SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Cestujúci vo vlaku zaplatí za bicykel viac ako za seba

Cyklokoalícia poukazuje na to, že ak niekto dochádza zo Svätého Jura, Pezinka či Bernolákova, zaplatí od 60 do 80 centov. Za bicykel však bez ohľadu na precestovanú vzdialenosť vždy uhradí pevnú taxu 1,5 eura.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Cyklista, ktorý sa prepravuje vlakom v rámci Bratislavy či dochádza do hlavného mesta z blízkeho okolia, zaplatí železniciam za svoj bicykel dvoj- až trojnásobne viac ako za seba.

Upozornilo na to občianske združenie Cyklokoalícia, ktorým sa nepáči, že železnice takto nevychádzajú v ústrety cyklistom. Tie ale odkazujú, že ak by ceny upravili a počty prepravovaných bicyklov by masovo narástli, spoločnosti by chýbali vozne na ich prepravu a aj "voziť vzduch" je drahšie.

"Kým dospelý človek zaplatí za jednosmerný lístok napríklad zo železničnej stanice v bratislavskom Lamači na Hlavnú stanicu 0,44 eura, za bicykel zaplatí viac ako trojnásobok, teda 1,5 eura. Podobne absurdne vysoké sú ceny v rámci ostatných mestských častí a priľahlých obcí," porovnáva Peter Netri z Cyklokoalície.

SkryťVypnúť reklamu

Bicykel a vlak sú výhodná kombinácia

Združenie poukazuje na to, že ak niekto dochádza do práce či školy zo Svätého Jura, Pezinka či Bernolákova na niektorú z bratislavských staníc, zaplatí od 60 do približne 80 centov. Za svoj bicykel však bez ohľadu na precestovanú vzdialenosť vždy uhradí pevnú taxu 1,5 eura.

"Je možné nastúpiť s bicyklom v Rači na električku či vo Vajnoroch na autobus a za cenu štandardného cestovného odviesť si bicykel do centra zadarmo," pripúšťa Netri. Poukazuje však na to, že cesta je časovo náročná a nepohodlná.

"Vlakom sa dá z okrajových častí na hlavnú stanicu dostať za tretinový čas, plus pár minút bicyklom zo stanice na miesto určenia. Práve v tom je najväčšia výhoda kombinácie bicykla a vlaku," zdôrazňuje.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklokoalícia preto navrhuje, aby bola preprava v rámci Bratislavy bezplatná a z rôznych okolitých obcí bola cena odstupňovaná podľa kilometrov, avšak rádovo v desiatkach centov. "České dráhy to majú logicky odstupňované, do 50 kilometrov je iná cena ako naprieč republikou," pripomína Cyklokoalícia.

Poukazuje tiež na to, že v bratislavskej MHD sa cestuje s bicyklom zadarmo a pri integrovanej doprave by mali byť tarifné podmienky rovnaké u všetkých prepravcov.

Cyklokoalícia už začala vyzývať Bratislavčanov, aby napísali mail ministerstvu dopravy, železniciam, kraju či mestu. S ich zástupcami by malo združenie rokovať 10. júna.

Obmedzené možnosti vlakov

"Zavedenie cenovej politiky, ktorá by viedla k masovému nárastu skokovým spôsobom, nemôžeme realizovať, pretože odviesť také počty bicyklov nie je v možnostiach nášho vozového parku," povedala riaditeľka Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Jana Morháčová.

SkryťVypnúť reklamu

Podotýka, že ZSSK už roky obnovuje svoj vozový park tak, aby sa rozširovala aj kapacita na prepravu bicyklov. Keďže však všetko závisí od peňazí zo štátneho rozpočtu, tempo je pomalé, pokračuje.

"Priemerný vek vozňov je 22 rokov, čo v praxi znamená, že jazdí veľa vozňov vyrobených pred 25, 30 až viac rokmi, kedy sa preprave bicyklov neprikladal taký význam," zdôrazňuje Morháčová.

Ďalším problémom je podľa nej aj to, že preprava vozňov, ktoré "vozia vzduch" a nie sediacich cestujúcich, neúmerne zvyšujú náklady na každý vlak, a teda aj dotačnú náročnosť na štátnu kasu. "Preprava bicyklov zvýši tržby len nepatrne," podotýka riaditeľka odboru komunikácie.

Štát pritom ročne prispieva na prevádzku a údržbu vlakov sumou 197 miliónov eur.

Týždenný či mesačný lístok pre bicykel

České dráhy, na ktoré poukazuje Cyklokoalícia, majú podľa Morháčovej síce na krátke vzdialenosti možno nižšie ceny ako ZSSK, ale pri dlhších cestách cyklista zaplatí násobne viac ako na Slovensku. "Idú až k cene desať eur za bicykel," porovnáva.

Ak by ceny ZSSK stupňovala podľa kilometrov, okrem zlacnenia na krátku vzdialenosť by zmena priniesla aj zdraženie na tú dlhšiu, pripomína Morháčová.

Pre cestujúcich, ktorí denne dochádzajú do zamestnania a chcú používať bicykel, má ZSSK od 15. júna zaviesť týždenný aj mesačný lístok k týždennému, resp. mesačnému cestovnému lístku. Mesačný lístok na bicykel bude stáť osem eur.

"Pre porovnanie, pri 20 cestách za mesiac oboma smermi by stála preprava bicykla 60 eur," dodala Morháčová.

Podľa štatistík ZSSK cestuje s bicyklom stále viac ľudí. Za prvé štyri mesiace tohto roka slovenské vlaky prepravili vyše 12-tisíc bicyklov, čo je oproti rovnakému obdobiu v minulom roku nárast o 40 percent (8741 bicyklov).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 671
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 300
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 293
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 184
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 022
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 352
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 229
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 928
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 469
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 256
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 830
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 804
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 074
  8. EQUUS: Inovácie v lesnom hospodárstve prichádzajú aj zo Slovenska. V čom sme najlepší? 2 074
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
SkryťZatvoriť reklamu