SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Vodiča s plynovou zbraňou sa zastal kolega

Člen predstavenstva, sám vodič trolejbusu, sa zastal kolegu, ktorý sa bránil plynovou pištoľou.

Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus.Ivan Bútora má titul historika z Princetonu a vodičský na trolejbus. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Vodič bratislavského autobusu, ktorý agresívnym cestujúcim s nožom pohrozil plynovou pištoľou, je stále mimo výkonu služby.

Koncom mája ohrozovala skupina šiestich pasažierov ostatných cestujúcich, ktorí požiadali vodiča, aby zasiahol.

Jeho výzvu skupina nerešpektovala a začala ho napádať nožom. Vodič ich postrašil plynovou pištoľou, ktorú však nepoužil.

DPB: Porušil predpisy

Vodič podľa Dopravného podniku zásadne porušil prevádzkové predpisy držaním zbrane a tým, že zavolal dispečing až po skončení incidentu.

Keby vyslal núdzové volanie, na miesto by poslali SBS a políciu. Vodičov aj ich kabínky začali odvtedy prísnejšie kontrolovať.

Problémom je podľa šéfa dopravného podniku Ľubomíra Belfiho aj to, že pre neskorú informáciu od vodiča k prípadu nie sú svedkovia a nechytili ani výtržníkov.

Konanie vodiča obhajuje kolega

Kritiku odmieta člen predstavenstva DPB za OKS a vodič trolejbusu Ivan Bútora. Vodiča naopak chváli, že vo vypätej situácii predišiel násiliu a doviezol cestujúcich bezpečne do cieľa.

To, že nedodržal interný predpis a nevolal dispečing, je podľa Bútoru nepodstatné.

„Aj keby bol vodič ihneď kontaktoval dispečing, do príchodu dispečerov a polície na miesto incidentu už mohlo dôjsť k zraneniam,“ hovorí Bútora.

„Vytiahnutím zbrane v najlepšom úmysle ochránil cestujúcich, svoje zdravie aj majetok dopravného podniku.“ Radšej než trestať má podnik podľa neho hľadať spôsoby, ako zvýšiť bezpečnosť vodičov aj cestujúcich.

Reakcia dopravného podniku: Bútora vyzýva na anarchiu

Prinášame neupravanú reakciu Dopravného podniku Bratislava na vyjadrenie vodiča trolejbusu a člena predstavenstva DpB Ivana Bútoru.

DPB, a. s. reaguje na pravdu skresľujúce údaje člena predstavenstva a vodiča trolejbusu pána Bútoru, ktorý svojimi zavádzajúcimi a absolútne neprofesionálnymi názormi nabáda vodičov k porušovaniu Prevádzkových predpisov.

DPB, a.s. sa dôrazne ohradzuje voči výrokom pána Bútoru, ktorý nepozná skutkovú podstatu celého incidentu v linke č. 70, napriek tomu sa vyjadruje ku konaniu vodiča, ktorý zásadne porušil Prevádzkové predpisy počas mimoriadnej udalosti dňa 31.5. 2014. Daný vodič vo výpovedi svoje zásadné pochybenie priznal, napriek tomu pán Bútora obhajuje jeho konanie a zároveň spochybňuje jeho znalosť Prevádzkových predpisov. Z tejto situácie vyplýva, že samotný pán Bútora si zrejme Prevádzkové predpisy nepamätá, nakoľko vodič ich porušil vo viacerých bodoch:

Porušenie prevádzkového predpisu pre autobusovú dopravu D1/3 a to:

v § 46

Prerušenie jazdy a vystúpenie cestujúcich

5. Vodič je povinný prerušiť jazdu autobusu aj v prípade, ak konanie cestujúceho (cestujúcich) ohrozuje bezpečnosť ďalšej jazdy (napr. fyzické napadnutie vodiča a pod.). Hlásenie o vzniknutej situácii je vodič povinný bez meškania nahlásiť na dopravný dispečing.

§45

Povinnosti prevádzkových zamestnancov pri likvidácii mimoriadnych udalostí

4. Každý prevádzkový zamestnanec (vodič), ktorý je účastníkom MU (dopravnej

nehody) alebo sa dozvie (od cestujúceho, chodca, účastníka MU a pod.), že je účastníkom MU (dopravnej nehody) alebo, že vo vozidle došlo k MU, je povinný

a) ihneď zastaviť autobus prevádzkovým brzdením a zaistiť ho proti pohybu,

c) preveriť oznámenie o MU (dopravnej nehode),

d) bez meškania nahlásiť MU (dopravnú nehodu) na dopravný dispečing pomocou oznamovacieho zariadenia autobusu (rádiostanice, telefónu, iného vozidla MHD a pod.); ak z miesta MU nie je možné nahlásiť MU na dopravný dispečing oznamovacím zariadením autobusu, vodič je povinný nahlásiť MU náhradným spôsobom (oznamovacie zariadenie iného vozidla MHD, telefónom blízkej firmy, obchodu a pod.),

e) zotrvať na mieste MU a ďalej postupovať podľa príkazov dopravného dispečingu alebo prítomného dopravného dispečera (miesto MU smie vodič opustiť až po súhlase dopravného dispečingu alebo prítomného dopravného dispečera).

