SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

O odtiahnutí rozhoduje správca cesty

Parkovanie je jedným z najzložitejších problémov Bratislavy. Vodiči sa často sťažujú, že ich policajti pokutovali neoprávnene, prípadne sú na pochybách, či má mestská polícia vôbec právo dať vodičovi pokutu. Dodržanie pravidiel parkovania však môže okrem


Jeden z našich čitateľov sa na nás obrátil so sťažnosťou na postup polície, ktorá mu dala pokutu za parkovanie. O vyjadrenie sme požiadali mestskú políciu. „Vozidlo na fotografii tvorí prekážku cestnej premávky. Bráni plynulosti pohybu chodcov, ktorí sú tiež účastníkmi cestnej premávky. Vodič pri parkovaní nedodržal ani minimálnu šírku pásu pre peších v jednom smere, teda 60 centimetrov.“ FOTO ČITATEĽ

Parkovanie je jedným z najzložitejších problémov Bratislavy. Vodiči sa často sťažujú, že ich policajti pokutovali neoprávnene, prípadne sú na pochybách, či má mestská polícia vôbec právo dať vodičovi pokutu. Dodržanie pravidiel parkovania však môže okrem štátnych policajtov kontrolovať aj mestská polícia. Policajt môže vodičovi pri riešení dopravného priestupku uložiť blokovú pokutu až do výšky 2000 korún.

Kedy môžete na aute nájsť „papuču“

Blokovacie zariadenie, tzv. papuču môžu použiť mestskí i štátni policajti len vtedy, ak vodič porušil zákazovú dopravnú značku alebo zákazové dopravné nariadenie. Štátni policajti ju však zvyčajne použijú len v prípade, že vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky.

Kto a kedy môže rozhodnúť o odtiahnutí vozidla

O odtiahnutí vozidla rozhoduje správca komunikácie, v Bratislave magistrát, ktorý poveril touto funkciou mestskú políciu. Mestský policajt môže rozhodnúť o odtiahnutí vozidla, ak ho vodič nechal na mieste, kde je zastavenie a státie zakázané a vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky, vrátane chodníka.

Parkovanie na chodníkoch

Podľa tzv. Malchárkovej novely zákona o premávke na pozemných komunikáciách vodič nesmie zastaviť a stáť „na chodníku, kde by motocykel, motorové vozidlo alebo prípojné vozidlo bolo prekážkou plynulé-ho pohybu chodcov, to neplatí, ak ide o zastavenie a státie, ktoré nepresiahne tri minúty a ktoré neohrozí ani neobmedzí chodcov.“

Pri posudzovaní, či vozidlo ohrozuje alebo obmedzuje chodcov, sa prihliada na normu pre projektovanie miestnych komunikácií. Najmenšia voľná šírka chodníka podľa tejto normy má umožniť jazdu detského kočíka, jazdu invalidného vozíka a chôdzu chodca s batožinami a umožniť ich obchádzanie. Je stanovená na 1,5 metra.

Mestská polícia však vzhľadom na kritický nedostatok parkovacích miest v Bratislave pre parkovanie na chodníkoch prijala úzus, že „za prekážku cestnej premávky považuje auto zaparkované na chodníku len v tom prípade, ak vodič ponechá pre pohyb chodcov priestor menší ako 60 centimetrov. „Takto totiž vytláča chodca na vozovku a to ohrozuje jeho bezpečnosť,“ zdôvodnila hovorkyňa mestskej polície Sylva Miňovská.

JANA MARTINKOVÁ

Kde vodič nesmie zastaviť a stáť:

– v neprehľadnej zákrute a jej tesnej blízkosti

– na priechode pre chodcov a cyklistov

– na križovatke

– na pripájacom a odbočovacom pruhu

– pri zastávke električky, autobusu alebo tolejbusu (za presne vymedzených podmienok)

– na železničnom priecestí

– v podjazde

– v tuneli

– na mieste, kde by vozidlo zakrývalo zvislú alebo vodorovnú dopravnú značku alebo svetelné signály

– vo vnútorných jazdných pruhoch a na vyhradených jazdných pruhoch, na moste

– pred vjazdom na cestu z poľnej alebo lesnej cesty

– na vyhradenom parkovisku

– na električkovom páse

– na iných miestach, kde by tým ohrozil bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, najmä jazdu ostatných vozidiel

– v obytnej a pešej zóne je státie vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak (obytným územím sa v zmysle zákona rozumie zastavané územie, ktorého začiatok a koniec sú označené príslušnou dopravnou značkou).

Lokality, kde platí zákaz parkovania, rozširujú všeobecne záväzné nariadenia hlavného mesta a niektorých mestských častí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Nechajte zamestnancov vybrať si služobné auto, oplatí sa vám to
  2. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  3. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  4. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  5. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  9. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  10. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 38 371
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 26 441
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 19 300
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 823
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 15 062
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 779
  7. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 12 613
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 549
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 119
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 666
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu