V bratislavských vláčikoch zavádzali turistov, mesto určilo pravidlá

Od niektorých turistov pýtali desať eur, od iných päť. Prevádzkovatelia sa bránia, no proti pravidlám neprotestujú.

(Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Ponúkali prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom, za ktorý si už turisti zaplatili.

Aj takto sa vraj správali niektorí prevádzkovatelia turistických vyhliadkových vláčikov, ktoré denne vozia po meste návštevníkov Bratislavy.

Mesto sa preto rozhodlo zaviesť pre nich spoločné pravidlá. Kódex schválil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a na jeho znení sa dohodli aj súčasní prevádzkovatelia turistických vláčikov.

Turisti sa sťažovali

V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom.

Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní.

"Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.

O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali.

"Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová.

Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované.

"Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.

Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou.

"Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.

Kódex zavádza presné pravidlá

Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov.

Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.

Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch.

"Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex.

Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo.

Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.

Problémy by už nemuseli vznikať

Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili.

"Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U.

Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol.

Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 987
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 799
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 409
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 907
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 335
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 009
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 938
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 562
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 561
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 506