SME

Hluk aj bariéry na novej trati ostali

Modernizáciu trate za milióny dalo mesto robiť podľa starého projektu.

Električky vrátili na trať 18. novembra, počas prevádzky prebiehajú dokončovacie práce.Električky vrátili na trať 18. novembra, počas prevádzky prebiehajú dokončovacie práce. (Zdroj: TASR)

Električky v Dúbravke už jazdia, práce pri trati však pokračujú. Nedostatky mesto zatiaľ spisuje.

DÚBRAVKA. Nerovná dlažba, prasknutá tvárnica, rozpadnutá krajnica. Takto kriticky opisujú obyvatelia modernizáciu električkovej trate v bratislavskej Dúbravke, ktorú tu dokončuje firma Metrostav. Upozorňujú aj na bariéry pri trati, stožiare osadené uprostred nástupíšť či nové semafory, ktoré sú nastavené tak, že skôr zdržujú, ako slúžia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Portál o verejnej doprave imhd.sk ide s kritikou ešte ďalej, hovorí o tom, že mesto sprevádzkovalo spackanú električkovú trať.

SkryťVypnúť reklamu

Pri modernizácii, ako mesto nazvalo obnovu, aby projekt preplatili z eurofondov, totiž vychádzalo zo starého projektu. Oprava trate v Dúbravke sa plánovala roky, mala prebehnúť za bývalého vedenia mesta, nakoniec na ňu neboli peniaze. Na chyby ešte v rámci pripomienok projektu upozorňovali aj aktivisti z iniciatívy Lepšia doprava.

Teraz Bratislava za modernizáciu zaplatí 8,2 milióna eur, pričom 85 percent peňazí dá Európska únia, desať štát a päť percent mesto.

Nedostatky spisujú

Modernizácia Dúbravka

  • úsek Hanulova – Pri kríži;
  • elektr. trať križuje – 7 priecestí pre peších, 4 priecestia pre autá a jeden podchod pre peších (pri OD Saratov);
  • 10 nástupísk (5 električkových zastávok);
  • náklady 8,2 milióna eur.
  • termín od 14. júla do konca novembra

dubravka_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Električky pustil magistrát na trať v Dúbravke v utorok 18. novembra, na tretí termín ako avizovali, s tým, že kolaudácia bude prebiehať počas pilotnej premávky. Dva predchádzajúce termíny pred komunálnymi voľbami zrušili pre nedokončené práce na trati a zastávkach.

Firma Metrostav, ktorú mesto vybralo vo verejnom obstarávaní, mala pri tom na trať čas do konca novembra.

Hovorca mesta Stanislav Ščepán však vysvetľuje, že s termínom sa ponáhľali, aby mesto nemuselo platiť náhradné autobusy, ktoré v Dúbravke miesto električiek jazdili. Mesačné náklady na náhradné autobusy vyčíslil dopravca na 170-tisíc eur.

Na otázku, či je vedenie mesta spokojné s modernizáciou trate, Ščepán neodpovedal. Sľúbil však, že chyby z trate zmiznú. „Nedostatky a stavebné nedorobky spisuje stavebný dozor a zhotoviteľom budú odstránené. Krajnica ešte nie je dokončená, v lokalite bývalého prejazdu medzi Švantnerovou a Alexyho budú obrubníky dobudované.“

SkryťVypnúť reklamu

Kolaudácia trate sa podľa hovorcu začala 18. novembra, kedy skončí, nevedia. „Presný termín nevieme určiť, závisí od rozsahu diela a priebehu kolaudácie,“ vraví Ščepán. Odhaduje to na dva až tri týždne.

Semafory nastavujú

"Električková trať po modernizácii má mnoho problémov a hrozí pozastavenie premávania električiek až do vyriešenia“ hodnotí trať Martin Zaťovič, nový starosta Dúbravky.

„Bola spustená bez kolaudačného rozhodnutia, je nedokončená, či už semafory alebo zastávky, na otočisku na konečnej chýba senzor a mazanie, aby električky nevŕzgali. Porušené boli aj rúry vodárenskej spoločnosti. Bol to starší projekt, ktorý mesto vytiahlo zo šuplíku, nikto sa mestských ani miestnych poslancov nepýtal. Či komunikovali s úradom neviem, neboli sme informovaní. Pri osobnej komunikácií s pánom Schlossera ohľadom určitých zmien, mi oznámil, už sa nedá nič meniť, tak je naprojektované a keby sme menili, prídeme o peniaze z eurofondov.“

Dôležité bude podľa Zaťoviča aj meranie hluku, nakoľko zníženie hluku bol jeden z bodov modernizácie.

Semafory testujú

Portál imhd.sk ich nazýva hlúpe, lebo chodci čakajú na zelenú aj vtedy, ak stlačili tlačidlo pri semafore a žiadne autá neprichádzajú, upozorňujú a na spomalenie autobusov MHD, obyvatelia sa sťažujú. Ščepán vraví, že nové semafory sú v testovacej prevádzke z dôvodu optimalizácie GPS polohy električiek na preferenciu MHD. Testovanie chcú vyhodnotiť za tri či štyri týždne.

Mamička, ktorá chcela využiť priechod a semafory s veľkým kočíkom s dvojičkami, hovorí, že prechod cez cestu zvláda len s námahou. Kým prejde totiž jednu stranu cesty na zelenú, druhá dostane červenú, tak musí s kočíkom s dvomi deťmi čakať na úzkom ostrovčeku medzi autami a električkou.

Projekt modernizácie nepočítal ani s obnovou podchodu pri trati. Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser vraví, že mestu ho z projektu vyškrtli, lebo v pôvodnom projekte nebol.

Na zatrávnenie a tým aj odhlučnenie trate až o päť decibelov peniaze neostali. Schlosser to vysvetľuje vysokými nákladmi a podložím. Tráva by sa mala vrátiť aspoň na okraje trate.

Bratislava odstavila v Dúbravke električky 14. júla, dôvodom bol havarijný stav trate, električky museli Dúbravkou jazdiť zníženou rýchlosťou.

Mesto sprevádzkovalo spackanú trať - text imhd.sk - čítaj tu

zastavka_res.jpg

Portál imhd.sk kritizuje aj nové zastávky.

FOTO - TASR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  6. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  8. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 911
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 950
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 6 789
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 438
  5. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 434
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 233
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 114
  8. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 572
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rudolf Huliak a nový minister životného prostredia Tomáš Taraba.

Firma, ktorú vedie brat Rudolfa Huliaka, nezískala milióny z plánu obnovy.


4
Advokát David Lindtner na súde zastupoval aj stíhaného extrémistu Daniela Bombica.

Bývalý člen sýkorovcov na súde vypovedal o údajnom podplácaní.


5
Roman Antal pri predstavovaní projektu Veža snov na Štrbskom Plese v roku 2019.

Roman Antal uteká pred veriteľmi.


1
Peter Tkačenko.

Peter Tkačenko odpovedá na komentár Jakuba Fila.


11
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 254
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 102
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 25 996
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 140
  5. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 879
  6. Ján Valchár: Domáca sviňa za milión Eur a ako nesexovať päťkrát denne 8 353
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 7 289
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 749
  1. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  2. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  3. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  4. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  5. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
  6. Tupou Ceruzou: Doživotná renta
  7. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom
  8. Radko Mačuha: J&T postavte planetárium M.R. Štefánika.
SkryťZatvoriť reklamu