BRATISLAVA. Sú to malé reklamné plochy, obopínajú stĺpy pouličných lámp. Vidno ich takmer všade v užšom aj širšom centre Bratislavy.
Len na Hviezdoslavovom námestí v historickom jadre mesta je ich devätnásť, každé má tri alebo štyri tabule. Magistrát vie spolu o 428 takýchto plochách v meste.
Firma Present platila podľa pôvodnej zmluvy z roku 2006 za plochy v Starom Meste sto korún za tabuľu za rok. Poplatok sa doteraz nezvyšoval, teraz je vyše tri eurá, upozornilo združenie dobrovoľníkov Zelená hliadka.
Viac však platia za štyri stovky plôch magistrátu, daň je za rok až okolo 20-tisíc eur.
Vedenie mesta začalo proti veľkým bilbordom bojovať nálepkami s označením Nelegálne reklamné zariadenie. Malé pútače zatiaľ samospráve neprekážajú.
Dva typy reklamy
„Nejde o reklamné, ale o propagačné nosiče – neslúžia na reklamné účely, slúžia na informovanie o kultúrnych podujatiach ako koncerty či výstavy a o pamätihodnostiach, čo sa môže vnímať ako služba verejnosti,“ vraví hovorkyňa Starého Mesta Alexandra Obuchová o nízkej cene za prenájom plôch.
Plochy podľa nej ani neporušujú nariadenie, ktoré v pamiatkovej rezervácii zakazuje reklamu.
Aj konateľ spoločnosti Present Peter Šrůtek povedal, že na Hviezdoslavovom námestí informujú len o akciách, inde zhruba na desatine plôch majú aj komerčnú inzerciu.
Radnica podľa hovorkyne doteraz nedostala inú podobnú ponuku na plochy. Aj tak však budú miestni poslanci rokovať o možnosti zvýšenia nájmu. „Snahou mestskej časti je modernizácia a zlepšenie estetického vzhľadu nosičov, ako aj zníženie ich počtu na miestach, kde by mohli byť prekážkou,“ vraví Obuchová.
Koľko je už priveľa
Pútače napríklad nesmú byť na križovatkách, na dopravných značkách alebo okolo stromov, vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán. „Ak sa nedodržia podmienky, môže cestný správny orgán povolenie zrušiť.“
Matúš Čupka zo Zelenej hliadky nerozumie, prečo má byť plochami zaplnené práve námestie v centre mesta. „Je načase, aby v tom začal niekto robiť poriadok a aby sa tomu dala nejaká rozumná miera,“ povedal.