Podľa publikovaných výrokov pána Bútoru je zrejmé, že tento člen predstavenstva, ktorý zároveň vykonáva ako brigádnik profesiu vodiča, nie je oboznámený s priebehom celej udalosti. Nikdy by sa totiž nevyjadril v

zmysle: "Povinnosť v prípade ohrozenia bezpečnosti ihneď kontaktovať dopravný dispečing je v kontexte celkového priebehu incidentu, hroziaceho poškodenia zdravia a prípadne aj ujmy na živote nepodstatný fakt,"

informovala o tom TASR. Incident sa totiž začal už na zastávke Malá scéna, kde do vozidla nastúpilo množstvo cestujúcich, ktorí sa začali správať agresívne. V záujme chránenia cestujúcej verejnosti mal ihneď vodič kontaktovať dispečing tak, ako to robia všetci vodiči DPB, a.s. Pre pána Bútoru je však ochrana cestujúcej verejnosti profesionálnymi zamestnancami DPB pravdepodobne nepodstatná, ba až ľahostajná záležitosť.

Vodič linky č. 70 nesprávne vyhodnotil situáciu a porušil prevádzkové predpisy. Okamžite mal kontaktovať dispečing, ktorý by vyslal na miesto dispečerov, zásahovú jednotku SBS a aj políciu. Celému incidentu sa tak mohlo predísť. Žiaľ, vodič porušil predpisy nekontaktovaním profesionálnych pracovníkov, ktorí by hlučných cestujúcich, zjavne pod vplyvom alkoholu, bezpečne vylúčili z premávky. DPB, a.s. už mal niekoľko obdobných prípadov, no vodiči reagovali v súlade s Prevádzkovými predpismi a kontaktovali dispečing, miesto toho, aby situáciu vzali do vlastných rúk. V tomto prípade sa incident dokonca udial v blízkosti sídla DPB na Olejkárskej ulici, kde sídli 24 hodinová služba dispečingu a nonstop služba špeciálnej zásahovej jednotky, takže ich výjazd by trval maximálne minútu.

O skutočnosti, že pán Bútora nemá žiadne vedomosti o tomto incidente, svedčí aj jeho absurdný výrok: "Až po dôkladnom vyšetrení a zvážení kontextu situácie možno interne vyhodnotiť, do akej miery bolo pre vodiča vôbec možné v danej situácii kontaktovať dispečing," uviedol pre TASR. Každý vodič predsa dokáže okamžite vyhodnotiť situáciu, že ak mu v neskorých večerných hodinách nastúpia do vozidla cestujúci pod vplyvom alkoholu, vždy hrozí riziko, že sa môže stať nebezpečná udalosť ohrozujúca cestujúcu verejnosť.

Pán Bútora ďalej tvrdí, že mnohí ani nepoznajú Prevádzkové predpisy a interné smernice DPB, a.s. Pri nástupe do práce a následných školeniach sú však vodiči oboznámení so všetkými predpismi a dokonca aj tieto dokumenty, ktoré slúžia k výkonu ich práce, podpisujú. DPB, a. s. zároveň dbá na to, aby následne overil znalosť všetkých predpisov u vodičov, dokonca aj počas pravidelných školení v Autoškole DPB, a.s.

Člen predstavenstva, pán Bútora nepozná celý priebeh incidentu, ktorý vodič riešil na vlastnú päsť niekoľko krát počas celej trasy až po konečnú a tým neriskoval len ohrozenie cestujúcich, ale aj svoj život. Zrejme nevie ani o skutočnosti, že vodič plynovú pištoľ odistil a natiahol náboj do komory.

Až z konečnej zastávky vodič informoval dopravný dispečing v čase o 22:12 hod. a dispečer okamžite zavolal vozidlo záchrannej služby RZP, políciu a bezpečnostnú službu DPB, a.s. Celá udalosť sa totiž začala už o 21:40, čiže trvalo vyše pol hodiny, kým to vodič ohlásil. Zásahové jednotky s prednostným právom jazdy mohli nebezpečnú situáciu vyriešiť počas niekoľkých minút od začatia udalosti. Zároveň vodič zmaril vyšetrovanie, nakoľko pracovníci už nemohli spísať záznam so svedkami. DPB, a.s. opätovne prízvukuje, že vodič pochybil nekontaktovaním dispečingu, ktorý situáciu mohol v centrálnej mestskej oblasti promptne bez akýchkoľvek konfliktov a zbraní vyriešiť profesionálne.

DPB, a.s. ďalej vyjadruje názor, že pán Bútora nie je kompetentný vyjadrovať sa k tomuto incidentu, nakoľko nebol pri jeho účasti, nie je zamestnancom dispečingu, ani zásahovej jednotky SBS, nie je vyšetrovateľom, ktorý vodiča poučil a nepozná podrobne okolnosti vzniku tejto mimoriadnej udalosti. Jeho vyjadrenia DPB, a. s. považuje za demagogické a takýmito absurdnými výrokmi nabáda vodičov k anarchii - porušovaniu Prevádzkových predpisov a nepriamo aj k ohrozeniu cestujúcej verejnosti.

Výroky pána Bútoru sú o to viac zarážajúce, ba až priam nebezpečné, že ako člen predstavenstva navádza k porušovania predpisov, čím sa dopúšťa porušenia povinnosti člena predstavenstva, ktorý ako štatutárny orgán by mal v prvom rade dbať na dodržiavanie všetkých zákonov, Prevádzkových predpisov a interných smerníc. Z jeho vyjadrení je zrejmé, že nemá žiadne manažérske skúsenosti, v opačnom prípade by takéto provokujúce a klamlivé výroky nikdy neposkytol médiám, k čomu podľa interných smerníc DPB, a. s. ani nemá oprávnenie.

Vyjadrenia pána Bútoru navádzajú k anarchii, zároveň vážne poškodzujú meno Dopravného podniku Bratislava.

Dopravný podnik Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 572
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 624
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 4 163
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 3 784
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 1 905
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 190
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 004
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 12 218
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 202
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 874
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 4 796
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 4 081
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 971
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 145
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 068
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  2. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu