Múzeum dopravy chce premeniť remorkér z 30. rokov na lodné múzeum

Remorkér Šturec sa počas Druhej svetovej vojny potopil. Dnes sa má stať múzeom lodnej dopravy.

BRATISLAVA. Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy. Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra Marákyho.

"Podarilo sa nám už, takpovediac po hodine dvanástej, získať plavidlo z prvej polovice minulého storočia, dvojmotorový vlečný remorkér Šturec," opísal Maráky v rozhovore pre TASR. A to vďaka nadšencom z radov terajších aj bývalých lodníkov, najmä lodných kapitánov, a tiež vďaka podpore Slovenského plavebného kongresu.

Remorkér bol vyrobený v roku 1937 v Komárňanských lodeniciach, vtedajších Škodových závodoch. Vznikol ako tanková loď Štúr, teda na prevoz ropy a iných kvapalných nákladov.

V roku 1944 dostal pri bombardovaní rafinérie Apollo zásah a potopil sa. Po skončení vojny ho vylovili, skrátili o niekoľko metrov a prerobili na vlečný remorkér s novým názvom Šturec. Používal sa na ťahanie prívesov na lodiach niekoľko desaťročí.

Zhruba od polovice 90. rokov sa už nepoužíval a napriek tomu, že je v dosť zdevastovanom stave, prevzali sme ho od Slovenského vodohospodárskeho podniku do našej správy, priblížil Maráky. Teraz ho s podporou z dotačného systému ministerstva kultúry a s odbornou gesciou Slovenského plavebného kongresu postupne začínajú rekonštruovať.

Najväčším problémom sú však podľa Marákyho financie. Odhaduje, že celková rekonštrukcia aj s vytvorením expozície presiahne náklady 100.000 eur. Loď má totiž dĺžku 57 metrov, má rozsiahle podpalubie, je vysoká šesť metrov a široká takmer desať metrov.

V súčasnosti časť financií kryje rozpočet Slovenského technického múzea, časťou prispel Slovenský plavebný kongres zo svojich zdrojov. Časť je z prostriedkov dotačného systému ministerstva kultúry. V roku 2014 majú k dispozícii asi 10.000 eur.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 821
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 071
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 267
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 216
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 830
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 506
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 481
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 383
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 628
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop