BRATISLAVA. Mesto Bratislava zatiaľ ešte nemôže počítať s dotáciou na opravu ciest od Bratislavského samosprávneho kraja.
Bratislavská radnica síce spomínala, že by krajskí poslanci mohli dotáciu schvaľovať na októbrovom zasadnutí, dnes však na zastupiteľstve BSK takýto materiál v programe nebol.
Záväzok k hlavnému mestu
"Je to pre nás veľmi prekvapujúce, vyzerá to, ako keby Bratislavský kraj nechcel splniť sľub svojho predsedu," reagoval riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.
Ako dodal, na kraji o dotáciu jeden milión eur na opravu ciest žiadali ešte vo februári tohto roka, v júli napokon podali aj doplnenú oficiálnu žiadosť.
Z dotácie od Bratislavského kraja by mesto chcelo opraviť prejazdné úseky ciest II. a III. triedy. O tie sa všade na Slovensku, s výnimkou Bratislavy, starajú vyššie územné celky.
"Bratislava chce od kraja len to, aby si tou dotáciou jeden milión eur splnil svoj záväzok vo vzťahu k Bratislave," skonštatoval Andrassy.
Kým vlani BSK podobnú dotáciu mestu schválil, tento rok sa materiál ešte ani nedostal krajským poslancom na rokovanie.
Podľa podpredsedu Bratislavského samosprávneho kraja Martina Bertu kraj teraz kontroluje, ako bola minuloročná dotácia jeden milión eur použitá.
"Je dosť dôležité, aby tie peniaze boli použité na území hlavného mesta. Ak táto kontrola ukáže, že je všetko v poriadku, tak sa otvorí aj otázka, či mestu poskytnúť ďalšiu dotáciu, alebo nie," uviedol Berta.
Dodal, že materiál bude musieť prejsť aj dotačnou komisiou a komisiou dopravy. "Pokiaľ tam budú kladné ohlasy, ja nemám problém to predložiť," dodal.
Daň z motorových vozidiel
Bratislavská radnica však má pocit, akoby kraj robil kroky k tomu, aby mestu dotáciu na cesty nemusel dať.
Podľa Andrassyho by sa preto opäť mala otvoriť otázka prerozdelenia výnosov z dane z motorových vozidiel medzi Bratislavu a Bratislavský kraj.
Takýto návrh bol v parlamente v roku 2013, vtedy ho podával poslanec Juraj Miškov.
Podľa jeho vtedajšieho návrhu sa mala daň z motorových vozidiel, ktorá ide celá Bratislavskému samosprávnemu kraju, rozdeliť v pomere 20 percent z výnosu Bratislave a 80 percent Bratislavskému kraju.
Podľa Miškova tento pomer mal zodpovedať pomeru kilometrov ciest, ktoré má v správe kraj a mesto. Návrh však vtedy medzi poslancami v parlamente neprešiel.
Hlavné mesto od apríla tohto roku investovalo do opravy ciest už 1,4 milióna eur. Opravili cesty I. a II. triedy v správe mesta, niektoré chodníky i zastávky mestskej hromadnej dopravy.
Poškodené bratislavské cesty od tohto roka opravuje nová spoločnosť, ktorú mesto tento rok vybralo vo verejnej obchodnej súťaži.
Bratislavský primátor Milan Ftáčnik so spoločnosťou podpísal štvorročnú zmluvu na maximálne 8,2 milióna eur bez DPH. Nová firma podľa radnice opravuje cesty lacnejšie.
Kým v minulosti oprava jedného metra štvorcového cesty stála 62 eur, nová spoločnosť ho opraví za 37 eur. Navyše sa spoločnosť v zmluve zaviazala aj k päťročnej záruke na vykonané práce.