AKTUALIZOVANÉ 20.7.

Vyrúbali stromy na mieste, kde žili aj chránené vtáky

V Ružinove nechal magistrát vyrúbať stromy pre trolejbusovú trať. Ukazuje na projektanta, župu a firmu.

Na Trenčianskej ulici vyrúbali kvôli trolejbusom 21 stromov.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

V Ružinove nechal magistrát vyrúbať stromy pre trolejbusovú trať. Ukazuje na projektanta, župu a súkromnú firmu.

BRATISLAVA. V lesoch nad Bratislavou do komunálnych volieb na konci roka nevyrúbu ani jeden strom. Vedenie mesta za to zaplatilo Mestským lesom 160­tisíc eur.

Zákaz rúbať stromy však neplatí pre celé mesto. Na Trenčianskej ulici v Ružinove včera vypílili 17 dospelých zväčša zdravých stromov.

Budú tam totiž predlžovať trolejbusovú trať a obnovovať chodníky. O pár metrov ďalej už trolejbusy jazdia a stromy tam neprekážajú.

Už predpoludním krátko po výrube bolo na ulici cítiť zmenu klímy. V časti, kde stromy ostali, bol príjemný tieň, na mieste rúbaniska sa nebolo pred slnkom kam skryť.

Hovorca mesta Stanislav Ščepán stromy označil za prestarnuté. Katarína Šimončičová z Mestského zväzu ochrancov prírody ich vek odhaduje na približne štyridsať rokov. „Väčšina z nich bola v dobrom stave,“ hovorí.

Pravdepodobne ich vysadili spolu so zástavbou bytových domov, ktorá vznikala v tejto časti mesta v 50. až 70. rokoch minulého storočia.

Pôvodne padnúť nemali

„Umiestnenie nových stožiarov bude rešpektovať polohu existujúcich stromov. S výrubom stromov sa neuvažuje,“ písalo sa v pôvodnom zámere EIA z roku 2012, ktorý posudzuje vplyv výstavby na životné prostredie.

Aj Obvodný úrad životného prostredia projekt odobril s tým, že sa stromov nedotkne.

„Mesto pôvodne neuvažovalo o výrube stromov. Pristúpilo k nemu až potom, čo dostalo podmienku od Bratislavského samosprávneho kraja, že realizácia stavby nemôže byť len natiahnutím trolejového vedenia, ale musí byt spojená aj s rekonštrukciou cesty a chodníka ovplyvneným koreňovým systémom,“ vysvetľuje hovorca magistrátu Ščepán.

„Posudzovanie stromov, komunikácie ani chodníky nie sú v našej kompetencii. O výrube stromov rozhodol magistrát,“ reagovala hovorkyňa župy Iveta Tyšlerová.

Výrub podľa Ščepána ovplyvnila aj požiadavka spoločnosti Ice berg Slovakia o trvalý vjazd do areálu firmy.

„Projektant, tí ktorí nesú zodpovednosť, dospeli k takému záveru,“ vysvetlil riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy, prečo rúbali.

„Môžem mať pocit, že sa to dá robiť aj inak, že by tam mohli byť stromy. Ale nemám na to pečiatku. Keby sa niečo stalo, kto by niesol zodpovednosť? Ten, kto má pocit, alebo ten, kto má pečiatku?“ pýtal sa Andrassy.

O výrub napokon požiadala mestská organizácia Generálny investor Bratislavy po obhliadkach terénu. Odobril ho aj okresný úrad s tým, že nezasiahne do ochrany prírody.

Povolili dokonca rúbať počas vegetačného obdobia, pretože sa podľa nich v tejto lokalite nenachádzajú chránené druhy živočíchov.

Ornitológ Ján Dobšovič však objavil na jednom zo stromov určených na výrub hniezdo vrany, všimol si aj párik holuba hrivnáka. Oba druhy sú u nás chránené.

„To stromoradie tam malo zostať stáť,“ myslí si Šimončičová. K výrubu podľa nej viedol súbor chýb, ktorých sa magistrát napriek viacerým upozorneniam dopúšťa.

Problém vidí najmä v tom, že stromy, ktoré rastú pri cestách, sú považované len za cestnú zeleň. „O stromoch potom rozhodujú dopraváci a cestári,“ hovorí ochranárka.

Komisia územného a strategického plánovania a výstavby mestského zastupiteľstva, kde je Šimončičová členkou, preto žiada primátora, aby do 15. augusta dal cestnú zeleň do správy oddelenia životného prostredia a mestskej zelene na magistráte.

Trať predĺžia o kúsok

Existujúcu trať, po ktorej jazdia trolejbusy číslo 207 a 209, majú predĺžiť o 410 metrov bližšie k frekventovanej Bajkalskej ulici. Obratisko chcú posunúť pred predajňu Lidl.

Predĺženie trate má podľa mesta priblížiť konečnú trolejbusov k zástavkám MHD a medzimestským linkám na Bajkalskej ulici.

Odborníci na mestskú dopravu zo stránky imhd.sk toto riešenie kritizujú. Vzdialenosť medzi konečnou trolejbusov a najbližšou zástavkou vypočítali na 230 metrov. K zástavke medzimestského autobusu bude musieť cestujúci prejsť vyše 500 metrov.

Trolejbusy budú podľa imhd.sk okrem iného čakať v zápche v smere na Bajkalskú ulicu. „Pravdepodobnosť, že by nová konečná zastávka trolejbusov slúžila ako prestupná, je preto nízka, uvedené dĺžky prestupov nebudú pre cestujúcich atraktívne,“ píše web.

Povolali drevorubačov. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 805
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 712
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 398
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 024
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 961
  6. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 933
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 723
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 333
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 290
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 868