SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

V bratislavských vláčikoch zavádzali turistov, mesto určilo pravidlá

Od niektorých turistov pýtali desať eur, od iných päť. Prevádzkovatelia sa bránia, no proti pravidlám neprotestujú.

(Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Ponúkali prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom, za ktorý si už turisti zaplatili.

Aj takto sa vraj správali niektorí prevádzkovatelia turistických vyhliadkových vláčikov, ktoré denne vozia po meste návštevníkov Bratislavy.

Mesto sa preto rozhodlo zaviesť pre nich spoločné pravidlá. Kódex schválil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a na jeho znení sa dohodli aj súčasní prevádzkovatelia turistických vláčikov.

Skryť Vypnúť reklamu

Turisti sa sťažovali

V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom.

Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní.

"Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.

O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali.

"Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová.

Skryť Vypnúť reklamu

Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované.

"Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.

Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou.

"Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.

Kódex zavádza presné pravidlá

Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov.

Skryť Vypnúť reklamu

Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.

Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch.

"Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex.

Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo.

Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.

Problémy by už nemuseli vznikať

Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili.

"Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U.

Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol.

Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 182
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 18 739
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 838
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 369
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 657
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 872
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 802
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 720
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 448
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu