V súčasnosti ešte prebieha kontrola použitia minuloročnej miliónovej dotácie, ktorú dostalo mesto na opravu ciest.
BRATISLAVA. Vedenie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) čaká na rozhodnutie poslancov, či podporia hlavné mesto a poskytnú mu dotáciu na opravu a rekonštrukciu ciest aj v tomto roku. V krajskom zastupiteľstve však silnie iniciatíva, aby dotácie kraja išli aj na opravu ciest v správe malých mestských častí i obcí v kraji.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Podpredseda BSK Martin Berta uviedol, že v súčasnosti ešte stále prebieha kontrola použitia minuloročnej miliónovej dotácie, ktorú kraj poskytol hlavnému mestu na rekonštrukciu zničených komunikácií.
"Pokiaľ táto kontrola ukáže, že dotácia sa použila v súlade s účelom, otvorí sa otázka, či bratislavskému magistrátu poskytneme dotáciu aj v tomto roku," povedal Berta. "S iniciatívou musia však prísť poslanci, najprv musí byť kladné rozhodnutie komisií, dopravnej i dotačnej komisie a ak bude, nemám problém predložiť návrh na rokovanie zastupiteľstva."
Aj mestské časti a obce
Na časť peňazí z tejto dotácie si však nárokujú aj malé bratislavské mestské časti (MČ). Podľa návrhu, s ktorým prišli už na júnovom zastupiteľstve zástupcovia Lamača, by z miliónovej dotácie pre Bratislavu mal magistrát dostať 300-tisíc eur a mestské časti by si mali prerozdeliť 700-tisíc eur.
Podľa podpredsedu BSK sa však prihlásili aj obce v kraji, ktoré nechcú, aby boli podporené len bratislavské mestské časti. Úrad BSK by preto mal predložiť návrh dotačnej schémy, vzorec, na základe ktorého by sa dotácie kraja rozdeľovali všetkým prijímateľom.
"Nech by bola akákoľvek suma, bolo by to podľa dohodnutého vzorca, bez politických hádok," vysvetlil starosta Lamača Peter Šramko.
Príjem kraja sa môže znížiť
Akékoľvek dotácie kraja na opravu a rekonštrukciu ciest však môžu v budúcnosti naraziť na nedostatok finančných prostriedkov.
BSK odhaduje, že ak parlament schváli novelu tzv. cestného zákona, príjem BSK sa v nasledujúcich štyroch rokoch zníži o 25 miliónov eur a každý ďalší rok o desať miliónov eur. Podľa novely zákona o dani z motorových vozidiel už táto daň nebude príjmom samosprávnych celkov, ale má patriť štátu.
Ten chce krajom kompenzovať straty zvýšením podielu na dani z príjmov fyzických osôb. BSK však upozorňuje, že zvýšenie sa bude odvíjať od súčasného prepočtu prerozdeľovania. Ten podľa BSK výrazne znevýhodňuje bratislavský vyší územný celok.