BRATISLAVA. Na Kráľovej hore, lúke nad bratislavskými Dlhými Dielmi, sa už nebude môcť stavať. Bratislavskí mestskí poslanci dnes totiž jednohlasne schválili tretie zmeny a doplnky územného plánu (ÚP) a chránenú lúku určili za zeleň.
Po dlhom čase sa tak naplnila petícia, v ktorej 22-tisíc Bratislavčanov žiadalo mesto zmeniť územný plán v tejto lokalite.
Lúku nad Bratislavou mala vo vlastníctve spoločnosť Kráľova hora, blízka J&T Real Estate. Od zadlženého Devína ju získala v dražbe.
Lúku získalo mesto
Bratislavčania sa proti možnej výstavbe na lúke postavili petíciou a mesto ju preto chcelo zachrániť. S firmou koncom leta 2012 uzavrelo najprv nájomnú zmluvu a za lúku jej prenajalo pozemky v Petržalke a Ružinove. O rok neskôr, v júni 2013, mestskí poslanci schválili vzájomnú zámenu pozemkov.
Kráľovu horu tak dnes Bratislava vlastní. J&T Real Estate dostala za lúku s rozlohou necelých 206-tisíc metrov štvorcových pozemky v Petržalke a v Ružinove, ktoré majú výmeru necelých 92-tisíc metrov štvorcových.
Dosiaľ však boli v územnom pláne parcely nad Bratislavou určené na občiansku vybavenosť celomestského a nadmestského významu. Dnes zastupiteľstvo schválilo, že ich nová funkcia bude územie prírodného prostredia krajinná zeleň.
"Trvalo to veľmi dlho," podotkol dnes poslanec Igor Bendík z klubu SaS-OKS a pripomínal rok 2011, kedy sa sľubovala zmena funkčného využitia na lúke. Pôvodne sa tiež hovorilo, že by zmenu na Kráľovej hore mohli poslanci schvaľovať aj samostatne.
Podľa primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) by sa však mohlo takto mesto dostať do legislatívnych problémov a nakoniec lúku dali do balíka s električkovou traťou. Pri električke potom ale museli riešiť pripomienky, vysvetlil primátor.
Zmena kvôli električke
Druhú úpravu v územnom pláne si vyžiadalo práve vedenie novej električkovej trate do Petržalky. V zmenách je zapracovaná nová definícia nosného systému mestskej hromadnej dopravy a doplnená električková trať Jantárová cesta-Starý most-Štúrova.
"Dokument rieši charakter nosného systému, ktorý sme si mysleli, že pôjde pod zemou, teraz hovoríme, že jeho charakter bude povrchový a že môže preklenúť Starý most," vysvetľoval Ftáčnik.
Minulý rok sa popri električke hovorilo aj o štvorprúdovej ceste. Keď sa ľudia proti nej vzbúrili, primátor vyhlásil, že mesto ju tam viesť nebude. "Štvorprúdovku teraz neriešime," vysvetlil dnes.
V meste si majú počkať na výsledky urbanistickej štúdie, ktorá má povedať, ako bude vyzerať priestor okolo električky. "Víťazný návrh však so štvorprúdovou cestou, tak ako ju máme v súčasnom územnom pláne, nepočíta," zdôraznil primátor.
Aj oprava
Treťou úpravou sú opravy technických chýb, napríklad doplnenie chýbajúcich kódov vo výkresoch. "Oprava nerieši žiadne nové zmeny, ale dáva do súladu doteraz neodstránené vecné a technické nedostatky územného plánu," vysvetľuje mesto.
Všeobecne záväzné nariadenie, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územného plánu, bude platiť od 15. augusta.
Rozsah zmien v územnom pláne, ktoré sa majú obstarávať, schválili bratislavskí poslanci na rokovaní ešte vlani v júni. Ďalšie návrhy zmien a doplnkov tak budú predkladané na prerokovanie po skupinách podľa stupňa pripravenosti.