Poslanci majú opäť schvaľovať nájom pod vyše štyristo bilbordami

Mesto reklamným spoločnostiam bilbordy v minulosti povolilo, nájomné zmluvy im ale nepredĺžilo. Bratislavskí poslanci už raz predĺženie nájmu nechválili, tento mesiac im materiál bude primátor predkladať znova.

Vizáulny smog v Bratislave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Sedem reklamných spoločností, ktoré majú v Bratislave umiestnené svoje bilbordy, má dostať od magistrátu nové zmluvy na prenájom mestských pozemkov.

V minulosti im mesto bilbordy povolilo, ale nájomné zmluvy sa potom nepredĺžili. Bratislavskí poslanci už raz nájom pre celkovo 405 plôch pod reklamnými nosičmi neschválili, tento mesiac im materiál bude hlava mesta predkladať znova.

Šéf najsilnejšieho poslaneckého klubu SDKÚ-DS a kandidát na primátora Ivo Nesrovnal hovorí o zastupovaní iba súkromného biznisu na úkor Bratislavčanov.

Predĺženie zmlúv

Na začiatku roka malo mesto uzatvorené platné nájomné zmluvy k vyše 130 nosičom vonkajšej reklamy. Ďalším 458 bilbordom či bigboardom nájom vypršal počas posledných troch rokov.

"Dnes majú firmy zariadenia načierno aj preto, že mesto im nevie povedať, či im povolenia dá alebo nedá. V minulosti boli ale legálne," vysvetľuje riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy.

Predĺžiť zmluvy ale mesto nechce všetkým. Vyše 50 plôch bratislavský magistrát vylúčil, pretože stáli na úrovni križovatiek, v stredných deliacich pásoch ciest, blízko cintorínov, kultúrnych pamiatok či parkov, mali rušivý vplyv na krajinný ráz, alebo mohli tvoriť prekážku pre ťažko zdravotne postihnutých.

Mesto tvrdí, že chce takto získať viac peňazí do rozpočtu. Za prenájom pozemkov pod reklamnými nosičmi dnes ročne dostáva vyše 215.000 eur, po započítaní predložených nájomných zmlúv by sa suma vyšplhala na takmer 590.000 eur.

Firmy by za prenájom jedného štvorcového metra platili 1,66 eura na deň. Takúto sumu by mali hradiť firmy Akzent BigBoard, ISPA, euroAWK, GRYF MEDIA, REBLOK, Outdoor Media a NUBIUM.

"Na to, aby od nich mesto účtovalo nájom, nepotrebuje predlžovať nájomnú zmluvu, to sa dá spraviť aj jednoducho účtovou operáciou. Je to teda len zámienka," oponuje Nesrovnal.

Riaditeľ kancelárie primátora tvrdí, že na rokovaní tohtomesačnej mestskej rady sa za materiál postavila väčšina starostov aj niektorí poslanci.

Hlasovať budú už po druhý krát

V marci však zaň na zastupiteľstve zahlasovalo len 11 z 37 mestských poslancov. "Primátor predkladá materiál preto, že nás o to požiadali poslanci, ale aj Asociácia vonkajšej reklamy, ktorá komunikovala s poslancami a vysvetľovala im, že to nie je o čiernych reklamných zariadeniach," podotkol Andrassy. Po druhý raz by podľa neho už materiál mohol byť schválený.

Kandidát na primátora za SDKÚ-DS však už avizuje, že návrh nepodporí a primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru) chce vyzvať, aby ho stiahol.

"Navrhol som a opätovne navrhnem návrh zákona, ktorý dá obciam skutočnú kompetenciu regulovať vonkajšiu reklamu tak, aby už nikto nemohol zneužívať medzery v zákone," uviedol Nesrovnal na dnešnom brífingu.

Andrassy však pripomína, že samosprávy apelujú na poslancov parlamentu, aby došlo k úprave stavebného zákona už dlhodobo. "Podľa platnej legislatívy sú totiž bezzubé v boji s čiernymi reklamnými nosičmi," zdôraznil.

Nesrovnal chce tiež pripraviť koncept vonkajšej reklamy v meste, ktorý má podľa neho povedať, koľko bilbordov Bratislava znesie a kde môžu byť.

"Pripravím tiež cenovú mapu, ktorá dá odpoveď na otázku, v akých lokalitách a koľko bude mesto účtovať za postavenie bilbordu," avizoval.

Mesto spoločnostiam nechce prenajať pozemky nastálo, ale len na dva roky. Potom plánuje buď vyhlásiť verejnú obchodnú súťaž na nový prenájom, alebo reklamu odstrániť bez toho, aby v lokalite pribudla nová.

V hlavnom meste je dnes asi 1500 bilbordov, z čoho tretina stojí na mestských pozemkoch. Ďalších 450 sú čierne stavby. Za posledné roky mesto podľa Andrassyho odstránilo viac ako 250 nosičov reklamy z verejných priestorov a plôch, ktoré má vo svojom vlastníctve.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež:Úrady nepomohli, prišiel Batman. V Bratislave ničí reklamy

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Alarica – new business project in the market of shoes
  2. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  4. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  6. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  7. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  8. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  9. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  10. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 754
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 714
  3. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 4 702
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 627
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 590
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 340
  7. Kam do tepla v januári? 2 426
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 193
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 069
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 196