SME

Vyrúbali stromy na mieste, kde žili aj chránené vtáky

V Ružinove nechal magistrát vyrúbať stromy pre trolejbusovú trať. Ukazuje na projektanta, župu a firmu.

Na Trenčianskej ulici vyrúbali kvôli trolejbusom 21 stromov.Na Trenčianskej ulici vyrúbali kvôli trolejbusom 21 stromov. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

V Ružinove nechal magistrát vyrúbať stromy pre trolejbusovú trať. Ukazuje na projektanta, župu a súkromnú firmu.

BRATISLAVA. V lesoch nad Bratislavou do komunálnych volieb na konci roka nevyrúbu ani jeden strom. Vedenie mesta za to zaplatilo Mestským lesom 160­tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zákaz rúbať stromy však neplatí pre celé mesto. Na Trenčianskej ulici v Ružinove včera vypílili 17 dospelých zväčša zdravých stromov.

Budú tam totiž predlžovať trolejbusovú trať a obnovovať chodníky. O pár metrov ďalej už trolejbusy jazdia a stromy tam neprekážajú.

SkryťVypnúť reklamu

Už predpoludním krátko po výrube bolo na ulici cítiť zmenu klímy. V časti, kde stromy ostali, bol príjemný tieň, na mieste rúbaniska sa nebolo pred slnkom kam skryť.

Hovorca mesta Stanislav Ščepán stromy označil za prestarnuté. Katarína Šimončičová z Mestského zväzu ochrancov prírody ich vek odhaduje na približne štyridsať rokov. „Väčšina z nich bola v dobrom stave,“ hovorí.

Pravdepodobne ich vysadili spolu so zástavbou bytových domov, ktorá vznikala v tejto časti mesta v 50. až 70. rokoch minulého storočia.

Pôvodne padnúť nemali

„Umiestnenie nových stožiarov bude rešpektovať polohu existujúcich stromov. S výrubom stromov sa neuvažuje,“ písalo sa v pôvodnom zámere EIA z roku 2012, ktorý posudzuje vplyv výstavby na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Aj Obvodný úrad životného prostredia projekt odobril s tým, že sa stromov nedotkne.

„Mesto pôvodne neuvažovalo o výrube stromov. Pristúpilo k nemu až potom, čo dostalo podmienku od Bratislavského samosprávneho kraja, že realizácia stavby nemôže byť len natiahnutím trolejového vedenia, ale musí byt spojená aj s rekonštrukciou cesty a chodníka ovplyvneným koreňovým systémom,“ vysvetľuje hovorca magistrátu Ščepán.

„Posudzovanie stromov, komunikácie ani chodníky nie sú v našej kompetencii. O výrube stromov rozhodol magistrát,“ reagovala hovorkyňa župy Iveta Tyšlerová.

Výrub podľa Ščepána ovplyvnila aj požiadavka spoločnosti Ice berg Slovakia o trvalý vjazd do areálu firmy.

„Projektant, tí ktorí nesú zodpovednosť, dospeli k takému záveru,“ vysvetlil riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy, prečo rúbali.

SkryťVypnúť reklamu

„Môžem mať pocit, že sa to dá robiť aj inak, že by tam mohli byť stromy. Ale nemám na to pečiatku. Keby sa niečo stalo, kto by niesol zodpovednosť? Ten, kto má pocit, alebo ten, kto má pečiatku?“ pýtal sa Andrassy.

O výrub napokon požiadala mestská organizácia Generálny investor Bratislavy po obhliadkach terénu. Odobril ho aj okresný úrad s tým, že nezasiahne do ochrany prírody.

Povolili dokonca rúbať počas vegetačného obdobia, pretože sa podľa nich v tejto lokalite nenachádzajú chránené druhy živočíchov.

Ornitológ Ján Dobšovič však objavil na jednom zo stromov určených na výrub hniezdo vrany, všimol si aj párik holuba hrivnáka. Oba druhy sú u nás chránené.

„To stromoradie tam malo zostať stáť,“ myslí si Šimončičová. K výrubu podľa nej viedol súbor chýb, ktorých sa magistrát napriek viacerým upozorneniam dopúšťa.

Problém vidí najmä v tom, že stromy, ktoré rastú pri cestách, sú považované len za cestnú zeleň. „O stromoch potom rozhodujú dopraváci a cestári,“ hovorí ochranárka.

Komisia územného a strategického plánovania a výstavby mestského zastupiteľstva, kde je Šimončičová členkou, preto žiada primátora, aby do 15. augusta dal cestnú zeleň do správy oddelenia životného prostredia a mestskej zelene na magistráte.

Trať predĺžia o kúsok

Existujúcu trať, po ktorej jazdia trolejbusy číslo 207 a 209, majú predĺžiť o 410 metrov bližšie k frekventovanej Bajkalskej ulici. Obratisko chcú posunúť pred predajňu Lidl.

Predĺženie trate má podľa mesta priblížiť konečnú trolejbusov k zástavkám MHD a medzimestským linkám na Bajkalskej ulici.

Odborníci na mestskú dopravu zo stránky imhd.sk toto riešenie kritizujú. Vzdialenosť medzi konečnou trolejbusov a najbližšou zástavkou vypočítali na 230 metrov. K zástavke medzimestského autobusu bude musieť cestujúci prejsť vyše 500 metrov.

Trolejbusy budú podľa imhd.sk okrem iného čakať v zápche v smere na Bajkalskú ulicu. „Pravdepodobnosť, že by nová konečná zastávka trolejbusov slúžila ako prestupná, je preto nízka, uvedené dĺžky prestupov nebudú pre cestujúcich atraktívne,“ píše web.

Povolali drevorubačov. FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 912
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 559
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 704
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 552
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 277
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 117
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 774
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 079
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 178
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 14 431
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 652
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 269
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 846
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 591
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 002
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 509
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu