BRATISLAVA. Od mája bude po Bratislave jazdiť prvých pätnásť nových trolejbusov. V utorok ukázali prvé dva z nich.
Všetky budú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené kamerovým systémom a budú vedieť počítať cestujúcich, ktorí nastúpili a vystúpili.
Dohromady ich bude 80, z toho 50 kĺbových. Dopravný podnik si vysúťažil aj možnosť kúpiť štyridsiať ďalších.
Zaplatia najmä z eurofondov
Trolejbusy dopravný podnik vysúťažil minulý rok na druhý pokus.
Prvú súťaž so sumou odhadovanou na 70 miliónov eur po výhradách Európskej komisie zrušil Úrad pre verejné obstarávanie ako diskriminačnú.
Problémom bolo, že v súťaži zvýhodnili firmu Škoda s karosériou SOR s pätoro dverami na kĺbových trolejbusoch.
Firmu SOR vlastní skupina J&T, pre ktorú v minulosti pracoval šéf dopravného podniku. Od primátora dostal za to žltú kartu.
Konzorcium Škoda/SOR napokon uspelo aj v opakovanej súťaži s cenou 41 miliónov eur.
Zástupca Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek v utorok povedal, že opakovanie tendra ukázalo funkčnosť kontroly Únie. Väčšinu ceny zaplatia z eurofondov.
Chcú viac peňazí na cesty
Primátor Milan Ftáčnik (s podporou Smeru) pochybenia pri prvom tendri pripisuje neskúsenosti magistrátu a aj dopravného podniku s robením podobných súťaží.
„Bolo by dobré, aby mesto opravilo cesty, ktoré sú často v žalostnom stave,“ komentoval nasadenie trolejbusov minister dopravy Ján Počiatek (Smer).
Ftáčnik povedal, že sa preto chce uchádzať o viac peňazí od štátu.
Bratislava práve robí tender na päťdesiat autobusov päťdesiat autobusov s dodaním v roku 2015 a možnosťou opcie ďalších päťdesiatich s dodaním v roku 2016 spolu odhadom za 25 miliónov eur. Prvé z nich by mohli po meste jazdiť koncom novembra. Primátor sľubuje, že si na tender dá pozor.