Električky majú začať premávať v piatok, kolaudovať aj dokončovať trať majú už počas prevádzky.
BRATISLAVA. Deň či noc, buchot, spustené stroje, svetlá a reflexné vesty. Obyvatelia panelákov pri električkovej trati v Dúbravke sa za posledné dni nevyspali.
Bránil im v tom hluk pri podbíjaní električkovej trate. Nočné práce mesto povolilo.
Chceli stihnúť sľubovaný termín obnovy trate 10. novembra, necelý týždeň pred komunálnymi voľbami.
Trať nakoniec včera neotvorili. Návrat električiek ohlásili až na piatok, deň pred voľbami.
Dokončia za jazdy
Električky chce magistrát zaradiť do prevádzky napriek tomu, že okolie trate je staveniskom a trať nebude skolaudovaná. Sľubujú, že hotové budú aspoň nástupištia.
Dôvodom, prečo s električkami nepočkajú do úplného dokončenia, nie sú podľa hovorcu mesta Stanislava Ščepána voľby, ale peniaze.
Mesto dopláca na náhradné autobusy a dopravnému podniku chýbajú šoféri. Podnik vyčíslil mesačné náklady na náhradné autobusy na 170-tisíc eur.
Pred novinármi včera aspoň zatiahli symbolicky poslednú skrutku na trati. Odloženie termínu Ščepán vysvetľuje práve tým, že sa obyvatelia z okolia sťažovali na nočný hluk.
„Požiadali sme zhotoviteľa, aby práce, ktoré prekračujú isté decibelové limity, po desiatej večer nerobili. To je dôvod, prečo sa ten finiš nestíhal tak, ako by sme chceli.“
Na zatrávnenie trate peniaze neostali. Hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser to vysvetľuje vysokými nákladmi a podložím. Na nových nástupištiach nebudú kamery.
„Kamerový systém na zastávkach môže byť, ale to je pasívna informácia a človek, ktorý nemá zmysel pre poriadok a chce niečo narušiť, vybije kameru, nemala by potom už zmysel. Sú to skúsenosti z celej Európy,“ povedal Schlosser.
V rámci obnovy neopravia ani podchody pri trati. Schlosser vraví, že ich mestu z projektu vyškrtli, lebo v pôvodnom projekte neboli.
Práce na trati.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Cesty a koľajnice
Trať do Dúbravky nie je jediným staveniskom, ktoré blokuje mesto pár dní pred voľbami. Cez víkend opravovali napríklad aj cestu na časti nábrežia a na rušnej Staromestskej ulici.
Doprava bola preto zúžená na jeden pruh aj včera ráno. Bežné pondelkové kolóny tak boli výraznejšie, potvrdili aj z dopravného servisu rádia Expres.
Práce mali dokončiť už v nedeľu, zlé sobotné počasie ich však zbrzdilo, vysvetľuje Ščepán. Výmenu vrstiev vozovky tak dokončili až včera.
„Financie na opravu mestské zastupiteľstvo odsúhlasilo až 23. októbra, nebolo možné zaradiť ju do plánu opráv v lete,“ vraví Ščepán.
Práce musia aj pre možné reklamácie stihnúť do začiatku zimnej sezóny v sobotu. Po predstavení novej kúpenej električky z minulého týždňa majú dnes znovu spustiť električkovú trať na hlavnú stanicu.
To však len dočasne, časť trate podľa primátora Milana Ftáčnika opäť odstavia a budú opravovať na jar. Staveniskom bez stavbárov je zasa Štúrova ulica, kadiaľ má viesť električka cez Starý most do Petržalky.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ
Cez trať sa chodí cez kamene, starší ľudia s palicou alebo kočíky prejdú len ťažko.
FOTO - TASR
Okolo trate je stavenisko.