Investor Hlavnej stanice zmenil projekt, MHD tam vpustí z Pražskej

O dodatku, na ktorom sa právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týždeň mestskí poslanci.

Hlavná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

O dodatku, na ktorom sa právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týźdeň mestskí poslanci.

BRATISLAVA. Na bratislavskú Hlavnú stanicu by mali cestujúci mestskou hromadnou dopravou prichádzať po jej prestavbe z Pražskej ulice. Investor, spoločnosť Transprojekt, totiž zmenil svoj projekt.

Na Pražskej plánuje pristavať ďalšie pruhy a cez ulicu púšťať na stanicu autobusy a trolejbusy.

Teraz však práce stoja, firma totiž čaká na mesto. Žiada od neho dodatok k zmluve. Tvrdí, že keď ho s mestom podpíše, začiatkom budúceho roka začne s prvými búracími prácami.

Mesto sa so spoločnosťou nevie na dodatku k zmluve o budúcej kúpnej zmluve dohodnúť už štyri roky. Zmluva hovorí o tom, že Transprojekt má mestu vybudovať cesty či podzemnú električku a dohodnuté skolaudované objekty magistrátu odovzdať do konca roka 2016.

Za to mu potom Bratislava dá do vlastníctva vyše 22-tisíc štvorcových metrov pozemkov a investor si v lokalite postaví nákupné centrum, ktoré prestavbu stanice zaplatí.

Vyvolané investície sú však len druhá časť kúpnej ceny pozemkov, prvú, 365-tisíc eur, už firma mestu poslala na účet.

O dodatok sa snažia štyri roky

Zmluvu o budúcej kúpnej zmluve s Transprojektom podpísal tesne pred svojim odchodom v roku 2010 bývalý primátor Andrej Ďurkovský.

"Zmluvu schválilo zastupiteľstvo ešte v roku 2006, no Ďurkovský si dal podmienku, že najprv musíme mať územné rozhodnutie. Keď sme ho dostali koncom augusta 2010, už nebol ochotný nič podpisovať, ale musel splniť schválené uznesenie," povedal konateľ spoločnosti Transprojekt Igor Ballo.

"Nakoniec preto narýchlo opísali do zmluvy štyri roky staré podmienky, hoci medzitým sa projekt vyvíjal," dodal Ballo. Vraví, že zmluva bola zlá, lebo pri takom veľkom projekte nešpecifikovala podmienky do hĺbky, no bol rád, že má podpísanú aspoň nejakú.

Investor sa preto odvtedy snažil uzavrieť s mestom k zmluve dodatok, v ktorom sa mali obe strany dohodnúť na harmonograme prác či na presnom spôsobe odovzdania objektov.

Mesto žiadalo garancie, že investor projekt dokončí, investor zase istotu, že magistrát postavené objekty aj prevezme.

Návrhom sa budú zaoberať poslanci

Najnovšie si Transprojekt najal právnu kanceláriu a na rokovania s mestom poslal právnika. Ballo totiž priznáva, že jeho vzťahy s úradníkmi mesta už po dlhých rokovaniach nie sú najlepšie. O dodatku, na ktorom sa nakoniec právnik investora s magistrátom dohodli, by mali rokovať na budúci týždeň mestskí poslanci.

Investor si v dodatku napríklad posúva termín na dokončenie stavieb pre mesto o jeden rok, teda do konca roka 2017, zároveň však stanovuje v dokumente ešte ďalší dátum. Ballo o ňom hovorí ako o šibeničnom.

Do konca budúceho roka musí predložiť celú projektovú dokumentáciu, ktorá je podkladom pre stavebné povolenia. Ak ju celú mať nebude, mesto môže podľa dodatku kontrakt s investorom hneď vypovedať. "Už nevieme, akým lepším spôsobom dokázať, že nám ide o to, aby sa projekt čo najrýchlejšie pohol," povedal Ballo.

Objekty musí investor mestu podľa návrhu dodatku odovzdať skolaudované a bez vád, ktoré by bránili ich užívaniu. Ak budú v takom stave, mesto nemôže ich prevzatie odmietnuť, môže však reklamovať nedorobky či chyby. Ak zase investor nestihne termín, mesto má nielen nárok od zmluvy odstúpiť, ale aj vymáhať vyše 365-tisícovú pokutu.

Mesto už istý čas zvažovalo aj možnosť, že zmluvu zruší. Nechalo si vypracovať právnu analýzu a zistilo, že vypovedať ju jednostranne nie je možné. "Museli by si byť potom vedomí aj všetkých právnych dôsledkov z našej strany," upozornil Ballo. V lokalite spoločnosť vlastní už väčšinu pozemkov, iného investora, ktorý by prišiel stanicu prestavať, by tak firma mohla blokovať.

V etapách

Investor chce projekt po novom urobiť v šiestich etapách, v prvých troch plánuje vytvoriť objekty pre mesto.

Najprv chce k Pražskej ulici smerom von z mesta pribudovať východnú vetvu, nové dva pruhy pôjdu do kopca. Z ulice potom začne viesť na stanicu mestskú hromadnú dopravu.

"Pražská je dnes zaťažená, ale na základe meraní vieme, že ju nezaťažíme viac, ale ju skapacitníme," priblížil Ballo. Pôvodné riešenie hovorilo o tom, že MHD mala chodiť na stanicu cez Žabotovu, proti čomu sa obyvatelia búrili.

Investor medzitým tiež zbúra a postaví novú odbavovaciu halu železníc, potom zavedie električku do podzemia a na konci dostavia cesty a garáže na Žabotovej ulici. V ďalších fázach vyrastie v lokalite nákupné a administratívne centrum. Križovatka na stanicu sa zruší a do Múzea dopravy plánuje investor vložiť vyše dva milióny eur.

Na práce má Transprojekt pripravené dva časové harmonogramy. Ak by ich staval paralelne, postaviť objekty pre mesto aj nákupné centrum by mu podľa výpočtov trvalo dva a pol roka. Ak bude projekt robiť postupne po fázach, trvať to má štyri roky. "Výsledný harmonogram bude kompromisom medzi týmito dvoma možnosťami," dodal Ballo.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 370
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 029
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 416
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 166
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 563
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 520
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 366
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 090
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 783
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 761