SME

Povedzte, ako cestujete po Bratislave a zmeňte MHD aj nové cesty

Prieskum dopravy bude stáť 1,5 milióna eur. Bratislavčania majú opísať svoje cesty.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Je to najväčší prieskum medzi Bratislavčanmi. Až v desiatich percentách domácností bratislavský magistrát zisťuje, ako ľudia využívajú dopravu.

Ide o súčasť veľkého projektu spolu za 1,5 milióna eur najmä z eurofondov. Vedenie Bratislavy zisťuje, aké cesty ľudia využívajú najviac, či jazdia mestskou dopravou a aj to, ktoré cesty sú najvyťaženejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledkom má byť prispôsobenie mestskej dopravy reálnemu životu a napríklad aj plán na nové cesty.

Zásadnou súčasťou projektu je prieskum v domácnostiach, ktorých je v Bratislave zhruba 200-tisíc. Rodinám v týchto dňoch rozdávajú dotazníky.

SkryťVypnúť reklamu

V tých majú opísať všetky cesty jedného konkrétneho dňa, ako sa prepravovali a kam išli. Takéto dotazníky majú pritom vypĺňať aj deti staršie ako šesť rokov.

Mesto tiež namieri kamery na cesty, ktoré budú snímať evidenčné čísla vozidiel a smerovanie dopravy.

„Záznam je určený výhradne na automatizované spracovanie počítačom a osobné údaje nie sú predmetom výskumu. Výsledkom bude štatistický údaj, odkiaľ a kam vozidlá prúdia mestom,“ povedal hovorca mesta Stanislav Ščepán.

V noci zasa budú po meste sčítavať autá, aby zistili, kde a ako sa v Bratislave parkuje.

Popíšu cesty za jeden deň

Generel

Veľký prieskum dopravy

  • tisíce ľudí v dotazníkoch vyplnia, kadiaľ chodili a jazdili v jeden deň;
  • kamery budú zaznamenávať, aké a koľko áut prešlo konkrétnymi cestami;
  • v noci zasa „sčítači“ zapíšu evidenčné čísla parkujúcich áut a budú zisťovať, ako Bratislavčania parkujú;
  • všetko má zostať anonymné;
  • výsledkom má byť aj prognóza dopravy v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

„Obsahom dotazníka všeobecne je opis toho, kto žije v domácnosti z hľadiska sociodemografie,“ hovorí Miloš Staněk zo spoločnosti Median, ktorá zbiera dáta v domácnostiach.

„V ďalšej časti dotazníka potom vyplnia všetky cesty, ktoré počas jedného dňa osoby v domácnosti vykonali,“ povedal.

Cesty majú ľudia opisovať chronologicky, ako nasledovali za sebou, a tiež to, odkiaľ, kam a ako išli. „Úloha je celkom jednoduchá. Tiež bude mať možnosť vyplniť dotazník buď v papierovej podobe, alebo online cez internet.“

Ide o širší projekt, takzvaný generel dopravy. Prieskumy robí české Centrum dopravného výskumu.

„Samotný prieskum dopravného správania prebieha vo dvoch fázach – prvá v máji a júni, druhá v septembri a októbri 2014,“ hovorí Petr Kouřil z Centra dopravného výskumu.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava, postrach sčítania

Pri sčítaní obyvateľov v roku 2012 sa ukázalo, že Bratislavčania veľkým prieskumom neveria. V hlavnom meste sa štátnym štatistikom vrátilo najmenej dotazníkov.

Aj teraz výskumníci predpokladajú, že nie všetky domácnosti sa zapoja.

„Ak bude návratnosť nízka, je možné, že počet oslovených domácností presiahne desať percent,“ vraví Kouřil.

Aj Staněk z Medianu hovorí, že ochota ľudí spolupracovať na výskumoch klesá.

„Tento výskum by mohol byť výnimkou, keďže by mohol pomôcť cestovaniu v Bratislave,“ myslí si.

Prečo oslovia desať percent

Celý projekt má stáť odhadom 1,5 milióna eur, na dodávateľov robili tendre. Až 75 percent projektu majú pokryť eurofondy, desať percent má ísť zo štátneho rozpočtu a päť percent z peňazí mesta.

„Výstupy z prieskumov poslúžia ako vstup pre dopravný model Bratislavy, na základe ktorého sa budú spracovávať stratégie riešenia dopravy,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.

Na otázku, prečo je potrebné, aby dotazníkmi oslovili až desať percent domácností, mesto odpovedá, že chcú čo najpresnejšie odpozorovať dopravné správanie ľudí.

„Veľkosť vzorky sme neurčovali my, ale zadávateľ projektu. No čím väčšia bude vzorka, tým presnejšie budú výsledky,“ hovorí Steněk z Medianu.

Aj Martin Slosiarik z konkurenčnej agentúry Focus uznáva, že väčšia vzorka umožňuje robiť detailnejšie analýzy. Pri bežnej vzorke tisíc respondentov by sa podľa neho nemuseli do prieskumu dostať obyvatelia niektorých lokalít.

Ako je to v Prahe a v Brne

Cenu zákazky sme sa pokúsili porovnať s Brnom a Prahou.

V Prahe robili podobný veľký výskum dopravy naposledy v roku 1998 a jeho hodnotu už dnes vyčísliť nevedia. Odvtedy tam robia len menšie čiastkové projekty.

„My nemáme generel dopravy, ale máme rôzne stratégie parkovania, cyklistickej dopravy, pešej dopravy. Až teraz budeme robiť akčný plán mestskej mobility, čo je niečo podobné ako bratislavský generel dopravy,“ povedal Pavel Žára, hovorca brnianskeho magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie pre TikTok
  2. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  8. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  1. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  2. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  5. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  7. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 380
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 215
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 380
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 658
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 530
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 777
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 245
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 1 710
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 022
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 18 377
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 13 668
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 8 795
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 622
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 999
  7. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 897
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 852
  1. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  2. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  3. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  4. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  5. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  6. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  7. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  8. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
SkryťZatvoriť reklamu