Bratislava by mala mať menej áut a energeticky nenáročné budovy, vyšlo z diskusie

Zástupcovia samosprávy, aktivistov a futurológ diskutovali počas Dňa bez áut o Bratislave budúcnosti a jej trvalo udržateľnom rozvoji.

22. september je medzinárodný Deň bez áut. V Bratislave diskutovali o jej budúcnosti.(Zdroj: Monda.eu)

BRATISLAVA. Ako by vyzerala Bratislava bez áut, či aká je budúcnosť jej trvalo udržateľného rozvoja - na tieto témy sa v hlavnom meste SR rozprávali zástupcovia bratislavskej samosprávy, občianskeho združenia Cyklokoalícia spolu s futurológom. Diskusiu pri príležitostí Dňa bez áut zorganizoval vzdelávací webový portál Monda.

Podľa diskutujúcich má najväčšie mesto Slovenska z hľadiska udržateľného rozvoja, ale aj podpory alternatívnej dopravy čo doháňať. Bratislavu vidia ako mesto, ktoré má byť priestorom pre prácu, oddych, ale dokáže byť aj potravinovo sebestačné.

Menej áut a energeticky nenáročná zástavba

Hlavná architektka mesta Bratislava Ingrid Konrad uviedla, že je potrebné, aby sa mesto pretransformovalo z dávnych trendov a zameralo sa na kompaktnú a energeticky nenáročnú zástavbu.

"Je potrebné zmeniť paradigmu pri tvorbe mesta, definovať verejné priestory a nové centrá, ktoré by boli dostupné a bolo by tam všetko, čo občania potrebujú," povedala pre TASR.

Na to, aby bolo v hlavnom meste menej áut, je podľa architektky potrebné zastaviť súčasnú platnosť parkovacej normy, zužovať cesty a zlepšiť pešiu dostupnosť.

Predseda Futurologickej spoločnosti na Slovensku Ladislav Hohoš aj na svojom osobnom príklade uviedol, že človek sa v živote dokáže zaobísť aj bez auta. "Vlastníci motorových vozidiel si musia uvedomiť, že ich používanie bude od istého bodu kontraproduktívne. Znemožní sa výsledný efekt, na čo sa používajú," skonštatoval pre TASR.

Automobily budú postupne strácať na popularite a nahradí ich oveľa lepší spôsob prepravy. To hrozí aj súčasnej globalizácii, ktorá podľa neho bude už neefektívna a prím bude opäť zohrávať lokálna sebestačnosť.

Udržateľný rozvoj len na papieri

Tomášovi Peciarovi z Cyklokoalície prekáža v meste najmä hlučnosť a prašnosť, ktorú spôsobuje cestná doprava. Tvrdí, že udržateľný rozvoj sa na Slovensku presadzuje len na papieri a väčšina financií ide len na rozvoj automobilovej, a nie alternatívnej dopravy.

"Používanie auta sa dá rozumne minimalizovať alebo na krátke vzdialenosti úplne obmedziť. Ľudia by ho mali využívať len vtedy, ako to skutočne potrebujú," vyjadril sa pre TASR.

Jedno z riešení, ako možno znížiť intenzitu automobilovej dopravy v meste, vidí aj v častejšom využívaní nákladných cargo bicyklov. Tie už po bratislavských uliciach jazdia a dokážu na jeden raz prepraviť okolo 100 kilogramov tovaru.

"Hoci máme celkom dobre fungujúcu MHD, stále zaostávame v rozvoji cyklodopravy. Rovnako tu neplatí, že autodoprava by mala byť na poslednom mieste, ako je to v iných svetových mestách," dodal.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 449
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 4 173
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 349
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 110
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 538
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 500
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 379
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 162
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 807
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 754