BRATISLAVA. Návrhy architektonickej súťaže "Riešenie centrálnej rozvojovej osi Petržalky" predstavila včera odborná porota na verejnej prezentácii v Petržalke.
"Všetkých 15 odovzdaných návrhov splnilo základné podmienky, preto ich aj hodnotila deväťčlenná medzinárodná porota. Každý člen anonymne bodovo ohodnotil jednotlivé návrhy a sčítané body všetkých porotcov určili poradie," povedal v úvode prezentácie predseda medzinárodnej poroty Peter Gero.
"Víťazný návrh získal suverénne najviac, vyše 800 bodov z 900 možných. Ďalšie dva boli s veľkým odstupom," dodal a anonymne, podľa číselného poradia, predstavil všetkých 15 návrhov.
Vstup do novej Petržalky má byť pompézny, pribudnú námestia aj parkyČítajte
Víťazný návrh
Pri víťaznom návrhu porota ocenila, že ponúka vznik verejných a poloverejných priestorov i zelených plôch, ktoré v rôznych priestorových formách vstupujú do mestskej štruktúry vzájomne na seba nadväzujúcimi polyfunkčnými centrami a sú priestorovo viazané na električkovú trať s novými zastávkami.
Koľajová trať je riešená na úrovni terénu, čím sa električka stáva integrálnou súčasťou parteru mesta a mestskej krajiny, jej zastávky budú iniciačnými bodmi vzniku nového mestského priestoru v nadväznosti na súčasnú Petržalku.
Hlavná architektka Bratislavy a členka poroty Ingrid Konrad pripomenula, že súťažné návrhy nie sú hotové projekty, ale základné ideové riešenie pre ďalší potenciálny rozvoj daného územia v širších súvislostiach.
"Keďže súťaž ešte prebieha, návrhy budú od utorka budúceho týždňa vystavené pre verejnosť v priestore Archa v Primaciálnom paláci. Výsledok súťaže sa stane podkladom na obstaranie urbanistickej štúdie. V lete budeme mať k nej diskusiu. Participácia s verejnosťou bude od júna do augusta, v septembri ju vyhodnotíme," dodala Konrad.
Pripomienky k doprave
Na rôzne pripomienky viacerých nespokojných Petržalčanov k doprave odpovedal dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser.
"Problémom Petržalky je, že ju oddeľuje Dunaj a doprava je možná iba cez mosty. V Petržalke je málo pracovných príležitosti, mnoho jej obyvateľov cestuje za prácou do iných mestských častí."
"Ani ja som z tejto prezentácie nepostrehol, prečo tie tri návrhy boli najlepšie. Je to však v rukách odborníkov, politici to neovplyvňujú, ako si niektorí myslíte. Či vznikne nové námestie alebo bude nejaká zástavba aj pre pracovné príležitosti, to spresní urbanistická štúdia," konštatoval bratislavský primátor Milan Ftáčnik.
Anonymnú ideovú urbanistickú súťaž vypísal primátor vlani v novembri. Jej cieľom je nájsť inovatívne riešenia pre udržateľný rozvoj územia v kontexte zavedenia električky do Petržalky.
Okrem nového nosného systému mestskej hromadnej dopravy sa na tom území dlhodobo pripravuje udržateľný rozvoj tejto lokality.