SME

Anketa s kandidátmi na starostov Starého Mesta

Seriál o štyroch rokoch mestských častí Bratislavy vrcholí. Štyroch kandidátov a jednej kandidátky na post starostu Starého Mesta sme sa pýtali päť zásadných otázok.

O tom, či dom na Beblavého ulici pod hradom je alebo nie je čiernou stavbou sa už roky sporí magistrát s obvodným úradom aj Starým Mestom. Pred dvomi rokmi proti výstavbe Bratislavčania protestovali, dnes je dom už skoro dostavaný.O tom, či dom na Beblavého ulici pod hradom je alebo nie je čiernou stavbou sa už roky sporí magistrát s obvodným úradom aj Starým Mestom. Pred dvomi rokmi proti výstavbe Bratislavčania protestovali, dnes je dom už skoro dostavaný. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Gábor Grendel

Nova, KDH, SaS, Most-Híd, OĽaNO, KDS, SMK

Tatiana Rosová

starostka Starého Mesta

SDKÚ, Sieť OKS a SZ

Kristián Straka

nezávislý

Radoslav Števčík

nezávislý

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Miroslav Vetrík

nezávislý

1. Sú v Starom Meste čierne stavby, ktoré by radnica mala dať zbúrať? Ktoré to sú?

GRENDEL: Podľa mojich informácií je právoplatné rozhodnutie v prípade jednej stavby na Novosvetskej ulici a ďalšie sa očakáva na Cintorínskej. Ide o zdĺhavý proces, ktorý by mohol spružniť nový stavebný zákon.

SkryťVypnúť reklamu

ROSOVÁ: Áno. Momentálne máme 5 právoplatných rozhodnutí o odstránení stavby, v ktorých koná naše stavebné, právne oddelenie alebo exekútor. Ide o stavby na Dobrovičovej, Moyzesovej, Mozartovej, Cintorínskej a Andreja Plávku. V boji proti čiernym stavbám robíme maximum v rámci našich kompetencií, ako jediná mestská časť máme na stavebnom úrade špeciálne vyčlenených zamestnancov na štátny stavebný dohľad. Vďaka správnym konaniam, pokutám a exekúciám sa nám vo viacerých prípadoch podarilo dosiahnuť, že stavebník práce zastavil a prebieha konanie o odstránení stavby. Taktiež sa nám podarilo odstrániť viaceré nelegálne reklamné zariadenia.

Prečítajte si tiež:Staré Mesto prihrávalo kšefty blízkymČítajte 

STRAKA: Áno. V Starom Meste je veľa stavieb, ktoré sú čiernymi stavbami, čiže sa stavajú bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním. Niektoré, žiaľ už stavebný úrad Staré Mesto alebo odvolací orgán stihli „zvláštnym“ spôsobom skolaudovať a teda zlegalizovať. Z tých, kde by malo byť nariadené odstránenie stavby, lebo ešte nie sú skolaudované je možné uviesť napr. stavbu architekta D. Fischera pod Bratislavským hradom, stavbu na Radvanskej ul. nadstavbu na Červeňovej ul. a mnoho billboardov po celom Starom Meste. Ak by som sa stal starostom toto bude jedna z hlavných výziev urobiť veci inak – razantne.

SkryťVypnúť reklamu

ŠTEVČIK: Áno. Najlepší prehľad o tom, ktoré stavby sú postavené v rozpore so stavebným povolením, má staromestský stavebný úrad. Verejnosť vie len o tých, ktoré boli medializované - dom na Beblavého ulici, či vila na Údolnej ulici. Určite je ich však viac.

VETRÍK: Áno. Napríklad z médií viem, že syn bývalého prezidenta Gašparoviča porušil povolenie a stavia načierno svoju vilu pod vládnym hotelom Bôrik. Je to veľká hanba.

2. Je v poriadku, že v časti Starého Mesta je rezidenčné parkovanie a v časti parkovanie spravuje súkromná firma BPS?

GRENDEL: Nie. Určite nie. Je mi ľúto, že starostka vzdala šancu získať späť viac ako 2000 parkovacích miest a uzavrela mimosúdnu dohodu s firmou BPS, ktorá Staromešťanom ani návštevníkom Starého Mesta nič pozitívne nepriniesla.

SkryťVypnúť reklamu

ROSOVÁ: Nie. Nie je v poriadku, že za starostu Čiernika poslanci v roku 2005 odhlasovali v podstate nevypovedateľnú zmluvu medzi Starým Mesto a BPS na 20 rokov. Rovnako nie je v poriadku, že na komunikáciách v správe hlavného mesta nie je rezidentské parkovanie zavedené vôbec. Staré Mesto sa snaží v komunikácií s BPS zjednotiť pravidlá, napríklad pre tých, ktorí sú oprávnení využívať rezidentské parkovanie. V rámci dohody o urovnaní sporu s BPS sme zo zmluvy odstránili všetky nedostatky, ktoré vytýkal Protimonopolný úrad a ktoré boli predmetom štyroch súdnych sporov, pričom urovnaním sme ušetrili respektíve získali prostriedky spolu presahujúce 2 500 000 eur.

