Poslanci majú opäť schvaľovať nájom pod vyše štyristo bilbordami

Mesto reklamným spoločnostiam bilbordy v minulosti povolilo, nájomné zmluvy im ale nepredĺžilo. Bratislavskí poslanci už raz predĺženie nájmu nechválili, tento mesiac im materiál bude primátor predkladať znova.

Vizáulny smog v Bratislave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Sedem reklamných spoločností, ktoré majú v Bratislave umiestnené svoje bilbordy, má dostať od magistrátu nové zmluvy na prenájom mestských pozemkov.

V minulosti im mesto bilbordy povolilo, ale nájomné zmluvy sa potom nepredĺžili. Bratislavskí poslanci už raz nájom pre celkovo 405 plôch pod reklamnými nosičmi neschválili, tento mesiac im materiál bude hlava mesta predkladať znova.

Šéf najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ-DS a kandidát na primátora Ivo Nesrovnal hovorí o zastupovaní iba súkromného biznisu na úkor Bratislavčanov.

Predĺženie zmlúv

Na začiatku roka malo mesto uzatvorené platné nájomné zmluvy k vyše 130 nosičom vonkajšej reklamy. Ďalším 458 bilbordom či bigboardom nájom vypršal počas posledných troch rokov.

"Dnes majú firmy zariadenia načierno aj preto, že mesto im nevie povedať, či im povolenia dá alebo nedá. V minulosti boli ale legálne," vysvetľuje riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

Predĺžiť zmluvy ale mesto nechce všetkým. Vyše 50 plôch bratislavský magistrát vylúčil, pretože stáli na úrovni križovatiek, v stredných deliacich pásoch ciest, blízko cintorínov, kultúrnych pamiatok či parkov, mali rušivý vplyv na krajinný ráz, alebo mohli tvoriť prekážku pre ťažko zdravotne postihnutých.

Mesto tvrdí, že chce takto získať viac peňazí do rozpočtu. Za prenájom pozemkov pod reklamnými nosičmi dnes ročne dostáva vyše 215.000 eur, po započítaní predložených nájomných zmlúv by sa suma vyšplhala na takmer 590.000 eur.

Firmy by za prenájom jedného štvorcového metra platili 1,66 eura na deň. Takúto sumu by mali hradiť firmy Akzent BigBoard, ISPA, euroAWK, GRYF MEDIA, REBLOK, Outdoor Media a NUBIUM.

"Na to, aby od nich mesto účtovalo nájom, nepotrebuje predlžovať nájomnú zmluvu, to sa dá spraviť aj jednoducho účtovou operáciou. Je to teda len zámienka," oponuje Nesrovnal.

Riaditeľ kancelárie primátora tvrdí, že na rokovaní tohtomesačnej mestskej rady sa za materiál postavila väčšina starostov aj niektorí poslanci.

Hlasovať budú už po druhý krát

V marci však zaň na zastupiteľstve zahlasovalo len 11 z 37 mestských poslancov. "Primátor predkladá materiál preto, že nás o to požiadali poslanci, ale aj Asociácia vonkajšej reklamy, ktorá komunikovala s poslancami a vysvetľovala im, že to nie je o čiernych reklamných zariadeniach," podotkol Andrassy. Po druhý raz by podľa neho už materiál mohol byť schválený.

Kandidát na primátora za SDKÚ-DS však už avizuje, že návrh nepodporí a primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) chce vyzvať, aby ho stiahol.

"Navrhol som a opätovne navrhnem návrh zákona, ktorý dá obciam skutočnú kompetenciu regulovať vonkajšiu reklamu tak, aby už nikto nemohol zneužívať medzery v zákone," uviedol Nesrovnal na dnešnom brífingu.

Andrassy však pripomína, že samosprávy apelujú na poslancov parlamentu, aby došlo k úprave stavebného zákona už dlhodobo. "Podľa platnej legislatívy sú totiž bezzubé v boji s čiernymi reklamnými nosičmi," zdôraznil.

Nesrovnal chce tiež pripraviť koncept vonkajšej reklamy v meste, ktorý má podľa neho povedať, koľko bilbordov Bratislava znesie a kde môžu byť.

"Pripravím tiež cenovú mapu, ktorá dá odpoveď na otázku, v akých lokalitách a koľko bude mesto účtovať za postavenie bilbordu," avizoval.

Mesto spoločnostiam nechce prenajať pozemky nastálo, ale len na dva roky. Potom plánuje buď vyhlásiť verejnú obchodnú súťaž na nový prenájom, alebo reklamu odstrániť bez toho, aby v lokalite pribudla nová.

V hlavnom meste je dnes asi 1500 bilbordov, z čoho tretina stojí na mestských pozemkoch. Ďalších 450 sú čierne stavby. Za posledné roky mesto podľa Andrassyho odstránilo viac ako 250 nosičov reklamy z verejných priestorov a plôch, ktoré má vo svojom vlastníctve.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 557
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 858
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 488
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 118
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 003
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 975
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 772
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 517
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 297
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 890