
Mapa – SME
h odhadov predstavuje v Bratislave 0,86 m2 na jedného obyvateľa.
Zámerom mesta je dosiahnuť, podobne ako v Prahe, na jedného obyvateľa 1,0 m2 predajnej plochy. K tejto hodnote sa to priblíži už dobudovaním prímestského obchodného centra Soravia na Ružinovskej, a to výstavbou Tesca, ktoré prepojí Soraviu I a Soraviu II, a vybudovaním nového nákupného centra v lokalite Lamačská brána.
Výstavba prímestských obchodných centier však nebola prioritou mesta. Tatiana Ďurčanská z oddelenia územného plánovania mesta hovorí: „Mesto chcelo dobudovať najmä vnútromestské obchodné centrá v centrách mestských častí, kde chýba občianska vybavenosť – v Petržalke, Podunajských Biskupiciach, v Dúbravke, na Dlhých dieloch, v Karlovej Vsi a v Devínskej Novej Vsi.“ V Petržalke však vyrástol Aupark na Panónskej ceste, kde by podľa mesta bolo vhodnejšie dobudovať zariadenia na rekreačné voľnočasové aktivity. S Polus City Center v Novom Meste na Vajnorskej územný plán tiež nepočítal.
Investori sa však uberali prevažne do okrajových polôh a stavali najmä veľké prímestské obchodné centrá. V Petržalke vybudovali hypermarkety Danubia a Tesco na Panónskej ceste, v Ružinove vyrástol na Ivánskej ceste Avion Shoping Park pozostávajúci z hypermaketu, Hypernova a z IKEA. Ďalšie prímestské centrum, z ktorého sú zatiaľ hotové prvé dve etapy, je tiež v mestskej časti Ružinov na Rožňavskej pred areálom Zlatých pieskov – Soravia I a Soravia II – nábytkové centrum a chystá sa tretia etapa jeho výstavby.
Stanislav Tokoš, vedúci ateliéru environmentalistiky na magistráte hovorí, že záujem investorov sa sústreďuje na perifériu. Obchodu v centre mesta sa preto veľmi nedarí.
„Výstavba na periférii predstavuje novú filozofiu prístupu. Obchodné centrá na periférii majú veľmi pestrú paletu ponuky, čím priťahujú zákazníkov. Nehovoriac o tom, že sú otvorené sedem dní v týždni až do neskorých večerných hodín a takmer nikdy pri nich, na rozdiel od centra, nenarazíte na problém s parkovaním. Stávajú sa novými gravitačnými jadrami, kam ide veľmi vysoká miera kvality stavebných štruktúr aj dopravného napojenia.“ Dodáva, že z hľadiska ponuky v Bratislave ešte nie je etablovaná taká široká škála svetových obchodných reťazcov, ako napríklad v Prahe, kde je ich asi 13, v Bratislave je z nich asi polovica.
Ďurčanská však kontruje, že napríklad Francúzi sa už veľkých nákupných centier nasýtili a znova sa vracajú ku komornejšiemu spôsobu nakupovania.
mestská časť exitujúce obchodné miesto pripravovaná miesto
centrá výstavba
STARÉ MESTO OD Tesco Kamenné nám.
RUŽINOV 1. Shopping Park Soravia Rožňavská 1. Soravia Palace Cesta na Senec
Soravia Outlet so SM Billa 2. HP Tesco Cesta na Senec
Soravia Interieur Rožňavská 3. Centrál Miletičova ul.
2. Baumaxmarkt Bajkalská ul.
3. Baumax Rožňavská ul.
4. SM Big Billa Bajkalská ul.
5. Avion Shopping Park Ivánska cesta
IKEA
HP Hypernova
P. BISKUPICE Baumax Lieskovská cesta SM Billa Uzbecká ul.
NOVÉ MESTO Polus City Center Vajnorská cesta Obchod. centrum Trnavská cesta
s HP Carrefour
KARLOVA VES 1. SM Billa Segnerova ul.
2. HP Tesco Lamačská cesta
DÚBRAVKA SM Kaufland Saratovská ul.
PETRŽALKA 1. Billa Farského 1. SM Billa Muchovo nám.
2. Billa Jantárová cesta 2. Baumax Panónska cesta
3. Danubia centrum
s HP Carrefour Panónska cesta
4. HP Tesco Budatínska ul.
5. SM Terno Bratská ul.
Aupark so SM Terno Einsteinova ul.
VRAKUŇA, RAČA, VAJNORY, ČUNOVO, DEVÍN, LAMAČ, DEVÍNSKA NOVÁ VES, ZÁHORSKÁ BYSTRICA, JAROVCE, RUSOVCE – Veľké nákupné centrá nemajú a v dohľadnej dobe sa ich výstavba ani neplánuje.