BRATISLAVA. Lekárom sa nie vždy podarí identifikovať, koho presne ošetrujú. Ukázal na to prípad Bratislavčana, ktorému prišiel domov poukaz na zdravotnícku pomôcku na dýchanie napriek tomu, že ju nepotreboval a u lekára nebol. U toho bol na vyšetrení pacient z inej zdravotnej poisťovne s podobným menom, ktorému tak pomôcka v tom čase chýbala.
"Lekár neúmyselne vypísal zdravotnú pomôcku na pacientovho menovca, ktorý sa tiež nachádza v elektronickej evidencii nemocnice. Za toto nedorozumenie sa obom pacientom UNB ospravedlňuje," uviedla hovorkyňa Univerzitnej nemocnice Bratislava Petra Stano Maťašovská. Podľa jej slov išlo o nepozornosť lekára pri administratívnom úkone, keď si nevšimol nesúlad rodných čísiel a názvu zdravotnej poisťovne.
Pacient má v takomto prípade možnosť obrátiť sa na svoju zdravotnú poisťovňu s podnetom. Tak urobil aj Bratislavčan po tom, čo mu to poradili v poisťovni. Schválenie zdravotníckej pomôcky tak bolo stornované a neoprávnená fakturácia lekára krátená. Nemocnica musela vrátiť 3,83 eura. VšZP zároveň prípad posunula aj na Úrad pre ochranu osobných údajov.
"VšZP prešetrením spomínaného prípadu zistila, že zo strany lekára išlo o nesprávnu identifikáciu poistenca, respektíve vykázanie zdravotnej starostlivosti na úhradu do VšZP, ktorá však nemala oporu v zdravotných záznamoch dotknutého poistenca, ktoré evidoval lekár," priblížila hovorkyňa poisťovne Dana Gašparíková.
Pochybenia lekárov či nemocníc možno odhaliť nielen priamo ako v tomto prípade, ale aj kontrolou výpisu z účtu poistenca. Vďaka nim sa na podnet poistencov zdravotným poisťovniam darí odhaľovať aj vykazovanie fiktívnych výkonov či preskripcie. Pokiaľ má človek pochybnosti o tom, akú zdravotnú starostlivosť za neho poisťovňa platí, môže sa na ňu obrátiť s podnetom na prešetrenie.