SME

Pre opravu mosta obmedzili vlaky z Viedne do Bratislavy

Červený most nad Železnou studienkou budú opravovať do novembra. Niektoré vlaky preto skončia v Lamači.

Po Červenom moste, ktorý vedie ponad Železnú studienku, prešiel prvý vlak v roku 1848.Po Červenom moste, ktorý vedie ponad Železnú studienku, prešiel prvý vlak v roku 1848. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Desať z vlakov medzi Viedňou a Bratislavou nebude do 8. novembra jazdiť až na Hlavnú stanicu. Železnice opravujú Červený most, ktorý vedie ponad Železnú studienku. Používa sa tam len jedna koľaj.

„Vážení cestujúci, tento vlak pre práce na trati končí už v stanici Lamač,“ zaznieva hlas výpravcu vo vlaku z Viedne na bratislavskú Hlavnú stanicu. Vzápätí oznam niektorý zo sprievodcov zopakuje aj v angličtine a nemčine.

Z Lamača sa na Hlavnú stanicu dá dostať vlakmi smerujúcimi zo Záhoria. Počas rekonštrukcie tam budú premávať, až na jeden, všetky.

Rakúsko verzus Záhorie

História
Červený most
  • prvý vlak po ňom prešiel v roku 1848;
  • počas 2. svetovej vojny ho nacisti vyhodili do vzduchu;
  • nazvali ho podľa pôvodnej tehlovej konštrukcie polkruhových klenieb;
  • denne po ňom jazdieva 92 vlakov;
  • počas opráv je prejazdná len jedna koľaj.

„Bola to veľká dilema,“ hovorí o výbere vlakov, ktoré počas opráv končia už v Lamači, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko Jana Morháčová.

Vyberať museli medzi vnútroštátnymi spojmi na Záhorie, ktorými denne dochádzajú ľudia do práce aj školy, a medzi spojmi do Viedne, ktorými do Bratislavy najmä v lete cestujú aj turisti.

Analyzovali počty cestujúcich a vybrali spoje, ktorých skrátená trasa spôsobí ťažkosti čo najmenšiemu počtu cestujúcich.

„V čase dopravnej špičky cestuje na linke z Bratislavy do Viedne a späť v jednom vlaku približne 150 ľudí, ale na linke Bratislava – Malacky – Kúty až zhruba 600,“ vysvetľuje hovorkyňa.

Vlaky vybrali aj tak, aby nikdy neboli obmedzené dva spoje za sebou. „Po každom vlaku s obmedzením ide do hodiny vlak bez obmedzenia,“ hovorí Morháčová. Do Viedne navyše jazdia priame spoje aj zo stanice v Petržalke.

Opravovať trať mimo hlavnej turistickej sezóny nemohli. „Práce sa nedajú robiť v zimnom období,“ hovorí za Železnice SR, ktoré spravujú trať, Ľubomír Mitas.

Dlhšie v práci

Výluka nepotešila najmä ľudí, ktorí cestujú do Viedne za prácou. Mesačný lístok ich stojí 115 eur. „Snažím sa upraviť si pracovný čas a povinnosti tak, aby sa ma výluky čo najmenej dotkli,“ hovorí Martin pracujúci vo Viedni.

Aby sa vyhol prestupovaniu v Lamači, chodí do práce o hodinu neskôr. „Samozrejme musím zostať v práci dlhšie, čiže neprídem domov okolo 18:45 ako bežne, ale až pred ôsmou, čo je naozaj veľmi neskoro,“ hovorí.

Cyklista Rasťo cestuje radšej z Petržalky. „Musím ráno chodiť na bicykli do Petržalky, čo je namiesto sedem minút 25 minút cesty.“

Cestujúcich z Viedne na skrátenú trasu informujú panely s odchodmi vlakov, a plagáty v slovenčine aj nemčine na stanici aj v samotných vlakoch.

Rýchlejšie nepôjdu

„Úpravy na železničnom moste pozostávajú z výmeny a sanácie prvkov nosnej konštrukcie, kompletnej výmeny železničného zvršku a náprave technického stavu spodnej stavby,“ popisuje Mitas.

Po dokončení prác sa rýchlosť cesty medzi Bratislavou a Viedňou podľa železníc nezvýši. „Nejde o zmenu parametrov trate, ale o opravu a rekonštrukciu, ktorú si most už vyžadoval, teda o bezpečnosť železničnej dopravy,“ hovorí Mitas.

Cesta z bratislavskej na viedenskú hlavnú stanicu trvá hodinu a päť minút, úsek medzi Hlavnou stanicou a hranicami vlak prejde asi za 20 minút.

Vlaková stanica v Lamači, v ktorej treba na ceste z Viedne do Bratislavy v niektorých prípadoch prestúpiť.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 553
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 065
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 876
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 612
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 935
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 099
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 116
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 231
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 681
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 494
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 10 715
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 419
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 398
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 499
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 375
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu