SME
Sobota, 21. máj, 2022 | Meniny má Zina

Most SNP sa prehýba aj o štyri centimetre a mení dĺžku

V útrobách bratislavského mosta geodeti merajú jeho kmitanie. Majú naň vplyv počasie a premávka.

Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený.Most SNP je zavesený na lanách a je mierne zaoblený. (Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Vnútri to vyzerá ako v ponorke. Stredom sa ťahá veľká rúra, po okrajoch vedú zväzky káblov, jednotlivé časti vnútornej konštrukcie sú oddelené schodíkmi, prechádza sa po úzkych lávkach.

V útrobách Mosta SNP cítiť a počuť každé auto, pri autobusoch zaznejú nárazy a celá konštrukcia sa jemne otrasie.

Most je v dobrom stave

Odborníci zo Stavebnej fakulty STU tvrdia, že most je v dobrom stave. Hoci sa vo vetre hýbe zo strany na stranu a stúpa a klesá aj v závislosti od počtu áut na ňom.

„Kmitanie mosta je rádovo v milimetroch. Pri autobuse je to v priemere medzi piatimi milimetrami až jedným centimetrom,“ vraví doktorand na Katedre geodézie Imrich Lipták.

Ak je most preplnený pri kolónach, môže sa jeho konštrukcia prehnúť až o štyri centimetre.

Pôsobením tepla sa zasa môže predĺžiť alebo skrátiť na dĺžku až o šesť centimetrov.

Sledujú ho už roky

Pravidelné merania na moste robievajú už od jeho dokončenia v roku 1972.

„Podobné merania robievame pre Národnú diaľničnú spoločnosť, Železnice SR alebo mestá,“ vraví dekan Stavebnej fakulty STU Alojz Kopáčik. Merania kedysi robili aj na dnes už rozobratom Starom moste.

Na Moste SNP teraz testujú vo svete bežný automatizovaný systém, ktorý údaje zbiera neustále. Cez wifi komunikuje so senzormi vnútri mosta a sníma čidlá upevnené na moste. Údaje odosiela do počítača na katedre.

„Na rozdiel od u nás dnes bežne využívaných geodetických meraní, ktoré sa robia niekoľkokrát do roka, dokážu tieto zachytiť okamžité vplyvy premávky či teploty,“ opisuje zariadenie Lipták. Projekt je súčasťou jeho dizertačnej práce.

Technici teraz navrhujú mestu, aby si zariadenie v moste nechali. Kopáčik odhaduje, že jednorazové náklady na montáž by mohli byť približne stotisíc eur.

Primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) podľa STU prislúbil pomoc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 370
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 208
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 5 045
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 746
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 693
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 411
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 060
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 991
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 14 662
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 120
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 748
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 717
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 101
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 3 965
  7. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 660
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 146
  1. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťZatvoriť reklamu