STRAKA: Nie. Je to veľký neporiadok ak v tak malom centre hlavného mesta ako má Bratislava, platia tak neprehľadné pravidlá parkovania. Mieša sa tu rezidenčné parkovanie, vyhradzovacie parkovanie a parkovanie za úhradu vyberané súkromnou spoločnosťou za nevýhodných podmienok pre Staré Mesto. Nové parkovacie automaty, kde sa nedá platiť kartou, bankovky sa nedajú použiť ale len mince a automat nevydáva preplatok, to je v roku 2014 veľká blamáž obzvlášť pred turistami, ktorí do centra hlavného mesta zavítajú.

ŠTEVČÍK: Nie. Dvadsaťročná zmluva, ktorú podpísal bývalý starosta Čiernik, je pre mestskú časť nevýhodná a nemorálna. Súčasná starostka Rosová ju nepochopiteľne ratifikovala a potvrdila, že do roku 2026 bude parkovanie v centre mesta v rukách súkromnej firmy.

VETRÍK: Nie. Je potrebné vytvoriť jednotnú politiku parkovania v celom Starom Meste, kde budú uprednostňovaní rezidenti, pretože oni platia dane, ktoré idú na rozvoj Starého Mesta.

3. Čo má radnica robiť, aby predcházala problémom, aké sa objavili v Seniorcentre, kde seniorom nedávali plienky a ani piť?

GRENDEL: Vymenovať kompetentné vedenie a pravidelne kontrolovať kvalitu poskytovaných služieb.

ROSOVÁ: Mestská časť vo výberovom konaní vybrala nového riaditeľa Seniorcentra, zriadila Radu príbuzných a na základe vykonaných odborných kontrol prijala množstvo ďalších opatrení.

STRAKA: Mestská časť Staré Mesto musí zabezpečiť starostlivosť o seniorov tak aby boli dodržiavané základné ľudské práva, dôstojnosť a poskytnuté adekvátne sociálne služby. To znamená používať na to zamestnancov, ktorí poznajú sociálnu prácu odborne a nie sú len politickými kádrami vedenia mestskej časti, ktorým ide o výplatu. Aby nedochádzalo k takým zlyhaniam ako v Seniorcentre na Podjavorinskej ul. je nutná aj pravidelná náhodná kontrola zo strany zriaďovateľa a komunikácia s klientmi a ich rodinnými príslušníkmi o kvalite poskytovaných služieb a možnostiach ich zlepšenia.

ŠTEVČÍK: Nie je to len problém Seniorcentra, podobné problémy sú aj v staniciach opatrovateľskej služby. Pracovať v zariadení pre seniorov má byť poslaním, čo nie všetci zamestnanci zrejme chápu. Seniori sú často bezbrannejší ako deti. Aby sa to neopakovalo, musia tieto zariadenia viesť odborníci, nie stranícki nominanti.

VETRÍK: Je potrebné viac kontrolovať. Napr. ja som počas štúdií dva roky každý víkend navštevoval starších ľudí v domove dôchodcov.

4. Ako by ste pomohli obyvateľom reštituovaných domov?

GRENDEL: Vyvíjaním tlaku na primátora mesta, ktorý má v kompetencií ich problém riešiť.

ROSOVÁ: Aj keď táto problematika spadá pod kompetencie hlavného mesta, zaviedli sme bezplatnú právnu poradňu a vypracovali sme obsažný inštruktážny materiál o tom, ako majú nájomníci postupovať. V domoch, kde mala mestská časť podiel, sme rokovali so spoluvlastníkmi, buď sme pristúpili k odpredaniu, alebo sme sa dohodli na reálnej deľbe. Užívateľov bytov, ktoré sa po vyrovnaní s podielovými spoluvlastníkmi stali vlastníctvom mestskej časti, sme ponúkli nové nájomné zmluvy za ekonomicky spravodlivé nájomné.

STRAKA: Obyvatelia bytov v reštituovaných a privatizovaných domoch majú byť podľa aktuálneho zákona riešení formou náhradných bytov, ktoré má postaviť Magistrát hl. mesta SR Bratislavy. Ako starosta by som inicioval aby do zákona bola doplnená novela kt. prinesie obyvateľom možnosť namiesto náhradného bytu požiadať o finančnú náhradu a vyriešiť si bývanie vo vlastnej réžií. Podľa reálneho prieskumu by si túto formu riešenia zvolilo 80% dotknutých občanov a mestu by odpadla starosť stavať byty, keďže má problém už 3 roky nájsť vhodné pozemky. Po tom, čo zo zákona už nepochopiteľne vypadla povinnosť magistrátu zaplatiť týmto ľuďom sťahovacie náklady, ako starosta by som našiel financie aby Staré Mesto sa mohlo na týchto sťahovacích nákladoch svojich občanov podieľať, keďže tu nejde o sťahovanie na základe vlastného rozhodnutia obyvateľa.

