
V Astorke sa na verejnej diskusii zúčastnili štyria kandidáti na post primátora Bratislavy, ktorí majú vo voľbách najväčšie šance. Sprava Ján Turňa (HZDS), vedľa neho Juraj Stern (SDKÚ, SMK, OKS), Peter Beňuška (nezávislý) a Andrej Ďurkovský (KDH, ANO, DS, SZS).
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Financovanie kampane do komunálnych volieb na rozdiel od parlamentých nie je obmedzené. Kým pri voľbách do parlamentu mali strany stanovený strop 12 miliónov korún na prevolebnú kampaň, v komunálnych voľbách zákon o podobnej hranici nehovorí. Takisto neexistuje povinnosť strany po voľbách predložiť ministerstvu financií vyúčtovanie kampane. Strany tvrdia, že na kampaň do komunálnych volieb im peniaze neostali.
Beňuškovi pomáhajú kamaráti
Kandidát na post primátora Peter Beňuška (nezávislý) využíva v kampani pomoc priateľov a vlastné financie. Ako povedal, pri tej pred štyrmi rokmi, keď sa tiež uchádzal o kreslo primátora, sa dosť finančne vyčerpal. Za ľuďmi bude chodiť do ulíc, kde ich bude oslovovať a predstavovať sa. Stanovil si aj vnútornú hranicu do pol milióna korún. Má stránku www.peterbenuska.sk
Sponzori sú na webe
Jediným kandidátom, ktorý zverejnil sponzorov na webovej stránke, je Andrej Ďurkovský (KDH, ANO, DS, SZS). Sú nimi Vienna Invest, a. s., Bioscop, s. r. o., Present, s. r. o. (zľava pri prenájme reklamných plôch) a Reprodruck (realizácia tlačových materiálov). Kampaň financuje tiež z vlastných prostriedkov.
Okrem predvolebných stretnutí bude viesť klasický spôsob kampane prostredníctvom billboardov, plagátov, printovej inzercie. Informácie o donoroch sú na stránke www.durkovsky.sk. Vo vybraných kinách bude zaradený aj 30-sekundový filmový spot od autora Juraja Johanidesa. „Konečnú sumu zverejním po ukončení kampane,“ hovorí Ďurkovský.
Príspevky zbiera občianske združenie
Primátorská kampaň Juraja Sterna (SDKÚ, SMK, OKS) je financovaná z troch zdrojov. Najväčšiu časť tvoria vlastné zdroje kandidáta, ďalej príspevok z SDKÚ a nakoniec príspevky donorov do občianskeho združenia Bratislava Europolis na podporu kandidáta.
Rozpočet kampane nie je ešte uzavretý, kampaň by mala stáť okolo dvoch miliónov korún. Zoznam sponzorov zverejní po voľbách občianske združenie. „Priamy príspevok na kampaň z SDKÚ pre Sterna bude asi 250-tisíc korún,“ povedal Branislav Záhradník, podpredseda krajského zväzu SDKÚ. „Podpora však bude aj nepriama prostredníctvom propagačných aktivít.“
Billboardy mať nebude
„Moja volebná kampaň bude skromná z hľadiska použitých finančných prostriedkov,“ tvrdí Ján Turňa, kandidát HZDS na post primátora. Turňa sa bude prezentovať spolu s kandidátmi na poslancov a starostov v mestských častiach. Vo väčšine prípadov na propagačných materiáloch uvádza aj stránku. Náklady na kampaň vraj nepresiahnu stotisíc korún. „Okrem môjho chudobného príspevku na kampaň prispeli moji známi, ktorí fandia zmene v meste,“ dodal. Samostatné billboardy ani sólo akcie neplánuje.
INGRID DROZDÍKOVÁ