BRATISLAVA. Policajt zodvihne červenú placku, cyklista sa na neho vystrašene pozrie a opatrne zosadne. Dajú mu odbaliť si plastový náhubok, ktorý potom zasunie do prístroja na meranie podielu alkoholu v dychu.
Keď sa ukáže, že nafúkal menej ako 0,15 promile a pokuta mu nehrozí, upokojí sa a začne aj vtipkovať. "Ten náhubok si môžem nechať ako suvenír?" pýta sa policajtov pri hrádzi v bratislavskej Petržalke.
Neskôr sa prizná, že pred pol hodinou mal pohár červeného vína. Keďže však nenafúkal, nie je to problémom.
Toleranciu pre cyklistov nezavedú
Dnes prebiehajú po celom Slovensku rozsiahle kontroly alkoholu za volantom, ale aj za riadidlami bicyklov. "Podnapitý cyklista je rovnako nebezpečný, ako podnapitý vodič," vysvetľuje policajný viceprezident Ľubomír Ábel. Dodáva, že neuvažujú o zavedení tolerancie pre cyklistov.
Vodičov a cyklistov však púšťajú, aj keď nenafúkajú úplnú nulu. "V rámci legislatívy je tolerancia nulová, no v medicínskom rámci je to 0,30 promile. Je to z toho dôvodu, že organizmus si dokáže vytvoriť nejaké množstvo alkoholu bežnou konzumáciou potravín," vysvetľuje Ábel.
"Do tejto úrovne by nemalo dochádzať ku zníženiu spôsobilosti viesť vozidlo," dodáva.
Tretina usmrtených cyklistov pila
Do konca júna zomrelo na našich cestách 14 cyklistov. "V piatich prípadoch sme zaznamenali alkohol u samotných usmrtených cyklistov," vraví Ábel.
V stredu poobede počas hodiny kontrolovania nechytili ani jedného opitého cyklistu. Jeden z dvojice policajtov vraví, že minulý týždeň namerali jednému 1,4 promile.
Cyklistom, ktorí nafúkajú, hrozí pokuta od 50 eur. Dohovorením by sa to nemalo skončiť nikdy.
Barman z neďalekého bufetu vraví, že cyklisti sa zvyknú zastaviť na "jednu, dve desinky". Sú však podľa neho disciplinovaní a ešte nevidel nikoho sadnúť na bicykel vyslovene opitého.