BRATISLAVA. Pod petíciu za zachovanie linky MHD č. 630 do Chorvátskeho Grobu sa podpísalo vyše 2 000 ľudí.
Petíciu obyvateľov bratislavských Vajnôr a obce Chorvátsky Grob dnes odovzdali v podateľni Bratislavského samosprávneho kraja i na bratislavskom magistráte.
Obyvatelia začali petíciu spisovať po tom, ako sa mesto s krajom nevedeli dohodnúť, kto bude linku financovať.
Zatiaľ premáva bez zmien
Zatiaľ linka 630 premáva bez zmien, ostať by to tak malo asi do konca tohto roka. Kraj autobusový spoj MHD do Grobu plánuje začleniť do druhej etapy integrovanej dopravy.
Podľa podpredsedu Bratislavského samosprávneho kraja Martina Bertu zatiaľ linka 630 premáva podľa doterajšieho grafikonu.
Zmena by mala prísť spolu so spustením druhej etapy integrovanej dopravy, kedy už na jeden predplatný cestovný lístok budú môcť MHD, vlakom i prímestskými autobusmi cestovať obyvatelia celého Bratislavského kraja a vybraných obcí Trnavského kraja.
Druhú etapu podľa Bertu pravdepodobne spustia až v novembri, o jej spustení totiž ešte musia rokovať krajskí aj mestskí poslanci.
Po jej spustení sa už budú straty deliť medzi kraj, mesto a ministerstvo dopravy. Z prvej etapy totiž radnici vznikla najvyššia strata spomedzi všetkých troch objednávateľov dopravných výkonov.
Náklady za linku do Chorvátskeho Grobu si dnes delí mesto a obec Chorvátsky Grob. Pôvodne za prevádzku autobusovej linky z bratislavských Zlatých pieskov do Chorvátskeho Grobu platilo mesto približne 5 100 eur a Grob 1 000 eur.
Náklady na polovicu
Po novom sa strany dohodli, že si náklady podelia na polovicu. Mesto a obec teraz na jej prevádzku mesačne prispievajú približne 3 000 eur.
Mesto si však myslí, že by na prevádzku linky mal prispievať aj kraj. Radnica chce totiž postupne zastaviť výdavky mesta mimo svojho územia a ušetrené peniaze chcú využiť na krytie nákladov zatiaľ neobsluhovaných území (napr. Krče) alebo rozvojových území (napr. Bory).
Podľa bratislavskej radnice by financovanie linky v zmysle územného princípu rozdelenia daných povinností mal zabezpečiť Bratislavský samosprávny kraj. Podobne je na tom aj obec Chorvátsky Grob.
"Vzhľadom na náš obecný rozpočet je už 3 000 eur dosť vysoká čiastka a hlavne, my máme právo na to, aby sme boli dopravne obslúžení, a práve toto nám má zabezpečiť Bratislavský kraj. Nie je dôvod, aby sme vynakladali prostriedky, keď to máme mať zabezpečené," uviedla zastupujúca starostka Chorvátskeho Grobu Miroslava Jonášová.
Kraj ešte v júli tvrdil, že nie je povinný hradiť dopravu DPB do Chorvátskeho Grobu. Povinnosť majú vraj len voči dopravcovi Slovak Lines, s ktorým má kraj uzavretú zmluvu o službách vo verejnom záujme a Slovak Lines zabezpečuje dopravu do Grobu dvoma prímestskými linkami.
Dopravnému podniku Bratislava koncom júla vypršala dopravná licencia na prevádzkovanie linky č. 630, ktorú s krajom uzavreli ešte v roku 2009 bez toho, aby požadovali od BSK jej financovanie.
Dopravný podnik požiadal o vydanie novej licencie v rovnakom rozsahu a na preklenutie augusta uzavreli dohodu s obcou Chorvátsky Grob. Dopravný podnik už má platnú licenciu na prevádzkovanie linky do Grobu, pri jej vydaní žiadal dopravca aj o financovanie od BSK.
Linka č. 630 jazdí do Chorvátskeho Grobu už dlhé roky. Do roku 2002 jazdila z Vajnôr iba do Čiernej Vody, potom sa linka predĺžila až po Chorvátsky Grob. Linku z Bratislavy do Čiernej Vody už v minulosti financovalo hlavné mesto, aj keď Čierna Voda nie je súčasťou mesta Bratislavy.
Od roku 2002 sa trasa linky predĺžila až do obce Chorvátsky Grob. Úsek od Bratislavy po Čiernu vodu tak hradí mesto v rámci výkonov vo verejnom záujme, prevádzku linky z Čiernej Vody do Grobu zase obec Chorvátsky Grob na základe zmluvy s Dopravným podnikom Bratislava.