OPRAVENÉ 16:13

Pre opravu mosta obmedzili vlaky z Viedne do Bratislavy

Červený most nad Železnou studienkou budú opravovať do novembra. Niektoré vlaky preto skončia v Lamači.

Po Červenom moste, ktorý vedie ponad Železnú studienku, prešiel prvý vlak v roku 1848.(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Desať z vlakov medzi Viedňou a Bratislavou nebude do 8. novembra jazdiť až na Hlavnú stanicu. Železnice opravujú Červený most, ktorý vedie ponad Železnú studienku. Používa sa tam len jedna koľaj.

„Vážení cestujúci, tento vlak pre práce na trati končí už v stanici Lamač,“ zaznieva hlas výpravcu vo vlaku z Viedne na bratislavskú Hlavnú stanicu. Vzápätí oznam niektorý zo sprievodcov zopakuje aj v angličtine a nemčine.

Z Lamača sa na Hlavnú stanicu dá dostať vlakmi smerujúcimi zo Záhoria. Počas rekonštrukcie tam budú premávať, až na jeden, všetky.

Rakúsko verzus Záhorie

História
Červený most
  • prvý vlak po ňom prešiel v roku 1848;
  • počas 2. svetovej vojny ho nacisti vyhodili do vzduchu;
  • nazvali ho podľa pôvodnej tehlovej konštrukcie polkruhových klenieb;
  • denne po ňom jazdieva 92 vlakov;
  • počas opráv je prejazdná len jedna koľaj.

„Bola to veľká dilema,“ hovorí o výbere vlakov, ktoré počas opráv končia už v Lamači, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Vyberať museli medzi vnútroštátnymi spojmi na Záhorie, ktorými denne dochádzajú ľudia do práce aj školy, a medzi spojmi do Viedne, ktorými do Bratislavy najmä v lete cestujú aj turisti.

Analyzovali počty cestujúcich a vybrali spoje, ktorých skrátená trasa spôsobí ťažkosti čo najmenšiemu počtu cestujúcich.

„V čase dopravnej špičky cestuje na linke z Bratislavy do Viedne a späť v jednom vlaku približne 150 ľudí, ale na linke Bratislava – Malacky – Kúty až zhruba 600,“ vysvetľuje hovorkyňa.

Vlaky vybrali aj tak, aby nikdy neboli obmedzené dva spoje za sebou. „Po každom vlaku s obmedzením ide do hodiny vlak bez obmedzenia,“ hovorí Morháčová. Do Viedne navyše jazdia priame spoje aj zo stanice v Petržalke.

Opravovať trať mimo hlavnej turistickej sezóny nemohli. „Práce sa nedajú robiť v zimnom období,“ hovorí za Železnice SR, ktoré spravujú trať, Ľubomír Mitas.

Dlhšie v práci

Výluka nepotešila najmä ľudí, ktorí cestujú do Viedne za prácou. Mesačný lístok ich stojí 115 eur. „Snažím sa upraviť si pracovný čas a povinnosti tak, aby sa ma výluky čo najmenej dotkli,“ hovorí Martin pracujúci vo Viedni.

Aby sa vyhol prestupovaniu v Lamači, chodí do práce o hodinu neskôr. „Samozrejme musím zostať v práci dlhšie, čiže neprídem domov okolo 18:45 ako bežne, ale až pred ôsmou, čo je naozaj veľmi neskoro,“ hovorí.

Cyklista Rasťo cestuje radšej z Petržalky. „Musím ráno chodiť na bicykli do Petržalky, čo je namiesto sedem minút 25 minút cesty.“

Cestujúcich z Viedne na skrátenú trasu informujú panely s odchodmi vlakov, a plagáty v slovenčine aj nemčine na stanici aj v samotných vlakoch.

Rýchlejšie nepôjdu

„Úpravy na železničnom moste pozostávajú z výmeny a sanácie prvkov nosnej konštrukcie, kompletnej výmeny železničného zvršku a náprave technického stavu spodnej stavby,“ popisuje Mitas.

Po dokončení prác sa rýchlosť cesty medzi Bratislavou a Viedňou podľa železníc nezvýši. „Nejde o zmenu parametrov trate, ale o opravu a rekonštrukciu, ktorú si most už vyžadoval, teda o bezpečnosť železničnej dopravy,“ hovorí Mitas.

Cesta z bratislavskej na viedenskú hlavnú stanicu trvá hodinu a päť minút, úsek medzi Hlavnou stanicou a hranicami vlak prejde asi za 20 minút.

Vlaková stanica v Lamači, v ktorej treba na ceste z Viedne do Bratislavy v niektorých prípadoch prestúpiť.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 724
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 237
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 189
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 166
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 599
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 415
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 403
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 105
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 080
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 886