SME

Povedzte, ako cestujete po Bratislave a zmeňte MHD aj nové cesty

Prieskum dopravy bude stáť 1,5 milióna eur. Bratislavčania majú opísať svoje cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Je to najväčší prieskum medzi Bratislavčanmi. Až v desiatich percentách domácností bratislavský magistrát zisťuje, ako ľudia využívajú dopravu.

Ide o súčasť veľkého projektu spolu za 1,5 milióna eur najmä z eurofondov. Vedenie Bratislavy zisťuje, aké cesty ľudia využívajú najviac, či jazdia mestskou dopravou a aj to, ktoré cesty sú najvyťaženejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledkom má byť prispôsobenie mestskej dopravy reálnemu životu a napríklad aj plán na nové cesty.

Zásadnou súčasťou projektu je prieskum v domácnostiach, ktorých je v Bratislave zhruba 200-tisíc. Rodinám v týchto dňoch rozdávajú dotazníky.

SkryťVypnúť reklamu

V tých majú opísať všetky cesty jedného konkrétneho dňa, ako sa prepravovali a kam išli. Takéto dotazníky majú pritom vypĺňať aj deti staršie ako šesť rokov.

Mesto tiež namieri kamery na cesty, ktoré budú snímať evidenčné čísla vozidiel a smerovanie dopravy.

„Záznam je určený výhradne na automatizované spracovanie počítačom a osobné údaje nie sú predmetom výskumu. Výsledkom bude štatistický údaj, odkiaľ a kam vozidlá prúdia mestom,“ povedal hovorca mesta Stanislav Ščepán.

V noci zasa budú po meste sčítavať autá, aby zistili, kde a ako sa v Bratislave parkuje.

Popíšu cesty za jeden deň

Generel

Veľký prieskum dopravy

  • tisíce ľudí v dotazníkoch vyplnia, kadiaľ chodili a jazdili v jeden deň;
  • kamery budú zaznamenávať, aké a koľko áut prešlo konkrétnymi cestami;
  • v noci zasa „sčítači“ zapíšu evidenčné čísla parkujúcich áut a budú zisťovať, ako Bratislavčania parkujú;
  • všetko má zostať anonymné;
  • výsledkom má byť aj prognóza dopravy v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

„Obsahom dotazníka všeobecne je opis toho, kto žije v domácnosti z hľadiska sociodemografie,“ hovorí Miloš Staněk zo spoločnosti Median, ktorá zbiera dáta v domácnostiach.

„V ďalšej časti dotazníka potom vyplnia všetky cesty, ktoré počas jedného dňa osoby v domácnosti vykonali,“ povedal.

Cesty majú ľudia opisovať chronologicky, ako nasledovali za sebou, a tiež to, odkiaľ, kam a ako išli. „Úloha je celkom jednoduchá. Tiež bude mať možnosť vyplniť dotazník buď v papierovej podobe, alebo online cez internet.“

Ide o širší projekt, takzvaný generel dopravy. Prieskumy robí české Centrum dopravného výskumu.

„Samotný prieskum dopravného správania prebieha vo dvoch fázach – prvá v máji a júni, druhá v septembri a októbri 2014,“ hovorí Petr Kouřil z Centra dopravného výskumu.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava, postrach sčítania

Pri sčítaní obyvateľov v roku 2012 sa ukázalo, že Bratislavčania veľkým prieskumom neveria. V hlavnom meste sa štátnym štatistikom vrátilo najmenej dotazníkov.

Aj teraz výskumníci predpokladajú, že nie všetky domácnosti sa zapoja.

„Ak bude návratnosť nízka, je možné, že počet oslovených domácností presiahne desať percent,“ vraví Kouřil.

Aj Staněk z Medianu hovorí, že ochota ľudí spolupracovať na výskumoch klesá.

„Tento výskum by mohol byť výnimkou, keďže by mohol pomôcť cestovaniu v Bratislave,“ myslí si.

Prečo oslovia desať percent

Celý projekt má stáť odhadom 1,5 milióna eur, na dodávateľov robili tendre. Až 75 percent projektu majú pokryť eurofondy, desať percent má ísť zo štátneho rozpočtu a päť percent z peňazí mesta.

„Výstupy z prieskumov poslúžia ako vstup pre dopravný model Bratislavy, na základe ktorého sa budú spracovávať stratégie riešenia dopravy,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.

Na otázku, prečo je potrebné, aby dotazníkmi oslovili až desať percent domácností, mesto odpovedá, že chcú čo najpresnejšie odpozorovať dopravné správanie ľudí.

„Veľkosť vzorky sme neurčovali my, ale zadávateľ projektu. No čím väčšia bude vzorka, tým presnejšie budú výsledky,“ hovorí Steněk z Medianu.

Aj Martin Slosiarik z konkurenčnej agentúry Focus uznáva, že väčšia vzorka umožňuje robiť detailnejšie analýzy. Pri bežnej vzorke tisíc respondentov by sa podľa neho nemuseli do prieskumu dostať obyvatelia niektorých lokalít.

Ako je to v Prahe a v Brne

Cenu zákazky sme sa pokúsili porovnať s Brnom a Prahou.

V Prahe robili podobný veľký výskum dopravy naposledy v roku 1998 a jeho hodnotu už dnes vyčísliť nevedia. Odvtedy tam robia len menšie čiastkové projekty.

„My nemáme generel dopravy, ale máme rôzne stratégie parkovania, cyklistickej dopravy, pešej dopravy. Až teraz budeme robiť akčný plán mestskej mobility, čo je niečo podobné ako bratislavský generel dopravy,“ povedal Pavel Žára, hovorca brnianskeho magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 577
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 040
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 650
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 034
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 6 997
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 303
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 5 011
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 829
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 246
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 042
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 213
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 772
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 276
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 150
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 830
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 670
  1. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  2. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  3. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  6. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  7. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  8. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
SkryťZatvoriť reklamu