BRATISLAVA. Električka v bratislavskej Dúbravke by mala po novom pokračovať až po novú lokalitu Bory a tú, ktorá dnes končí na Zlatých pieskoch, by mali predĺžiť až po Železničnú stanicu Vajnory.
Na Dlhé diely by zase Bratislavčanov už nemal z Hlavnej stanice voziť autobus, ale trolejbus. Aj takého zmeny chystá hlavné mesto v ďalších rokoch. Bratislavskí poslanci schválili doplnok ku koncepcii, v ktorej mesto plánuje, ako rozvíjať mestskú hromadnú dopravu.
Trolejbus medzi Mlynskou dolinou a Karlovou Vsou
Mesto chce v budúcnosti rozvíjať najmä dopravu, ktorá je založená na elektrickom pohone, teda električky a trolejbusy.
"Tento druh MHD neprodukuje škodlivé exhaláty a je to v súlade s dohovorom primátorov a starostov znížiť emisie," vysvetľuje poradca primátora Michal Feik. Signatári dohovoru sa zaviazali splniť cieľ Európskej únie a do roku 2020 znížiť emisie CO2 o 20 percent.
Aj preto chce mesto ďalej rozširovať trolejbusovú sieť a napríklad vymeniť autobusy, ktoré dnes vozia Bratislavčanov medzi Hlavnou stanicou a Dlhými dielmi, za trolejbusy.
Po novom by mala vzniknúť trolejbusová trať medzi Mlynskou dolinou a Karlovou Vsou, kde by sa napojila na súčasnú trať Molecova - Kuklovská.
Aj linka číslo 32, ktorá dnes premáva medzi Kuklovskou a Hlavnou stanicou, by sa tak mohla stať trolejbusovou. Riešiť by sa totiž malo aj prepojenie na Kramáre a možnosť odbočenia na stanicu v smere od Pražskej ulice.
V novej koncepcii mesto uvažuje aj s vybudovaním trolejbusovej trate cez most Apollo po Bosákovu ulicu v Petržalke k novej električkovej trati, ktorá je dnes vo výstavbe.
Električky chce zatiaľ mesto predlžovať v smere do Devínskej Novej Vsi a do Vajnor. Dúbravská radiála dnes končí na zastávke Pri kríži.
Terminály na prestup z električky na vlak
Po novom by mala ísť v prvej etape až po lokalitu Bory, kde dnes vyrastá nové obchodné centrum a vzniká nový priestor na bývanie. Železnice Slovenskej republiky sa zároveň chystajú vybudovať v Bratislave sedem terminálov, kde by cestujúci mohli prestúpiť z vlaku na električku či prímestskú dopravu.
Ten by mohol byť práve pri predĺžení električky z Dúbravky. "Cestujúci, ktorí prichádzajú vlakom zo Záhoria, pohodlne prestúpia a komfortne sa dostanú do Dúbravky či Karlovej Vsi," podotkol Feik.
V ďalších etapách chce mesto trať predĺžiť až do Devínskej Novej Vsi. ŽSR už vysúťažilo spoločnosť, ktorá pripravuje projektovú dokumentáciu na výstavbu terminálov integrovanej osobnej prepravy.
Vajnorská radiála má zase pokračovať po stanicu vo Vajnoroch. "Ľudia budú môcť chodiť do Vajnor aj inak ako autobusom alebo autom.
Štúdia uskutočniteľnosti
Na cestách do tejto mestskej časti dnes totiž vznikajú zápchy, cesta nie je dimenzovaná na veľkú dopravu," vysvetlil Feik. Pri električke do Vajnor má vzniknúť ďalší prestupný terminál medzi MHD a železnicou.
Všetky projekty má mesto začať realizovať až po spracovaní územného generelu dopravy, kde už má mesto vysúťaženého dodávateľa.
Približne o dva roky by sa tak malo začať pracovať na štúdii uskutočniteľnosti. Projekty chce mesto zaplatiť z eurofondov.
"Rozširovanie električkovej siete na Bory či do Vajnor síce nie je otázka tohto ani budúceho roka, ale je potrebné mať koncepciu a mať pripravenú projektovú dokumentáciu," zdôraznil Feik.
Mestskí poslanci schválili Koncepciu rozvoja MHD v Bratislave ešte vlani. Mesto chcelo totiž začať podporovať verejnú dopravu.
Za posledných dvadsať rokov podľa Feika klesol podiel cestujúcich v MHD zo 75 na približne 50 percent. "Aj keď podiel verejnej dopravy v Bratislave je v porovnaní s inými metropolami stále dobrý, trend vo svete je, žiaľ, opačný ako v Bratislave," dodal Feik.
Autor: khu