SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Bratislava nakupuje autobusy, na spotrebu sa nepýta

Nové vozidlá nevyberú podľa spotreby a emisií. Požadujú však moderné motory.

Staré autobusy sa kazia.Staré autobusy sa kazia. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Prvé z päťdesiatky nových autobusov majú doraziť do Bratislavy na jeseň.

BRATISLAVA. Tretina autobusov bratislavskej mestskej dopravy je po čase životnosti. Na jeseň by sa to malo zmeniť a do Bratislavy by mali doraziť nové.

Bratislavský dopravný podnik opäť nakupuje. Tentoraz v dvoch súťažiach hľadá spolu päťdesiat autobusov s možnosťou dokúpiť ďalších 25 spolu odhadom za 25 miliónov eur. Polovica z nich majú byť dlhé kĺbové. Obálky s ponukami otvárajú dnes.

Prvé z nových autobusov by mali byť v Bratislave do konca novembra, teda krátko pred komunálnymi voľbami.

Rozhoduje najmä cena

Aké jazdia
Autobusy v Bratislave
  • celkovo autobusov: 447;
  • z toho po životnosti: 154;
  • v meste jazdia novšie autobusy značiek Mercedes, Irisbus, Solaris, SOR aj novšie Karosy;
  • z deväťdesiatych rokov sú Ikarusy, Karosy či TAM.
Zdroj: DpB a imhd.sk

O víťazovi súťaže rozhodne predovšetkým cena v elektronickej aukcii.

Menej významné budú kritériá ako dodanie, počet cestujúcich, ktorí sa do autobusu zmestia, či výkon motora a počet dverí.

Víťaza nebudú vyberať podľa toho, akú má autobus spotrebu či koľko emisií vypúšťa.

Zákon o verejnom obstarávaní pritom stanovuje, že pri autobusoch kupujúci „zohľadní pri nákupe vozidiel energetické a environmentálne vplyvy“, teda aj spotrebu a emisie.

Keď minulý rok nakupovali autobusy v Žiline a Košiciach, ponuky vyhodnocovali aj podľa spotreby a emisií.

Bratislavský dopravný podnik len stanovil, že autobusy musia spĺňať európsku normu Euro6 pre moderné motory s nižšími emisiami.

Dopravný podnik odkazuje, že tak „zohľadnil energetické a environmentálne vplyvy v zmysle zákona o verejnom obstarávaní“, napísala jeho hovorkyňa Adriana Volfová.

Úrad pre verejné obstarávanie sa súťaži na nákup bratislavských autobusov doteraz nevenoval, pretože nedostal podnet.

Jeho hovorca Ján Mažgut však vo všeobecnosti hovorí, že environmentálne dosahy mohli vyriešiť aj odkazom na európske normy.

Košice a Žilina súťažili inak

V košickom dopravnom podniku majú iný názor.

„Nestačí uviesť iba normu, pretože verejný obstarávateľ musí zohľadniť tieto vplyvy v kritériách a v ich ohodnotení,“ vysvetľuje hovorkyňa košického dopravného podniku Michaela Karaffová, prečo sa pri vyhodnocovaní pýtali aj na spotrebu a emisie.

Tieto kritériá pritom zavážili len dvoma percentami z celkového hodnotenia. Zákon totiž nestanovuje, ako veľmi musia zavážiť.

Na emisie a spotrebu sa pri výbere pýtali aj pri súťaži v Žiline. Vysvetľujú to tak, že hoci motory spĺňajú európske smernice, sú medzi nimi rozdiely.

„Odlišujú sa okrem iného svojím typom, výkonom, spotrebou alebo rôznou produkciou emisií,“ vysvetľuje hovorca Žiliny Pavol Čorba.

Dopravný podnik Bratislava hovorí, že toto obstarávanie sa nedá porovnávať so súťažami v iných mestách, pretože sa medzitým menil zákon, pričom požadovaný motor spĺňa legislatívne kritéria.

Denník SME hovoril s viacerými výrobcami autobusov. Ľubomír Melichar zo spoločnosti Solaris hovorí, že v súťažiach bežne vyhodnocujú aj spotrebu a emisie, keďže je to v zákone. Solaris nateraz nepovie, či sa na súťaži zúčastnil. Viaceré autobusy tejto značky už teraz jazdia v Bratislave.

Mercedes naopak priznal, že sa do súťaže prihlásil. Pätnásť jeho takmer dvadsať metrov dlhých autobusov kúpila Bratislava ešte v roku 2012. Teraz sa súťaží o kratšie vozy.

Trolejbusy na druhý raz

Nákup autobusov neplatí Brusel. Z eurofondov Bratislava nakupovala minulý rok trolejbusy. Úrad pre verejné obstarávanie rozhodol o zrušení prvého tendra aj po kritike z Európskej komisie. Tender potom zopakovali

Problémom súťaže na trolejbusy bolo, že zvýhodňoval jedinú firmu, ktorá vyrába dlhé trolejbusy Škoda/SOR aj s pätoro dverami.

Neskôr sa ukázalo, že bola v súťaži jediná. Škoda Electric druhú súťaž vyhrala, o cenu sa však už musela v aukcii pobiť s konkurenčným Solarisom.

Prvé nové trolejbusy testovali v januári v Plzni, v Bratislave by mali pribúdať už v priebehu tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. TIPOS prichádza s aplikáciou, ktorá zjednoduší stávkovanie
  2. V PLANEO sú teraz spotrebiče až o 200 eur lacnejšie!
  3. Autosalón Autoshow Nitra opäť v plnej sile!
  4. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  5. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  8. Zvonenie v ušiach?!
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 17 082
  2. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 467
  3. Všetkým lepí pred voľbami 10 841
  4. Hladinka smeruje do Košíc! 8 008
  5. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 812
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 135
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 885
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 210
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 76 191
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 252
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 39 353
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 435
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 523
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 866
  7. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 27 052
  8. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 26 385
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu