SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Bratislavskí poslanci nedali viac času na prestavbu stanice

Mestskí poslanci mali posunúť termín o jeden rok. Pred voľbami to však odmietli urobiť.

Električkové kolaje na Predstaničnom námestí začal investor spolu s Dopravným podnikom nedávno rekonštruovať.Električkové kolaje na Predstaničnom námestí začal investor spolu s Dopravným podnikom nedávno rekonštruovať. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)


BRATISLAVA. Na prestavbu bratislavskej Hlavnej stanice investor, spoločnosť Transprojekt, viac času zatiaľ nedostane.

Dodatok k zmluve o budúcej kúpnej zmluve, ktorý mal termín dokončenia dohodnutých stavieb pre mesto posunúť do konca roka 2017, odmietlo 34 z 37 prítomných poslancov.

"Toto naťahovanie termínov ide podľa môjho názoru príliš ďaleko," podotkol primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru).

Úloha pre nové zastupiteľstvo

"Dnes sa ten dodatok nedá schváliť, lebo je tam nerovnoprávny vzťah medzi mestom a investorom. Viac práv a viac možností dáva investorovi," myslí si primátor.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie kroky smerom k prestavbe stanice by už malo podľa jeho slov urobiť nové zastupiteľstvo.

"Máme ďalej diskutovať? Čo sa robilo dosiaľ?" pýtal sa poslanec Ignác Kolek (KDH). "Je v záujme mesta, aby sa v tomto smere urobil jednoznačný krok k cieľu," podotkol.

"Keby išlo o investora, voči ktorému má mesto dôveru, povedal by som áno, okamžite to schváľme," povedal poslanec Jozef Uhler (SDKÚ).

Jeho bývalý kolega zo strany, dnes už nezávislý poslanec Ivo Nesrovnal dokonca navrhol zmluvu s investorom ukončiť a na prestavbu predstaničného priestoru vypísať medzinárodnú súťaž. Jeho návrh však podporili len štyria poslanci.

Zmluva sa totiž jednostranne vypovedať nedá, mesto tak môže urobiť až vtedy, keď bude preukázateľne jasné, že investor prestavbu do konca roka 2016 nestihne.

SkryťVypnúť reklamu

"Museli by si byť potom vedomí aj všetkých právnych dôsledkov z našej strany," upozornil konateľ Transprojektu Igor Ballo. V lokalite spoločnosť vlastní pozemky, iného investora, ktorý by prišiel stanicu prestavať, by tak firma mohla blokovať.

"Mesto tak ako počas štyroch rokov aj teraz odsunulo riešenie," reagoval Ballo po hlasovaní poslancov. Pripomenul, že každé rozhodnutie prináša svoje právne dôsledky. "My si budeme analyzovať, čo to vlastne znamená," dodal.

Zmluva o budúcej kúpnej zmluve, ktorú podpísal ešte exprimátor Andrej Ďurkovský, hovorí o tom, že Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty odovzdať do konca roka 2016.

Nákupné centrum

Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22.000 štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí.

SkryťVypnúť reklamu

Vyvolané investície sú však len druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365tisíc eur, už firma mestu poslala na účet.

Investor si v navrhovanom dodatku napríklad posúval termín na dokončenie stavieb pre mesto o jeden rok, teda do konca roka 2017.

Ak by mal do dohodnutého termínu skolaudovaných aspoň polovicu objektov, mesto by mu dalo ešte pol roka na dokončenie.

Zároveň si Transprojekt stanovoval v dokumente ešte ďalší dátum. Do jedného roka, odkedy nadobudne dodatok účinnosť, musel predložiť celú projektovú dokumentáciu, ktorá je podkladom pre stavebné povolenia.

Ak by ju celú nemal, mesto mohlo podľa dodatku kontrakt s investorom hneď vypovedať. Mesto pripomínalo, že overiť, či je dokumentácia kompletná, môže iba stavebný úrad a ustanovenie tak môže v budúcnosti vyvolať spory, či túto podmienku investor vôbec splnil.

Objekty by musel investor mestu podľa návrhu dodatku odovzdať skolaudované a bez nedostatkov, ktoré by bránili ich užívaniu.

Ak by boli v takom stave, mesto by nemohlo ich prevzatie odmietnuť, mohlo by však reklamovať nedorobky či chyby.

Ak by zase investor nestihol termín, mesto malo nielen nárok od zmluvy odstúpiť, ale aj si vymáhať vyše 365tisícovú pokutu. Také ustanovenie je aj v súčasnej zmluve.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  5. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  1. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  3. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  4. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  5. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  6. Zvyšky z vašej kuchyne môžu pomôcť v boji s klimatickou krízou
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Nie všetko sa deje na červenom koberci
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 662
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 287
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 001
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 702
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 255
  6. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 2 644
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 590
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 436
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 492
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 954
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 547
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 199
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 576
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 468
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 221
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 864
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu