Bez práce nie je umenie. Aspoň to v Galérii Cypriána Majerníka je o dielach, ktoré riešia prácu.
BRATISLAVA. Práca šľachtí, bez práce nie sú koláče či aká práca, taká pláca. Všetko sa točí okolo práce. Dokonca aj celá výstava v Galérii Cypriána Majerníka na Ventúrskej.
Pod názvom Práce však dala dokopy diela, ktoré spochybňujú túto ľudskú aktivitu, kladú otázky, nútia zamyslieť sa.
Kurátorka výstavy Zuzana Štefková hovorí, že v čase, keď je v Českej republike viac ako pol milióna nezamestnaných a tí, ktorí prácu majú, si často nemôžu byť istí, či si ju udržia, určuje téma práce nielen obsah predvolebných kampaní, ale inšpiruje aj kritické umelecké projekty.
Umelecké aj varenie
Ide napríklad o projekt slovenských súčasných umelkýň Anetty Mony Chişy a Lucie Tkáčovej.
Poukazuje na tému nezamestnanosti, autorky v ňom zverejnili inzerát, že hľadajú staršiu ženu bez práce, ktorá by uháčkovala obrus s grafom vývoja nezamestnanosti v závislosti od veku a pohlavia. Graf pritom ukazuje, že hľadané ženy patria do kategórie, ktorú najviac zasahuje nezamestnanosť.
O pracovných miestach sú aj vystavené fotografie umelca Jiřího Skálu, laureáta Ceny Jindřicha Chalupeckého. Pod umelcovým vedením urobili fotky zamestnanci krachujúcej továrne, ktorí od firmy vo finančnej tiesni odkúpili stroje, na ktorých v minulosti pracovali. Hľadanie práce rieši aj performancia skupiny Cancel. Špeciálne pre Galériu Cypriána Majerníka pripravili projekt v spolupráci s kuchárkami bez domova.
Fajka bez dutinky
Inú pracovnú tému rozoberajú vystavené komiksy, hovoria o uplatnení sa umelcov na trhu práce. Mladá česká umelkyňa Vendula Chalánková vo svojom komikse hovorí: „Mně přijdou nejdůležitější láska a práce.“ „Ale o lásce nic nevíš a do práce jsi nikdy nechodila,“ odpovedá jej v komikse priateľ.
Fajka bez dutinky, slnečné okuliare, ktoré nejdú dať na nos, topánka s opätkom trčiacim proti nohe. V galérii je aj zbierka nefunkčných predmetov z projektu ERR britského umelca Jeremyho Hutchisona. Zbierkou predmetov upozorňuje na masovosť a anonymitu výroby. Svoje predmety objednával do zbierky z rôznych tovární v Číne, Pakistane, Indii, Poľsku či v Turecku, pričom nechal na výrobcoch, aby produkt urobili s ľubovoľným kazom.
Výstava, ktorá dokáže urobiť nie plné ruky, ale plné oči práce, sa dá obzerať do 20. septembra.
z projektu ERR britského umelca Jeremyho Hutchisona