Múzeum dopravy chce premeniť remorkér z 30. rokov na lodné múzeum

Remorkér Šturec sa počas Druhej svetovej vojny potopil. Dnes sa má stať múzeom lodnej dopravy.

BRATISLAVA. Premena vyše 50-metrového remorkéra z 30. rokov minulého storočia na múzeum lodnej dopravy. Taká je predstava riaditeľa Múzea dopravy Slovenského technického múzea v Bratislave Petra Marákyho.

"Podarilo sa nám už, takpovediac po hodine dvanástej, získať plavidlo z prvej polovice minulého storočia, dvojmotorový vlečný remorkér Šturec," opísal Maráky v rozhovore pre TASR. A to vďaka nadšencom z radov terajších aj bývalých lodníkov, najmä lodných kapitánov, a tiež vďaka podpore Slovenského plavebného kongresu.

Remorkér bol vyrobený v roku 1937 v Komárňanských lodeniciach, vtedajších Škodových závodoch. Vznikol ako tanková loď Štúr, teda na prevoz ropy a iných kvapalných nákladov.

V roku 1944 dostal pri bombardovaní rafinérie Apollo zásah a potopil sa. Po skončení vojny ho vylovili, skrátili o niekoľko metrov a prerobili na vlečný remorkér s novým názvom Šturec. Používal sa na ťahanie prívesov na lodiach niekoľko desaťročí.

Zhruba od polovice 90. rokov sa už nepoužíval a napriek tomu, že je v dosť zdevastovanom stave, prevzali sme ho od Slovenského vodohospodárskeho podniku do našej správy, priblížil Maráky. Teraz ho s podporou z dotačného systému ministerstva kultúry a s odbornou gesciou Slovenského plavebného kongresu postupne začínajú rekonštruovať.

Najväčším problémom sú však podľa Marákyho financie. Odhaduje, že celková rekonštrukcia aj s vytvorením expozície presiahne náklady 100.000 eur. Loď má totiž dĺžku 57 metrov, má rozsiahle podpalubie, je vysoká šesť metrov a široká takmer desať metrov.

V súčasnosti časť financií kryje rozpočet Slovenského technického múzea, časťou prispel Slovenský plavebný kongres zo svojich zdrojov. Časť je z prostriedkov dotačného systému ministerstva kultúry. V roku 2014 majú k dispozícii asi 10.000 eur.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 128
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 563
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 326
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 069
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 892
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 801
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 663
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 256
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 155
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872