
V dievčenskej škole na Znievskej ulici obmedzil samosprávny kraj počet prvých tried. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Petíciu proti útlmu podpísalo celkovo 320 účastníkov zhromaždenia rodičov, žiačok a zamestnancov školy.
Dotknutí rodičia, žiačky a zamestnanci to vnímajú ako pokus školu nielen utlmiť, ale v priebehu dvoch školských rokov aj vyradiť zo siete stredných škôl. O situácii informoval za BSK vedúci oddelenia školstva BSK Ľubomír Pajtinka. „Kraj súhlasí s otvorením jednej triedy denného štúdia namiesto požadovaných dvoch,“ povedal, „dievčenská škola zrušená nie je. Opodstatnenie svojej existencie však bude musieť podobne ako ostatné stredné školy preukázať svojimi výsledkami, teda úspešnými absolventmi na trhu práce.“
Podľa zamestnancov a rodičov žiačok škola počas svojej krátkej existencie dokázala neraz svoju životaschopnosť. Vyprofilovala sa na moderný typ školy s atraktívnym obsahom vzdelávania v oblasti obchodu a cestovného ruchu.
„Škola si získala našu dôveru natoľko, že sme boli a stále sme ochotní ju finančne a materiálne podporovať,“ zdôrazňujú v petícii rodičia. Zároveň vyjadrili obavy o osud materiálneho vybavenia školy, ktoré považujú za svoje dielo. Podporovatelia Dievčenskej odbornej školy sa tiež pýtajú, prečo Bratislavský samosprávny kraj nerešpektoval metodické usmernenie Ministerstva školstva SR o tom, že utlmovať by sa mali len tie študijné odbory, ktoré sú obsahovo zastarané a o ktoré medzi absolventmi základnej školy nie je záujem.
„Dievčenské odborné školy vznikli začiatkom 90-tych rokov a neposkytovali absolventkám ani výučný list, ani maturitu. V snahe riešiť tento problém vedenie školy na Znievskej experimentálne overovalo odbor štúdia, ktorý mal nahradiť pôvodné zameranie. S počtom 11 tried s 300 študentmi patrí škola k najmenším v kraji,“ dodáva Pajtinka.
To, čo kraj vedie k reštrikcii, sú štatistiky z úradov práce. V septembri 2001 registrovali úrady v Bratislave 7,2 percenta nezamestnaných absolventov bratislavských gymnázií, 18 percent absolventov stredných odborných škôl a 24 percent absolventov stredných odborných učilíšť. V súčasnosti kraj spracúva koncepciu školstva. Ku kľúčovým bodom koncepcie patrí aj zmena štruktúry i počtu škôl, tiež počtu otváraných odborov. (dro, sita)