Na rozdiel od trate do Dúbravky odovzdali koľajnice na stanicu načas.
Agentúrnu správu sme nahradili autorským článkom.
BRATISLAVA. Po troch rokoch zmizla na bratislavskej hlavnej stanici provizórna stena a ľudia môžu zísť po schodoch na vynovené obratisko električiek. Od utorka tam opäť premávajú.
Opravené obratisko kontrastuje s ošarpanou hlavnou stanicou. Na vrchu schodov sú mláky vody z pretekajúceho stropu, eskalátory nefungujú a okná sú posprejované.
Od odstavenia trate vznikla na obratisku kolónia bezdomovcov. Nedostali ich odtiaľ ani mestskí policajti a ani pletivové ploty dopravného podniku.
Kolónia bezdomovcov
Mesto sľubuje, že jeden eskalátor spustia v najbližších dňoch, ďalší potrebuje väčšie opravy. „Urobili sme maximum, aby to tu pôsobilo čisto,“ vraví Ľubomír Andrassy, riaditeľ kancelárie primátora.
Dúfa, že bezdomovcov odstraší ruch nástupiska alebo namontované kamery.
„Určite sme nechceli investovať verejné peniaze do závažnejších opráv preto, lebo stále nevieme od investora, či vie realizovať projekt rekonštrukcie hlavnej stanice,“ hovorí Andrassy o firme Transprojekt, s ktorou sa mesto už dlhšie sporí o prestavbu Predstaničného námestia.
Na stanicu teraz premávajú električky číslo 1 a 2, vrátili sa tam však iba dočasne. Na jar totiž budú opravovať ďalší úsek trate od ministerstva financií, ktorý stanicu spája so zvyškom mesta. V prevádzke zostáva aj náhradná autobusová linka X13, autobus však bude jazdiť menej často.
Obratisko a kus trate po Šancovú ulicu stihli zrekonštruovať za desať týždňov.
Andrassy vraví, že spustenie trate nemá nič spoločné so sobotnými voľbami.
Bezpečné koľajnice
Na trati pri ministerstve financií teraz urobili len nevyhnutné opravy. Na to, aby získali eurofondy na spodnú časť trate, museli podľa Andrassyho najprv opraviť okolie obratiska. „Trať je bezpečná. Električky sme odstavili nie pre spodný úsek, ale pre vrchnú časť,“ vraví Andrassy.
S opravami spodného úseku by malo mesto začať v apríli alebo v máji budúceho roka a práce majú trvať tri až štyri mesiace.
„Spodným úsekom mohli električky jazdiť po celý čas, ale na to, aby tam nechodili obmedzenou rýchlosťou a aby vyhovovali novým električkám, ktoré nakupujeme, sme požiadali Európsku úniu o peniaze,“ vysvetľuje Andrassy s tým, že do niekoľkých rokov by trať okolo ministerstva museli aj tak opravovať.
Investor prestavby Predstaničného námestia firma Transprojekt dal na aktuálne opravy pol milióna eur, mesto dalo 700-tisíc.
Do konca roka 2016 má spolu s celou hlavnou stanicou prebudovať aj električkovú trať, ktorá pôjde pod zemou.
