SME

Múzeum dopravy chce premeniť remorkér z 30. rokov na lodné múzeum

Remorkér Šturec sa počas Druhej svetovej vojny potopil. Dnes sa má stať múzeom lodnej dopravy.

BRATISLAVA. Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy. Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra Marákyho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Podarilo sa nám už, takpovediac po hodine dvanástej, získať plavidlo z prvej polovice minulého storočia, dvojmotorový vlečný remorkér Šturec," opísal Maráky v rozhovore pre TASR. A to vďaka nadšencom z radov terajších aj bývalých lodníkov, najmä lodných kapitánov, a tiež vďaka podpore Slovenského plavebného kongresu.

SkryťVypnúť reklamu

Remorkér bol vyrobený v roku 1937 v Komárňanských lodeniciach, vtedajších Škodových závodoch. Vznikol ako tanková loď Štúr, teda na prevoz ropy a iných kvapalných nákladov.

V roku 1944 dostal pri bombardovaní rafinérie Apollo zásah a potopil sa. Po skončení vojny ho vylovili, skrátili o niekoľko metrov a prerobili na vlečný remorkér s novým názvom Šturec. Používal sa na ťahanie prívesov na lodiach niekoľko desaťročí.

Zhruba od polovice 90. rokov sa už nepoužíval a napriek tomu, že je v dosť zdevastovanom stave, prevzali sme ho od Slovenského vodohospodárskeho podniku do našej správy, priblížil Maráky. Teraz ho s podporou z dotačného systému ministerstva kultúry a s odbornou gesciou Slovenského plavebného kongresu postupne začínajú rekonštruovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčším problémom sú však podľa Marákyho financie. Odhaduje, že celková rekonštrukcia aj s vytvorením expozície presiahne náklady 100.000 eur. Loď má totiž dĺžku 57 metrov, má rozsiahle podpalubie, je vysoká šesť metrov a široká takmer desať metrov.

V súčasnosti časť financií kryje rozpočet Slovenského technického múzea, časťou prispel Slovenský plavebný kongres zo svojich zdrojov. Časť je z prostriedkov dotačného systému ministerstva kultúry. V roku 2014 majú k dispozícii asi 10.000 eur.

Osobnosti

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 67 582
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 194
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 824
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 621
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 175
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 046
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 251
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 515
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 76 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 827
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 260
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 324
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu