BRATISLAVA. Bratislavskí taxikári v mnohých prípadoch nevydávajú cestujúcim doklady o zaplatení. Zistila to v uplynulom týždni Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) pri kontrolách bratislavských taxikárov.
Podľa ústrednej riaditeľky SOI Nadeždy Machútovej z 18 kontrolovaných taxikárov až 12 nevydalo doklad o zaplatení v žiadnej forme. „To sú dve tretiny kontrolovaných taxikárov, takéto zistenie nás veľmi mrzí,“ uviedla dnes na tlačovej besede ku kontrolám taxikárov Machútová s tým, že zistenia kontrol postúpia finančnej správe.
Cena regulovaná nie je
Slovenská obchodná inšpekcia počas kontrol ešte zistila zopár ďalších porušení, niektorí taxikári si svojvoľné zaokrúhľovali ceny, jeden z nich si napríklad prihodil až jedno euro. Jeden kontrolovaný taxikár mal nesprávne nastavenú sadzbu pri nástupe i počas jazdy a v jednom prípade chýbal v taxíku cenník.
Inšpektori pri kontrolách zaznamenali aj veľké rozdiely medzi cenami za jazdu po tej istej trase. „Zaznamenali sme dvojnásobné až trojnásobné rozdiely v jazdnom na rovnakej trase,“ priblížila Machútová s tým, že toto však nie je porušenie zákona, kým nebude cena regulovaná.
Nepochopiteľný pre ústrednú riaditeľku SOI je aj fakt, že ak si taxík objednáme cez telefón je lacnejší, ako keď si ho vezmeme priamo zo stanoviska. „V tomto sme asi raritou v Európe,“ zhodnotila Machútová.
Cenový strop a jednotné označenie
Bratislavská radnica už uvažuje nad nariadením, ktoré by mohlo určiť cenový strop pre taxikárov. Ako dnes uviedol námestník primátora Ján Budaj (Zmena zdola-DÚ), navrhnúť chce mestským poslancom niekoľko verzií tak, aby sa suma za jeden kilometer pohybovala do jedného eura.
Dnes je ťažké odlíšiť čiernych taxikárov od legálnych. Overili si to aj inšpektori pri poslednej kontrole, keď v momente ako zbadali niektorí vodiči, že spisujú na stanovišti zápisnicu, skladali z vozidiel označenie taxíka.
Riešením v tomto prípade by podľa Budaja mohlo byť napríklad vydávanie osobitných evidenčných čísel vozidiel na polícii, tak ako to funguje napríklad v susednej Viedni. Jednou z možností by mohlo byť aj farebné odlíšenie taxíkov, ako ho poznáme z viacerých svetových metropol.
„Vo všeobecne záväznom nariadení nie je možné určiť všetko, ale verím, že už tieto opatrenia štandardizujú taxi služby a urobia ich porovnateľné s taxi službami z miest susedných krajín,“ dodal Budaj.
Hrali sa na cudzincov, sú spokojní
Taxikárov kontrolovali inšpektori zo SOI spolu s pracovníkmi bratislavského magistrátu a Bratislavskej organizácie cestovného ruchu. Na taxikárov si minulý týždeň posvietili trikrát, v stredu 9. júla, a potom ešte počas víkendu (12. a 13. júla).
Prezlečení za zahraničných turistov aj s batožinou sa vozili inšpektori taxíkmi z bratislavského letiska, autobusovej alebo železničnej stanice, prípadne od hotelov na stanicu či letisko. Volili pritom krátke trasy, najviac do 15 kilometrov, aby sa tak minimalizovali náklady.
Na minulotýždňovú kontrolu tak SOI minula niečo vyše 260 eur. Prezlečení inšpektori s taxikármi komunikovali zásadne v cudzom jazyku. Podľa Machútovej v tomto sú s taxikármi spokojní.
„Nie je pravdou, že vás taxikári povozia ľubovoľne ako chcú, toto sa nepreukázalo. Trasy boli zvolené vhodne vzhľadom na aktuálnu dopravnú situáciu, taxikári boli slušní a snažili sa komunikovať v cudzom jazyku,“ priblížila výsledky kontrol Machútová.