SME

Pre opravu mosta obmedzili vlaky z Viedne do Bratislavy

Červený most nad Železnou studienkou budú opravovať do novembra. Niektoré vlaky preto skončia v Lamači.

Po Červenom moste, ktorý vedie ponad Železnú studienku, prešiel prvý vlak v roku 1848.Po Červenom moste, ktorý vedie ponad Železnú studienku, prešiel prvý vlak v roku 1848. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Desať z vlakov medzi Viedňou a Bratislavou nebude do 8. novembra jazdiť až na Hlavnú stanicu. Železnice opravujú Červený most, ktorý vedie ponad Železnú studienku. Používa sa tam len jedna koľaj.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vážení cestujúci, tento vlak pre práce na trati končí už v stanici Lamač,“ zaznieva hlas výpravcu vo vlaku z Viedne na bratislavskú Hlavnú stanicu. Vzápätí oznam niektorý zo sprievodcov zopakuje aj v angličtine a nemčine.

Z Lamača sa na Hlavnú stanicu dá dostať vlakmi smerujúcimi zo Záhoria. Počas rekonštrukcie tam budú premávať, až na jeden, všetky.

SkryťVypnúť reklamu

Rakúsko verzus Záhorie

História

Červený most

  • prvý vlak po ňom prešiel v roku 1848;

  • počas 2. svetovej vojny ho nacisti vyhodili do vzduchu;

  • nazvali ho podľa pôvodnej tehlovej konštrukcie polkruhových klenieb;

  • denne po ňom jazdieva 92 vlakov;

  • počas opráv je prejazdná len jedna koľaj.

„Bola to veľká dilema,“ hovorí o výbere vlakov, ktoré počas opráv končia už v Lamači, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Vyberať museli medzi vnútroštátnymi spojmi na Záhorie, ktorými denne dochádzajú ľudia do práce aj školy, a medzi spojmi do Viedne, ktorými do Bratislavy najmä v lete cestujú aj turisti.

Analyzovali počty cestujúcich a vybrali spoje, ktorých skrátená trasa spôsobí ťažkosti čo najmenšiemu počtu cestujúcich.

„V čase dopravnej špičky cestuje na linke z Bratislavy do Viedne a späť v jednom vlaku približne 150 ľudí, ale na linke Bratislava – Malacky – Kúty až zhruba 600,“ vysvetľuje hovorkyňa.

SkryťVypnúť reklamu

Vlaky vybrali aj tak, aby nikdy neboli obmedzené dva spoje za sebou. „Po každom vlaku s obmedzením ide do hodiny vlak bez obmedzenia,“ hovorí Morháčová. Do Viedne navyše jazdia priame spoje aj zo stanice v Petržalke.

Opravovať trať mimo hlavnej turistickej sezóny nemohli. „Práce sa nedajú robiť v zimnom období,“ hovorí za Železnice SR, ktoré spravujú trať, Ľubomír Mitas.

Dlhšie v práci

Výluka nepotešila najmä ľudí, ktorí cestujú do Viedne za prácou. Mesačný lístok ich stojí 115 eur. „Snažím sa upraviť si pracovný čas a povinnosti tak, aby sa ma výluky čo najmenej dotkli,“ hovorí Martin pracujúci vo Viedni.

Aby sa vyhol prestupovaniu v Lamači, chodí do práce o hodinu neskôr. „Samozrejme musím zostať v práci dlhšie, čiže neprídem domov okolo 18:45 ako bežne, ale až pred ôsmou, čo je naozaj veľmi neskoro,“ hovorí.

SkryťVypnúť reklamu

Cyklista Rasťo cestuje radšej z Petržalky. „Musím ráno chodiť na bicykli do Petržalky, čo je namiesto sedem minút 25 minút cesty.“

Cestujúcich z Viedne na skrátenú trasu informujú panely s odchodmi vlakov, a plagáty v slovenčine aj nemčine na stanici aj v samotných vlakoch.

Rýchlejšie nepôjdu

„Úpravy na železničnom moste pozostávajú z výmeny a sanácie prvkov nosnej konštrukcie, kompletnej výmeny železničného zvršku a náprave technického stavu spodnej stavby,“ popisuje Mitas.

Po dokončení prác sa rýchlosť cesty medzi Bratislavou a Viedňou podľa železníc nezvýši. „Nejde o zmenu parametrov trate, ale o opravu a rekonštrukciu, ktorú si most už vyžadoval, teda o bezpečnosť železničnej dopravy,“ hovorí Mitas.

Cesta z bratislavskej na viedenskú hlavnú stanicu trvá hodinu a päť minút, úsek medzi Hlavnou stanicou a hranicami vlak prejde asi za 20 minút.

Vlaková stanica v Lamači, v ktorej treba na ceste z Viedne do Bratislavy v niektorých prípadoch prestúpiť.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 95 133
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 963
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 642
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 829
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 275
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 262
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 708
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu