SME

Most SNP sa prehýba aj o štyri centimetre a mení dĺžku

V útrobách bratislavského mosta geodeti merajú jeho kmitanie. Majú naň vplyv počasie a premávka.

Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený.Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený. (Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Vnútri to vyzerá ako v ponorke. Stredom sa ťahá veľká rúra, po okrajoch vedú zväzky káblov, jednotlivé časti vnútornej konštrukcie sú oddelené schodíkmi, prechádza sa po úzkych lávkach.

V útrobách Mosta SNP cítiť a počuť každé auto, pri autobusoch zaznejú nárazy a celá konštrukcia sa jemne otrasie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most je v dobrom stave

Odborníci zo Stavebnej fakulty STU tvrdia, že most je v dobrom stave. Hoci sa vo vetre hýbe zo strany na stranu a stúpa a klesá aj v závislosti od počtu áut na ňom.

SkryťVypnúť reklamu

„Kmitanie mosta je rádovo v milimetroch. Pri autobuse je to v priemere medzi piatimi milimetrami až jedným centimetrom,“ vraví doktorand na Katedre geodézie Imrich Lipták.

Ak je most preplnený pri kolónach, môže sa jeho konštrukcia prehnúť až o štyri centimetre.

Pôsobením tepla sa zasa môže predĺžiť alebo skrátiť na dĺžku až o šesť centimetrov.

Sledujú ho už roky

Pravidelné merania na moste robievajú už od jeho dokončenia v roku 1972.

„Podobné merania robievame pre Národnú diaľničnú spoločnosť, Železnice SR alebo mestá,“ vraví dekan Stavebnej fakulty STU Alojz Kopáčik. Merania kedysi robili aj na dnes už rozobratom Starom moste.

Na Moste SNP teraz testujú vo svete bežný automatizovaný systém, ktorý údaje zbiera neustále. Cez wifi komunikuje so senzormi vnútri mosta a sníma čidlá upevnené na moste. Údaje odosiela do počítača na katedre.

SkryťVypnúť reklamu

„Na rozdiel od u nás dnes bežne využívaných geodetických meraní, ktoré sa robia niekoľkokrát do roka, dokážu tieto zachytiť okamžité vplyvy premávky či teploty,“ opisuje zariadenie Lipták. Projekt je súčasťou jeho dizertačnej práce.

Technici teraz navrhujú mestu, aby si zariadenie v moste nechali. Kopáčik odhaduje, že jednorazové náklady na montáž by mohli byť približne stotisíc eur.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) podľa STU prislúbil pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  3. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  4. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Objav prírodný ionťák, ktorý stojí za výkonom J. Slafkovského
  2. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  3. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina
  4. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame
  5. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  7. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  8. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 18 456
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 4 743
  3. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 686
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 3 923
  5. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 3 777
  6. Farba ju nezachráni. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina 3 435
  7. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 2 998
  8. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 2 882
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 15 099
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 15 007
  3. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 14 020
  4. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 12 374
  5. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 11 268
  6. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 9 159
  7. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 941
  8. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 6 977
  1. Radko Mačuha: Hory majú oči.
  2. Marcel Rebro: Fico v Pekingu: Európsky exot na Putinovej prehliadke
  3. Radko Mačuha: Podať si ruku s Putinom, nieje žiadne umenie.
  4. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  5. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  6. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  7. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  8. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
SkryťZatvoriť reklamu