SME

V bratislavských vláčikoch zavádzali turistov, mesto určilo pravidlá

Od niektorých turistov pýtali desať eur, od iných päť. Prevádzkovatelia sa bránia, no proti pravidlám neprotestujú.

(Zdroj: ARCHÍV SME)


BRATISLAVA. Ponúkali prehliadku so sprievodcom, hoci potom žiadny kvalifikovaný neprišiel, menili ceny počas predaja alebo si skracovali okruh mestom, za ktorý si už turisti zaplatili.

Aj takto sa vraj správali niektorí prevádzkovatelia turistických vyhliadkových vláčikov, ktoré denne vozia po meste návštevníkov Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto sa preto rozhodlo zaviesť pre nich spoločné pravidlá. Kódex schválil primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) a na jeho znení sa dohodli aj súčasní prevádzkovatelia turistických vláčikov.

SkryťVypnúť reklamu

Turisti sa sťažovali

V Bratislave dnes vozia turistov mestom dvaja prevádzkovatelia - Tour 4 U a Blue Danube Tours. Jeden vozí Prešporáčikom, druhý Vláčikom Blaváčikom.

Jazdu po historickom centre využijú mnohí turisti, nie všetci však boli nakoniec so službami aj spokojní.

"Keď sa aj diali nejaké veci a neboli nastavené pravidlá, jeden prevádzkovateľ donášal na druhého," povedala pre TASR Andrea Kraľovičová z Blue Danube Tours.

O sťažnostiach turistov mestu povedala bratislavská organizácia cestovného ruchu Bratislava Tourist Board (BTB). Členka predstavenstva Soňa Svoreňová vysvetľuje, že sprievodcovia v cestovnom ruchu a cestovné agentúry tento stav v minulosti dlhodobo kritizovali.

"Vo vozidle majú jedni klienti prehliadku za 10 eur, iní za 5 eur bez toho, aby bol pre rozdiel ceny akýkoľvek dôvod. Nikto nemá napríklad prehliadku rezervovanú vopred," podotkla Svoreňová.

SkryťVypnúť reklamu

Cestovná kancelária Blue Danube Tours sa sústreďuje na organizované skupiny. Podľa Kraľovičovej sú ceny stanovené a vozidlo aj rok vopred rezervované.

"Ale ak sme mali plný vláčik a išiel niekto okolo, kto hovoril podobným jazykom ako prehliadka, v tom konkrétnom momente nebolo dôležité, či si ho dáme do vozidla zadarmo alebo za 5 eur," pripúšťa.

Červené vláčiky tiež podľa Svoreňovej parkovali neraz na miestach určených na nástup a výstup turistov a opakovali sa tiež technické problémy najmä s ich dĺžkou.

"Niektorí predajcovia lístkov sa k návštevníkom správali nevhodne a obťažovali ich," dodáva Svoreňová.

Kódex zavádza presné pravidlá

Po novom sa budú musieť prevádzkovatelia riadiť kódexom, ktorý im stanoví základné pravidlá. Hovorí napríklad o tom, že prevádzkovateľ sa má vyhýbať "praktikám nekalej konkurencie", ostatných prevádzkovateľov musí rešpektovať a nesnažiť sa im odlákať už kontrahovaných zákazníkov.

SkryťVypnúť reklamu

Sprievodca vo vláčiku musí mať tiež osvedčenie Sprievodcu cestovného ruchu a s klientmi komunikovať "na patričnej úrovni", výborne vedieť cudzí jazyk či byť vhodne oblečený.

Kódex prevádzkovateľom prikazuje aj to, aby svoje vozidlá udržiavali v dobrom technickom stave, aby svojou jazdou neohrozovali verejnú dopravu, cyklistov či chodcov a trasu okruhu si môžu upraviť len vo výnimočných prípadoch.

"Cestujúci dostane platný cestovný lístok, daňový doklad," pripomína kódex.

Logo či názov firmy musí byť na vozidle jasne vidieť, odlíšiteľní musia byť aj jeho zamestnanci, ktorí sa majú správať k turistom zdvorilo.

Dodržiavanie kódexu bude mesto kontrolovať a ak sa pravidlá porušia, podľa kódexu môže vyvodiť sankcie.

Problémy by už nemuseli vznikať

Dnešní prevádzkovatelia dokument pripomienkovali a ku kódexu sa prihlásili.

"Regulácia vo všeobecnosti prináša aj nejaké kompromisy na strane prevádzkovateľa, ale dá sa povedať, že ten kódex vítame," povedal pre TASR František Fabián z Tour 4 U.

Do ich doterajšej praxe výrazným spôsobom podľa jeho slov nezasahuje. "Je však dobré si tú doterajšiu prax zadefinovať, aby bola udržateľná," podotkol.

Nastavenie jasných pravidiel víta aj Blue Danube Tours. "Nemáme s ničím problém, keďže sme boli súčasťou rokovaní a aj bez neho sme takto fungovali," vraví Kraľovičová s tým, že problémy po nastavení pravidiel už nebudú vznikať.

Vlaky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  4. Čo bude toto leto in?
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  2. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  3. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  4. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Čo bude toto leto in?
  7. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  8. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 469
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 852
  3. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 6 463
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 638
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 4 152
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 345
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 941
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 399
  2. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 541
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 435
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 8 132
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 136
  6. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 058
  7. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 021
  8. Vladimír Bojničan: Z výkalov bič neupletieš – ani keby opozícia zrovna začala znášať zlaté vajíčka 5 714
  1. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
  2. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  3. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  4. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  5. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  6. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  7. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  8. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
SkryťZatvoriť reklamu