Ekológovia súhlasia s tým, že lepšie sa štvorprúdovka nakresliť nedá.
BRATISLAVA. Plánovaný obchvat síce odbremení Bratislavu od hustej premávky, ale zasiahne do chránenej prírody.
K tomuto záveru dospeli úradníci, keď hľadali odpoveď na otázku, aký dopad bude mať nová štvorprúdovka na zvieratá a rastliny v mieste, kde bude stáť.
Územie, v ktorom diaľnicu vytýčili, patrí medzi tie, čo prísne monitoruje Brusel. O tom, že sa musí práve tu postaviť, ho treba presvedčiť.
Štát teda musí dokázať, že lepšia alternatíva pre výstavbu nie je a že cesta prinesie viac dobrého než zásah do prírody toho zlého.
Ministerstvo životného prostredia preto pripravilo na rokovanie vlády materiál, v ktorom zdôvodňuje, prečo si bratislavský obchvat zaslúži mať prednosť pred prírodou.
Tvrdí, že obchvat zvýši bezpečnosť v metropole, zrýchli jazdný čas či pomôže tým, ktorí sa sťahujú na bratislavské predmestia.
Cesta ohrozí vtáky
- Štát naprojektoval asi 60 km diaľnice, v nich je aj obchvat Bratislavy D4 a jeho napojenie na Dunajskú Stredu R7.
- Predpokladá sa, že stavba vyjde na 1,5 miliardy eur.
- V tomto projekte však štát spláca stavbu, na ktorú si stavbár sám požičia. Vcelku tak môže vyjsť aj na 4 miliardy eur.
- Prvé úseky majú byť k dispozícii v roku 2018.
Trasa, ktorú vybral štát, sa podľa ministerstva dotkne najmä chránených vtákov: bociana čierneho, haje tmavej či orliaka morského.
Diaľnica im zaberie pôdu, vystaví ich riziku kolízie s autami a hluku motorov, píše ďalej v materiáli.
Aby bol zásah do prírody čo najmenší, navrhuje ministerstvo