Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Parkovanie v bratislavskej Petržalke už nebude zadarmo. Včera tamojší poslanci schválili nové pravidlá, podľa ktorých by si Petržalčania mali kupovať ročné parkovacie karty.
Petržalka už nechcela čakať na zvyšok mesta. Vedenie Bratislavy stále odkladá spoločné spoplatnenie a tak si určili vlastné pravidlá.
V Petržalke majú zrejme už na budúci rok vzniknúť zóny, kde bude možné parkovať len na predplatenú kartu.
Zostanú však aj bezplatné parkovacie miesta. Radnica včera neodpovedala, ktorá časť parkovacích miest to bude.
Zvažovali aj tisícku
O cenách parkovného v Petržalke zatiaľ nerozhodli.
V pôvodnom materiáli bol podľa viacerých poslancov návrh, aby obyvatelia s trvalým pobytom platili 50 eur za rok za jedno auto a 300 eur za ďalšie. Návštevníci by potom platili ešte viac.
„Návštevník by tak parkoval v pozícii rezidenta, ale rádovo za viac, teda za tisíc eur a vyššiu cenu,“ povedal podľa TASR prednosta petržalského úradu Miroslav Štefánik.
Sumy však napokon z návrhu vypadli, poslanci o nich rozhodnú neskôr.
„Poslanci odsúhlasili, že rezidenčné karty nebude mestská časť vydávať na byt, ale na osoby,“ povedala petržalská hovorkyňa Michaela Platznerová. Ak teda v domácnosti žije viac ľudí s autom, vodičským a trvalým pobytom, každý z nich bude mať rovnaký nárok na rezidenčnú kartu.
„Schválený materiál pritom neznamená, že sa prijaté zásady budú ihneď realizovať, je potrebné prijať ešte viac dokumentov, ale aj uskutočniť viac ďalších krokov,“ povedala hovorkyňa.
Bez debaty
Niektorí poslanci pre návrh kritizovali vedenie mestskej časti. Elena Pätoprstá (Zmena zdola) hovorila, že pôvodne navrhované poplatky boli neprimerané a s verejnosťou nekonzultované.
Aj poslanec Ján Hrčka (nezávislý) si myslí, že návrh nedostatočne komunikovali verejnosti. Po poslaneckých výhradách pôvodný návrh zmenili a deň pred zastupiteľstvom ho nahradili pozmeneným už bez cien.
Pätoprstá hovorí, že radnica dala prednosť rýchlemu výberu firmy na správu parkovania a výber parkovného pred tým, aby prizvala verejnosť na tvorbu pravidiel. Nasledovať totiž bude súťaž na spravujúcu firmu.
Nadšený nie je ani bratislavský magistrát. „Primátor Milan Ftáčnik apeluje na mestské časti, aby pri definovaní rezidentských zón, miestnych parkovacích politík aktívne komunikovali s odbornými útvarmi magistrátu,“ reagoval riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy s tým, že budú proti vytláčaniu parkovacích áut „z vnútrosídliskových ciest spravovaných mestskými časťami na hlavné cesty “. Na otázku, či tým myslí nové pravidlá z Petržalky, odvetil, že hovorí všeobecne.
Petržalka podľa hovorkyne Platznerovej chce stavať aj parkovacie domy. „Samospráva naráža na komplikácie – od financií cez vlastnícke vzťahy až po protesty obyvateľov,“ povedala.