ŠTEVČÍK: V podielových domoch, kde je možné rozdeliť vlastníctvo, treba bezodkladne konať a nájomníkom v obecných bytoch v zmysle zákona byty odpredať. V domoch, kde je výlučným vlastníkom reštituent, musí problém náhradného bývania pre nájomníkov riešiť štát a mesto.

VETRÍK: Z krátkodobého hľadiska: využitie štátneho fondu rozvoja bývania na riešenie predovšetkým havarijných situácií v uvedených domoch. Celkové vyriešenie tohto problému však presahuje rozpočtové možnosti Starého Mesta.

5. Ktoré ulice v správe mestskej časti sú v najhoršom stave a potrebujú opravu? Bola ich doterajšia oprava dostatočná?

GRENDEL: Akútny stav nastal na Žižkovej, ale v zlom stave sú mnohé cesty a chodníky (Kapitulská, Nad lomom atď.). Mestská časť nedokázala minúť rozpočtové prostriedky a štyrikrát menila vedúceho oddelenia dopravy.

ROSOVÁ: V rámci komunikácií, ktoré má v správe mestská časť, je plánovaná oprava ulíc Grösslingova, Žižkova, Nad Lomom, svahu na Šulekovej aj Kozej a Zochovej. Pripravuje sa oprava Tichej a Hrebendovej. Len tento rok sme zrekonštruovali ulice Májková, Poľná, Mikulášska aj Michalská, pričom spolu sme opravili výtlky, dlažby či schody na viac ako 60 komunikáciách. Taktiež neustále vyvíjame tlak na magistrát, aby pristúpil k rekonštrukciám ulíc, ktoré má v Starom Meste v správe hlavné mesto.

STRAKA: Cesty, ulice a chodníky, ktoré spravuje Staré Mesto vyzerajú zúfalo a to nie len po zimnom období. Problémom nie sú financie, pretože tie sú v rozpočte na to vyčlenené ale v spôsobe ako kvalitne sa tie opravy realizujú. Po tom, čo je zadaná zákazka firme, už mestskú časť nezaujíma spôsob jej vyhotovenia a kvalita prác, ktoré sa tam zrealizujú. Extrémne prípady ulíc a chodníkov som sám už zverejnil na blogu pod názvom - „Dobrá starostka“.

ŠTEVČÍK: Tých ulíc sú desiatky tak vo vilovej časti Starého Mesta, ale aj v obytnej časti. Na úrade musia veľmi dobre vedieť, ktoré ulice a chodníky treba opraviť, namiesto toho však samospráva vyhadzuje peniaze na drahé hračky ako je elektromobil, staromestská televízia či predražené kontajnerové WC.

VETRÍK: Napríklad každú chvíľu sa opravuje dlažba v pešej zóne. Kde sú záruky za odvedenú robotu? Taká dlažba by mala vydržať aspoň 20 rokov. A potom chýbajú peniaze aj na ostatné ulice. A je ich veľmi veľa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  6. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  7. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu?
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  1. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus
  2. FameL GmbH: Náhrada škody bez rizika nákladov
  3. Sú prípravky na imunitu len vyhodené peniaze?
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí
  5. Zariskoval a poslal k vode Wolt. Prešiel testom lojality
  6. Nové átrium aj učebňa. V Pečovskej Novej Vsi investujú do školy
  7. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  8. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 19 096
  2. Steny neklamú. Čo vám praskliny hovoria o stave domu? 7 190
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 977
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 4 674
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 044
  6. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh 3 452
  7. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 2 837
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 2 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 16 557
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 813
  3. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 252
  4. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 969
  5. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 10 099
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 191
  7. Elena Antalová: Nehorekujme. Všetko je inak. 7 152
  8. Ivan Mlynár: Žiadať od komunistu Fica, aby povedal o SNP pravdu – misia imposibilná. 6 133
  1. Jiří Ščobák: Proč je boj Palestinců konfliktem mezi bohatými a chudými? A co s tím má F*co?
  2. Radko Mačuha: Ficova fotka s Putinom nakoniec nebude zadarmo.
  3. Pavel Macko: Jednanie o bezpečnostných zárukách pre Ukrajinu
  4. Marcel Rebro: Fico, spýtaj sa Putina, ako sa majú príbuzní jeho obetí
  5. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  6. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  7. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  8. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
SkryťZatvoriť reklamu