SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Takto má vyzerať vodácky areál za 20 miliónov na jazere Zemník

Rýchlostní kanoisti majú dlhý zoznam majstrov sveta i olympijských medailistov. Slovensko však stále nemá regulárnu vodnú dráhu s minimálnou dĺžkou tisíc metrov.

Vizualizácia budúceho Národného centra pre rýchlostnú kanoistiku a veslovanie.Vizualizácia budúceho Národného centra pre rýchlostnú kanoistiku a veslovanie. (Zdroj: Vizualizácia SZRK)

Jazero Zemník

  • Prenájom s Vodohospodárskou výstavbou podpísal zväz rýchlostných kanoistov na 50 rokov.
  • 20 miliónov eur sú celkové náklady na výstavbu.
  • Vodácky kanál bude mať parametre na organizáciu olympijských súťaží.

((foto))

BRATISLAVA. Od čias výstavby vodného diela na Dunaji Gabčíkovo-Nagymáros je vodná plocha Zemník nevyužitá. Počas výstavby sa z nej ťažil stavebný materiál, vzniknutý kanál má dĺžku 2,2 kilometra a šírku dvesto metrov.

Vodáci už tridsať rokov snívajú, že tu by malo vzniknúť Národné centrum pre rýchlostnú kanoistiku a veslovanie.

V decembri minulého roka podpísal zväz rýchlostnej kanoistiky so štátnym podnikom Vodohospodárska výstavba zmluvu o prenájme na 50 rokov.

„Poloha blízko Bratislavy je ideálna. Aj charakter brehu, ktorý chráni hladinu pred veľkými vlnami. Náš zväz rýchlostnej kanoistiky spolu s veslármi prichádza s detailami o projektoch i financovaní, aby sme sa priblížili k schváleniu stavebného povolenia,“ povedal prezident zväzu rýchlostnej kanoistiky Róbert Petriska.

((video))

Skromné vybavenie

„Dĺžka prenájmu na 50 rokov je pre nás stabilizujúcim faktorom,“ dodal generálny sekretár zväzu Boris Bergendi.

Vodáci majú zatiaľ prísľuby z viacerých strán, že ich nekomerčný projekt s využitím aj ako rekreačná zóna pre voľnočasové aktivity širokých vrstiev dostane podporu v súboji s dravými developermi, ktorí už mali okolo Zemníka nakreslený rad štrnásťposchodových objektov novej obytnej zóny.

„Na brehu Zemníka plánujeme len ľahké stavby, celý areál bude skromný. Pôjde o cieľovú vežu, malú tribúnu a neveľkú lodenicu so sociálnymi zariadeniami. Najprv však treba vybudovať nevyhnutnú infraštruktúru,“ doplnil Bergendi.

Vodáci chcú postupovať na etapy a citlivo k okoliu. Na brehu Zemníka, ktorý je bližšie k Dunaju, dožičia pokoj rybárom, ktorí tam roky majú svoje miesta.

„Plánujeme im ponúknuť zorganizovať rybárske majstrovstvá sveta v niektorých disciplínach.“ Takúto skúsenosť si pochvaľujú v českých Račiciach.

Okrem kanoistov by mohli vodnú plochu Zemníka využívať na súťaže aj triatlonisti, či diaľkoví plavci.

Finančná náročnosť Národného centra sa odhaduje na 20 miliónov eur.

O investorov sa neboja

„Financie neočakávame iba od štátu. Ale verím, že vďaka atraktívnosti oddychovej zóny pre obyvateľov Bratislavy nebude núdza o investora,“ dodal Bergendi.

„Keďže máme kanál v prenájme, chceme ho využívať. Je možné, že v júni tam usporiadame kvalifikačné preteky,“ dodal športový riaditeľ zväzu rýchlostnej kanoistiky Filip Petrla.

Zimujú a hniezdia tam vtáky

Povodie Dunaja v okolí Bratislavy roky láka investorov.

BRATISLAVA. Jarovské rameno Dunaja, kde má vzniknúť aj Národné centrum pre rýchlostnú kanoistiku a veslovanie, láka viacerých developerov aj menších stavebníkov.

Minulý rok v susedstve budúceho areálu napríklad aktivisti a úradníci odkryli, že tam načierno vznikajú na brehoch rôzne čierne stavby pri hausbótoch.

Pár kilometrov hore po prúde zasa plánujú vybudovať veľkú zónu pre šport a rekreáciu Danubia park. Zahŕňať by mala aj akvapark, prístav či apartmánové domy.

Územie, kde má stáť Národné centrum rýchlostnej kanoistiky a veslárstva je v lokalite Dunajských luhov. Jozef Ridzoň zo Slovenskej ornitologickej spoločnosti Birdlife Slovensko hovorí, že projekt by v súčasnej podobe mohol ohroziť vtáctvo.

„Kanoistické dráhy totiž zaberajú celú vodnú plochu, ktorú v zime využívajú veľké kŕdle zimujúceho vodného vtáctva, rovnako by ich to mohlo vyrušiť počas obdobia hniezdenia,“ vysvetľuje Ridzoň. Vtáky by podľa neho zrejme lokalitu museli opustiť.

Za príklad citlivých vodáckych projektov dáva Rakúsko. Ochranár navrhuje na vodnej ploche Zemník ponechať časť hladiny vtáctvu a obmedziť tam aktivity počas migrácie a v zimnom období.

„Ak by sa pri investícii akceptovali takéto pravidlá, nemusel by mať negatívny dosah na vtáctvo. Zatiaľ však tieto podmienky nespĺňa,“ dopĺňa.

(bk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii?
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 652
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 589
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 830
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 494
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 395
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 271
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 380
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  7. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 154
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 078
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 337
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 139
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 935
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 716
  7. Tomáš Vodvářka: Další tragická zpráva z Ruské federace 2 639
  8. Daniel Schikor: Jordánsko - v hlavnom meste 2 526
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu