BRATISLAVA. V jednom vozidle sa v horúci deň cestujúci sťažujú na teplo, v inom je im v rovnaký deň zima.
Na bratislavských cestách bolo minulú stredu v rámci letného režimu 75 klimatizovaných autobusov a 15 klimatizovaných trolejbusov.
Medzi nimi sú aj nové Mercedesy, ktoré jazdia do Petržalky napríklad na autobusovej linke 68. Niektoré z nich bývajú aj podľa skúseností redaktorov SME klimatizované až príliš.
Dopravný podnik dostal podľa hovorkyne Adriany Volfovej niekoľko desiatok sťažností na vyklimatizované vozidlá.
„Nie všetkým cestujúcim vyhovujú klimatizované spoje, predovšetkým tým starším, pretože pri teplotných rozdieloch môžu mať zdravotné problémy,“ vysvetľuje.
Volfová tvrdí, že klimatizáciu zapínajú vždy, keď je vonku nad 24 stupňov Celzia.
Klimatizované
Vozidlá MHD
V stredu 23. 7. bolo v uliciach klimatizovaných:
- 75 z 305 autobusov;
- 15 z 85 trolejbusov;
- žiadna z 72 električiek;
- klímu zapínajú od 24 °C;
- snažia sa udržať 5 °C rozdiel.
Pozn.: celkové počty vozov sú znížené pre letnú prevádzku. Zdroj: DpB
„V niektorých vozidlách sa zapína automaticky, v ostatných ju vodiči zapínajú na základe centrálnej výzvy dispečingu,“ vraví. Automaticky sa má tiež vypnúť, ak je vozidlo vyklimatizované.
Cestujúci podľa Volfovej môžu požiadať vodiča, aby teplotu vo vozidle upravil. „Vodič to ohlási dispečingu, ktorý to vyhodnotí,“ opisuje Volfová. Dodáva, že sa snažia dodržať maximálne pätstupňový rozidel medzi vonkajšou teplotou a tou vo vozidle.
Podľa Volfovej vychladený vzduch často uniká na zastávkach a vypúšťajú ho aj tí, čo v klimatizovanom autobuse otvoria okno.
Električky v Bratislave klimatizované nie sú vôbec.
Podľa meraní SME bolo minulý pondelok na Hlavnom námestí v tieni 29 stupňov Celzia, no v električke bolo aj 34 stupňov.
„Vyzývame vodičov, aby na konečných zastávkach otvorili všetky dvere, aby prišlo k výmene vzduchu,“ vraví Volfová s tým, že v horúcich dňoch majú vodiči dbať aj na otvorené okná a vetracie poklopy.
Volfová dodáva, že Bratislava nakúpila 60 nových klimatizovaných električiek, 50 nových autobusov s možnosťou kúpy ďalšej päťdesiatky a 105 nových trolejbusov.