BRATISLAVA. Je to najväčší prieskum medzi Bratislavčanmi. Až v desiatich percentách domácností bratislavský magistrát zisťuje, ako ľudia využívajú dopravu.
Ide o súčasť veľkého projektu spolu za 1,5 milióna eur najmä z eurofondov. Vedenie Bratislavy zisťuje, aké cesty ľudia využívajú najviac, či jazdia mestskou dopravou a aj to, ktoré cesty sú najvyťaženejšie.
Výsledkom má byť prispôsobenie mestskej dopravy reálnemu životu a napríklad aj plán na nové cesty.
Zásadnou súčasťou projektu je prieskum v domácnostiach, ktorých je v Bratislave zhruba 200-tisíc. Rodinám v týchto dňoch rozdávajú dotazníky.
V tých majú opísať všetky cesty jedného konkrétneho dňa, ako sa prepravovali a kam išli. Takéto dotazníky majú pritom vypĺňať aj deti staršie ako šesť rokov.
Mesto tiež namieri kamery na cesty, ktoré budú snímať evidenčné čísla vozidiel a smerovanie dopravy.
„Záznam je určený výhradne na automatizované spracovanie počítačom a osobné údaje nie sú predmetom výskumu. Výsledkom bude štatistický údaj, odkiaľ a kam vozidlá prúdia mestom,“ povedal hovorca mesta Stanislav Ščepán.
V noci zasa budú po meste sčítavať autá, aby zistili, kde a ako sa v Bratislave parkuje.
Popíšu cesty za jeden deň
Generel
Veľký prieskum dopravy
- tisíce ľudí v dotazníkoch vyplnia, kadiaľ chodili a jazdili v jeden deň;
- kamery budú zaznamenávať, aké a koľko áut prešlo konkrétnymi cestami;
- v noci zasa „sčítači“ zapíšu evidenčné čísla parkujúcich áut a budú zisťovať, ako Bratislavčania parkujú;
- všetko má zostať anonymné;
- výsledkom má byť aj prognóza dopravy v Bratislave.
„Obsahom dotazníka všeobecne je opis toho, kto žije v domácnosti z hľadiska sociodemografie,“ hovorí Miloš Staněk zo spoločnosti Median, ktorá zbiera dáta v domácnostiach.
„V ďalšej časti dotazníka potom vyplnia všetky cesty, ktoré počas jedného dňa osoby v domácnosti vykonali,“ povedal.
Cesty majú ľudia opisovať chronologicky, ako nasledovali za sebou, a tiež to, odkiaľ, kam a ako išli. „Úloha je celkom jednoduchá. Tiež bude mať možnosť vyplniť dotazník buď v papierovej podobe, alebo online cez internet.“
Ide o širší projekt, takzvaný generel dopravy. Prieskumy robí české Centrum dopravného výskumu.
„Samotný prieskum dopravného správania prebieha vo dvoch fázach – prvá v máji a júni, druhá v septembri a októbri 2014,“ hovorí Petr Kouřil z Centra dopravného výskumu.
Bratislava, postrach sčítania
Pri sčítaní obyvateľov v roku 2012 sa ukázalo, že Bratislavčania veľkým prieskumom neveria. V hlavnom meste sa štátnym štatistikom vrátilo najmenej dotazníkov.
Aj teraz výskumníci predpokladajú, že nie všetky domácnosti sa zapoja.
„Ak bude návratnosť nízka, je možné, že počet oslovených domácností presiahne desať percent,“ vraví Kouřil.
Aj Staněk z Medianu hovorí, že ochota ľudí spolupracovať na výskumoch klesá.
„Tento výskum by mohol byť výnimkou, keďže by mohol pomôcť cestovaniu v Bratislave,“ myslí si.
Prečo oslovia desať percent
Celý projekt má stáť odhadom 1,5 milióna eur, na dodávateľov robili tendre. Až 75 percent projektu majú pokryť eurofondy, desať percent má ísť zo štátneho rozpočtu a päť percent z peňazí mesta.
„Výstupy z prieskumov poslúžia ako vstup pre dopravný model Bratislavy, na základe ktorého sa budú spracovávať stratégie riešenia dopravy,“ vraví hovorca mesta Stanislav Ščepán.
Na otázku, prečo je potrebné, aby dotazníkmi oslovili až desať percent domácností, mesto odpovedá, že chcú čo najpresnejšie odpozorovať dopravné správanie ľudí.
„Veľkosť vzorky sme neurčovali my, ale zadávateľ projektu. No čím väčšia bude vzorka, tým presnejšie budú výsledky,“ hovorí Steněk z Medianu.
Aj Martin Slosiarik z konkurenčnej agentúry Focus uznáva, že väčšia vzorka umožňuje robiť detailnejšie analýzy. Pri bežnej vzorke tisíc respondentov by sa podľa neho nemuseli do prieskumu dostať obyvatelia niektorých lokalít.
Ako je to v Prahe a v Brne
Cenu zákazky sme sa pokúsili porovnať s Brnom a Prahou.
V Prahe robili podobný veľký výskum dopravy naposledy v roku 1998 a jeho hodnotu už dnes vyčísliť nevedia. Odvtedy tam robia len menšie čiastkové projekty.
„My nemáme generel dopravy, ale máme rôzne stratégie parkovania, cyklistickej dopravy, pešej dopravy. Až teraz budeme robiť akčný plán mestskej mobility, čo je niečo podobné ako bratislavský generel dopravy,“ povedal Pavel Žára, hovorca brnianskeho magistrátu.