BRATISLAVA. Hoci sa mali obyvatelia bratislavskej Dúbravky dostať do mesta električkou už v piatok 14. novembra, trať vtedy ešte nespojazdnia.
"Dodávateľ, ktorý realizuje modernizáciu električkovej trate v Dúbravke, stanovil termín ukončenia prác a následné obnovenie električkovej dopravy na piatok 14. 11. 2014. Tento termín sa však nepodarilo spoločnosti Metrostav splniť," informuje Dopravný podnik Bratislava na svojej webovej stránke.
Od 14. novembra tak električky č. 4 a 5 ďalej premávajú len po Karlovu Ves a na linke X5 Karlova Ves, Borská - Dúbravka, Pri kríži jazdia autobusy náhradnej dopravy.
Trať do Dúbravky bola dlho v havarijnom stave a vozidlá ňou museli jazdiť zníženou rýchlosťou, len päť kilometrov za hodinu. Nové koľaje teraz dostáva úsek od Hanulovej k ulici Pri kríži. Trať, ktorú začali opravovať v polovici júla, mali najprv otvárať 10. novembra, potom termín posunuli na 14. novembra.
Do konca novembra
"Práce mesiac dopredu nie vždy odhadnete. Keď sme počas posledného týždňa museli každý deň 24 hodín podbíjať koľajnice, aby sme to stihli, tak sme v piatok pochopili, že nemôžeme rušiť obyvateľov Dúbravky," vysvetľoval v pondelok 10. novembra Roman Fuksa z firmy Metrostav.
Polohu trate totiž upravoval podbíjací stroj, ktorý bol v noci hlučný. Mesto tak firma podľa jeho slov požiadala, aby sa termín predĺžil.
Termín na dokončenie prác má však Metrostav až do konca novembra. Mesto argumentovalo, že trať chceli spojazdniť čím skôr, lebo DPB chýbajú vodiči autobusov, ktorí teraz vozia ľudí náhradnou dopravou do Dúbravky.
Náhradná doprava je záťaž
"Keď sa vypravujú autobusy namiesto električiek, je to pre dopravný podnik finančná záťaž," povedal hovorca Bratislavy Stanislav Ščepán. Náklady na náhradnú dopravu sú vraj 170-tisíc eur na mesiac.
Električkovú trať by tiež dali do skúšobnej prevádzky ešte neskolaudovanú, proces kolaudácie sa mal začal až 18. novembra.
"Môžete ale sprístupniť prevádzku koľajových tratí už aj počas testovacej premávky," vysvetlil hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser.
Ščepán povedal, že mesto musí rešpektovať odporúčania odborníkov a bezpečnosť cestujúcich považuje za prvoradú, takže nemôže spustiť od piatka rána ani testovaciu prevádzku.
Dodal, že akonáhle bude magistrát mať odborne potvrdenú správu, že trať je pre cestujúcich v úplnom poriadku, spustí jej užívanie. "Môže to byť už v priebehu nasledujúcich dní," povedal.
Mesto Bratislava modernizuje trať z európskych peňazí, ktoré mali ísť pôvodne na novú vlakovú trať s podzemným tunelom spájajúcu bratislavské Predmestie so stanicou Filiálka pri Trnavskom mýte. Mestskí poslanci v septembri 2012 schválili náhradné projekty, medzi ktorými sa ocitla aj trať v Dúbravke.
Bratislava za opravy zaplatí 8,2 milióna eur, pričom zo sumy 85 percent financuje Európska únia, desať percent štát a päť percent mesto.
Pred voľbami otvoria trate v Bratislave, opravené budú provizórneČítajte