V bratislavských vláčikoch zavádzali turistov, mesto určilo pravidlá

Od niektorých turistov pýtali desať eur, od iných päť. Prevádzkovatelia sa bránia, no proti pravidlám neprotestujú.

(Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Ponúkali prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom, za ktorý si už turisti zaplatili.

Aj takto sa vraj správali niektorí prevádzkovatelia turistických vyhliadkových vláčikov, ktoré denne vozia po meste návštevníkov Bratislavy.

Mesto sa preto rozhodlo zaviesť pre nich spoločné pravidlá. Kódex schválil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a na jeho znení sa dohodli aj súčasní prevádzkovatelia turistických vláčikov.

Turisti sa sťažovali

V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom.

Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní.

"Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.

O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali.

"Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová.

Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované.

"Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.

Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou.

"Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.

Kódex zavádza presné pravidlá

Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov.

Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.

Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch.

"Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex.

Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo.

Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.

Problémy by už nemuseli vznikať

Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili.

"Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U.

Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol.

Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 21 958
  2. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 11 743
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 9 752
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 714
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 284
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 2 139
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 574
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 400
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 363
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 1 135