Cestujúci vo vlaku zaplatí za bicykel viac ako za seba

Cyklokoalícia poukazuje na to, že ak niekto dochádza zo Svätého Jura, Pezinka či Bernolákova, zaplatí od 60 do 80 centov. Za bicykel však bez ohľadu na precestovanú vzdialenosť vždy uhradí pevnú taxu 1,5 eura.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cyklista, ktorý sa prepravuje vlakom v rámci Bratislavy či dochádza do hlavného mesta z blízkeho okolia, zaplatí železniciam za svoj bicykel dvoj- až trojnásobne viac ako za seba.

Upozornilo na to občianske združenie Cyklokoalícia, ktorým sa nepáči, že železnice takto nevychádzajú v ústrety cyklistom. Tie ale odkazujú, že ak by ceny upravili a počty prepravovaných bicyklov by masovo narástli, spoločnosti by chýbali vozne na ich prepravu a aj "voziť vzduch" je drahšie.

"Kým dospelý človek zaplatí za jednosmerný lístok napríklad zo železničnej stanice v bratislavskom Lamači na Hlavnú stanicu 0,44 eura, za bicykel zaplatí viac ako trojnásobok, teda 1,5 eura. Podobne absurdne vysoké sú ceny v rámci ostatných mestských častí a priľahlých obcí," porovnáva Peter Netri z Cyklokoalície.

Bicykel a vlak sú výhodná kombinácia

Združenie poukazuje na to, že ak niekto dochádza do práce či školy zo Svätého Jura, Pezinka či Bernolákova na niektorú z bratislavských staníc, zaplatí od 60 do približne 80 centov. Za svoj bicykel však bez ohľadu na precestovanú vzdialenosť vždy uhradí pevnú taxu 1,5 eura.

"Je možné nastúpiť s bicyklom v Rači na električku či vo Vajnoroch na autobus a za cenu štandardného cestovného odviesť si bicykel do centra zadarmo," pripúšťa Netri. Poukazuje však na to, že cesta je časovo náročná a nepohodlná.

"Vlakom sa dá z okrajových častí na hlavnú stanicu dostať za tretinový čas, plus pár minút bicyklom zo stanice na miesto určenia. Práve v tom je najväčšia výhoda kombinácie bicykla a vlaku," zdôrazňuje.

Cyklokoalícia preto navrhuje, aby bola preprava v rámci Bratislavy bezplatná a z rôznych okolitých obcí bola cena odstupňovaná podľa kilometrov, avšak rádovo v desiatkach centov. "České dráhy to majú logicky odstupňované, do 50 kilometrov je iná cena ako naprieč republikou," pripomína Cyklokoalícia.

Poukazuje tiež na to, že v bratislavskej MHD sa cestuje s bicyklom zadarmo a pri integrovanej doprave by mali byť tarifné podmienky rovnaké u všetkých prepravcov.

Cyklokoalícia už začala vyzývať Bratislavčanov, aby napísali mail ministerstvu dopravy, železniciam, kraju či mestu. S ich zástupcami by malo združenie rokovať 10. júna.

Obmedzené možnosti vlakov

"Zavedenie cenovej politiky, ktorá by viedla k masovému nárastu skokovým spôsobom, nemôžeme realizovať, pretože odviesť také počty bicyklov nie je v možnostiach nášho vozového parku," povedala riaditeľka Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová.

Podotýka, že ZSSK už roky obnovuje svoj vozový park tak, aby sa rozširovala aj kapacita na prepravu bicyklov. Keďže však všetko závisí od peňazí zo štátneho rozpočtu, tempo je pomalé, pokračuje.

"Priemerný vek vozňov je 22 rokov, čo v praxi znamená, že jazdí veľa vozňov vyrobených pred 25, 30 až viac rokmi, kedy sa preprave bicyklov neprikladal taký význam," zdôrazňuje Morháčová.

Ďalším problémom je podľa nej aj to, že preprava vozňov, ktoré "vozia vzduch" a nie sediacich cestujúcich, neúmerne zvyšujú náklady na každý vlak, a teda aj dotačnú náročnosť na štátnu kasu. "Preprava bicyklov zvýši tržby len nepatrne," podotýka riaditeľka odboru komunikácie.

Štát pritom ročne prispieva na prevádzku a údržbu vlakov sumou 197 miliónov eur.

Týždenný či mesačný lístok pre bicykel

České dráhy, na ktoré poukazuje Cyklokoalícia, majú podľa Morháčovej síce na krátke vzdialenosti možno nižšie ceny ako ZSSK, ale pri dlhších cestách cyklista zaplatí násobne viac ako na Slovensku. "Idú až k cene desať eur za bicykel," porovnáva.

Ak by ceny ZSSK stupňovala podľa kilometrov, okrem zlacnenia na krátku vzdialenosť by zmena priniesla aj zdraženie na tú dlhšiu, pripomína Morháčová.

Pre cestujúcich, ktorí denne dochádzajú do zamestnania a chcú používať bicykel, má ZSSK od 15. júna zaviesť týždenný aj mesačný lístok k týždennému, resp. mesačnému cestovnému lístku. Mesačný lístok na bicykel bude stáť osem eur.

"Pre porovnanie, pri 20 cestách za mesiac oboma smermi by stála preprava bicykla 60 eur," dodala Morháčová.

Podľa štatistík ZSSK cestuje s bicyklom stále viac ľudí. Za prvé štyri mesiace tohto roka slovenské vlaky prepravili vyše 12-tisíc bicyklov, čo je oproti rovnakému obdobiu v minulom roku nárast o 40 percent (8741 bicyklov).

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  9. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  10. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 6 442
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 5 125
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 425
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 170
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 2 440
  6. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 184
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 045
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 757
  9. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 1 646
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 571