pomoci pre opustené deti. Tie sa nepotrebujú raz za čas dotknúť speváka či herca, ale žiť a mať osobný vzťah s dospelým človekom, ktorý sa ich nebude dotýkať len pred Vianocami. Návrat podporuje myšlienku návratu opustených detí do nových rodín. Presadzuje potrebu dieťaťa žiť v rodine buď s profesionálnymi, alebo adoptívnymi rodičmi. Snaží sa získavať podporu pre profesionálne a náhradné rodiny. Ideálom je stav ako v škandinávskych krajinách, kde detské domovy neexistujú.
„Základnou potrebou dieťaťa je vzťah s dospelým človekom. Všetky iné dary a akcie len zahmlievajú túto skutočnosť. Keď dieťa z domova príde do rodiny, hračky alebo šaty sú to posledné, čo ho zaujíma. Najvzácnejšie sú preň chvíle strávené s dospelými, spoločná činnosť,“ hovorí Marek Roháček.
Keďže všetky deti z domova v Malackách by sa do predajne nevošli, šesť detí prebralo darčeky pre celý domov. Slovenské missky, ktoré trojdňovú akciu Benettonu podporili tým, že v predajni asistovali ako predavačky, skúšali a obliekali deťom, ešte nevyzlečeným zo zimných bundičiek, jedno tričko Benetton za druhým. Pre celý detský domov.
JANA PARKROVÁ