Električky v Dúbravke už jazdia, práce pri trati však pokračujú. Nedostatky mesto zatiaľ spisuje.
DÚBRAVKA. Nerovná dlažba, prasknutá tvárnica, rozpadnutá krajnica. Takto kriticky opisujú obyvatelia modernizáciu električkovej trate v bratislavskej Dúbravke, ktorú tu dokončuje firma Metrostav. Upozorňujú aj na bariéry pri trati, stožiare osadené uprostred nástupíšť či nové semafory, ktoré sú nastavené tak, že skôr zdržujú, ako slúžia.
Portál o verejnej doprave imhd.sk ide s kritikou ešte ďalej, hovorí o tom, že mesto sprevádzkovalo spackanú električkovú trať.
Pri modernizácii, ako mesto nazvalo obnovu, aby projekt preplatili z eurofondov, totiž vychádzalo zo starého projektu. Oprava trate v Dúbravke sa plánovala roky, mala prebehnúť za bývalého vedenia mesta, nakoniec na ňu neboli peniaze. Na chyby ešte v rámci pripomienok projektu upozorňovali aj aktivisti z iniciatívy Lepšia doprava.
Teraz Bratislava za modernizáciu zaplatí 8,2 milióna eur, pričom 85 percent peňazí dá Európska únia, desať štát a päť percent mesto.
Nedostatky spisujú
Modernizácia Dúbravka
- úsek Hanulova – Pri kríži;
- elektr. trať križuje – 7 priecestí pre peších, 4 priecestia pre autá a jeden podchod pre peších (pri OD Saratov);
- 10 nástupísk (5 električkových zastávok);
- náklady 8,2 milióna eur.
- termín od 14. júla do konca novembra
Električky pustil magistrát na trať v Dúbravke v utorok 18. novembra, na tretí termín ako avizovali, s tým, že kolaudácia bude prebiehať počas pilotnej premávky. Dva predchádzajúce termíny pred komunálnymi voľbami zrušili pre nedokončené práce na trati a zastávkach.
Firma Metrostav, ktorú mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, mala pri tom na trať čas do konca novembra.
Hovorca mesta Stanislav Ščepán však vysvetľuje, že s termínom sa ponáhľali, aby mesto nemuselo platiť náhradné autobusy, ktoré v Dúbravke miesto električiek jazdili. Mesačné náklady na náhradné autobusy vyčíslil dopravca na 170-tisíc eur.
Na otázku, či je vedenie mesta spokojné s modernizáciou trate, Ščepán neodpovedal. Sľúbil však, že chyby z trate zmiznú. „Nedostatky a stavebné nedorobky spisuje stavebný dozor a zhotoviteľom budú odstránené. Krajnica ešte nie je dokončená, v lokalite bývalého prejazdu medzi Švantnerovou a Alexyho budú obrubníky dobudované.“
Kolaudácia trate sa podľa hovorcu začala 18. novembra, kedy skončí, nevedia. „Presný termín nevieme určiť, závisí od rozsahu diela a priebehu kolaudácie,“ vraví Ščepán. Odhaduje to na dva až tri týždne.
Semafory nastavujú
"Električková trať po modernizácii má mnoho problémov a hrozí pozastavenie premávania električiek až do vyriešenia“ hodnotí trať Martin Zaťovič, nový starosta Dúbravky.
„Bola spustená bez kolaudačného rozhodnutia, je nedokončená, či už semafory alebo zastávky, na otočisku na konečnej chýba senzor a mazanie, aby električky nevŕzgali. Porušené boli aj rúry vodárenskej spoločnosti. Bol to starší projekt, ktorý mesto vytiahlo zo šuplíku, nikto sa mestských ani miestnych poslancov nepýtal. Či komunikovali s úradom neviem, neboli sme informovaní. Pri osobnej komunikácií s pánom Schlossera ohľadom určitých zmien, mi oznámil, už sa nedá nič meniť, tak je naprojektované a keby sme menili, prídeme o peniaze z eurofondov.“
Dôležité bude podľa Zaťoviča aj meranie hluku, nakoľko zníženie hluku bol jeden z bodov modernizácie.
Semafory testujú
Portál imhd.sk ich nazýva hlúpe, lebo chodci čakajú na zelenú aj vtedy, ak stlačili tlačidlo pri semafore a žiadne autá neprichádzajú, upozorňujú a na spomalenie autobusov MHD, obyvatelia sa sťažujú. Ščepán vraví, že nové semafory sú v testovacej prevádzke z dôvodu optimalizácie GPS polohy električiek na preferenciu MHD. Testovanie chcú vyhodnotiť za tri či štyri týždne.
Mamička, ktorá chcela využiť priechod a semafory s veľkým kočíkom s dvojičkami, hovorí, že prechod cez cestu zvláda len s námahou. Kým prejde totiž jednu stranu cesty na zelenú, druhá dostane červenú, tak musí s kočíkom s dvomi deťmi čakať na úzkom ostrovčeku medzi autami a električkou.
Projekt modernizácie nepočítal ani s obnovou podchodu pri trati. Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser vraví, že mestu ho z projektu vyškrtli, lebo v pôvodnom projekte nebol.
Na zatrávnenie a tým aj odhlučnenie trate až o päť decibelov peniaze neostali. Schlosser to vysvetľuje vysokými nákladmi a podložím. Tráva by sa mala vrátiť aspoň na okraje trate.
Bratislava odstavila v Dúbravke električky 14. júla, dôvodom bol havarijný stav trate, električky museli Dúbravkou jazdiť zníženou rýchlosťou.
Mesto sprevádzkovalo spackanú trať - text imhd.sk - čítaj tu
Portál imhd.sk kritizuje aj nové zastávky.
FOTO - TASR