BRATISLAVA. Značku SOR bude na bratislavských cestách vidieť opäť o čosi viac.
Po veľkej dodávke karosérií pre trolejbusy tentoraz táto firma priamo vyhrala tender na autobusy.
Česká firma SOR Libchavy, ktorú ovláda skupina J&T, má dodať najskôr 25 a potom možno ďalších 25 dlhých kĺbových autobusov, spolu za 15,41 milióna eur bez DPH.
Oproti prvotnej predpokladanej cene je to podľa agentúry SITA o 2,7 percenta, teda o 410-tisíc eur viac.
Dopravný podnik vyberal z troch ponúk, v súťaži boli ešte firmy Solaris a Mercedes-Benz. Najvyššiu váhu mala cena, nižšiu napríklad lehota dodania či počet miest.
Prvý z autobusov by mal do Bratislavy prísť na konci tohto roka, ďalšie majú nasledovať postupne do jari.
Tender na bratislavské trolejbusy zrušiliČítajte
Trolejbusy na druhý pokus
Znak SOR je aj na nových trolejbusoch, ktoré Bratislave dodáva česká firma Škoda Electric.
Vyrába ich v spolupráci so SOR, karoséria je podľa imhd.sk postavená práve na rovnakom základe ako teraz dodávané autobusy.
Trolejbusový tender musel dopravný podnik minulý rok opakovať. Európska komisia ho označila za diskriminačný a netransparentný, Úrad pre verejné obstarávanie ho zrušil.
Problémom bolo, že dopravný podnik v tendri zvýhodnil trolejbusy Škoda/SOR, pretože chcel dať výrazne viac bodov päťdverovým karosériám, aké iné firmy nevyrábajú.
V opakovanej súťaži však predsa vyhral tento trolejbus. Bratislave ich dodajú 120 spolu za 60 miliónov eur.
Šéf dopravného podniku Ľubomír Belfi v minulosti pracoval pre J&T ako riaditeľ televízie TA3.
Trolejbusy nakupovala Bratislava najmä z eurofondov, autobusy už zaplatí zo svojho rozpočtu.
Museli ich opravovať
Sto autobusov typu SOR NB 18 už firma Bratislave dodala za predchádzajúceho vedenia mesta za 27 miliónov eur.
Neskôr boli s nimi problémy. Prvú várku štyridsiatich autobusov museli stiahnuť z ciest pre zlé perovanie, komplikácie s točňou a rámami.
Podobné chyby mali aj v Prahe. Praskanie rámov tam výrobca odôvodnil náročnými pražskými podmienkami.
„Ide o štandardnú zvolávaciu akciu, ktorú robievajú aj výrobcovia motorových vozidiel po zistení nedostatkov,“ vysvetľovala minulý rok Agáta Staneková, vtedajšia hovorkyňa dopravného podniku.
„Všetky náklady znáša výrobca a našej spoločnosti nevznikajú žiadne náklady navyše,“ povedala.