Systém, ktorý mal zvýšiť bezpečnosť, nefungoval ani päť rokov. Obraz budú opäť nahrávať až v nových vozidlách.
BRATISLAVA. Objekt je monitorovaný. Nálepky a nápisy v bratislavskej hromadnej doprave upozorňovali na kamery v autobuse či v električke. Zo systému za státisíce eur neostalo nič ostala len výstraha . Na vozidlách sú len nové nálepky, ktoré upozorňujú na nahrávanie zvuku.
Kamery montovalo bývalé vedenie dopravného podniku na čele s Branislavom Zahradníkom v roku 2009. Dopravný podnik vtedy za projekt kamier do desiatich vozidiel zaplatil 130-tisíc eur, potom ho ešte rozširovali.
Dokopy namontoval kamery do 24 vozidiel. Dnes už cestujúcich vo verejnej doprave nestráži ani jedna. Terajšie vedenie dopravného podniku to zmeniť neplánuje.
Kamery len načas
„Zmluva bola podpísaná len na určité obdobie, čiže tento systém je vo vozidlách nefunkčný,“ vysvetľuje Adriana Volfová, hovorkyňa dopravného podniku. Označila to za pilotný projekt bývalého vedenia, v ktorom „nepokračovali aj pre finančnú náročnosť“.
Projekt kamerového systému ani neoživia. Volfová vraví, že zavedenie kamerového systému v starých vozidlách, ktoré sú po hranici životnosti, by to bola neefektívna investícia.
Argumentuje aj tým, že dopravný podnik dostal od mesta o 1,9 milióna eur menej a nemá peniaze na investície.
Kamery tak nepribudnú ani na vybraných zastávkach MHD, ako sľuboval dopravný podnik v roku 2009.
Až v nových vozidlách
Zmena by vraj mala prísť s novými vozidlami, ktoré mesto kupuje za európske peniaze.
„Spolu 120 trolejbusov, 60 električiek a nové autobusy budú disponovať vnútorným aj vonkajším kamerovým systémom,“ vraví Volfová. Zvýši sa tak podľa hovorkyne bezpečnosť cestujúcich a zníži vandalizmus. Nové trolejbusy začnú v Bratislave jazdiť zrejme v lete.
Dnes dopravný podnik kamerou sleduje tunel, predajne dopravného podniku a má online kamerový systém najrušnejších križovatiek v meste. „Zároveň monitorujeme aj vozovne, aby sme zabránili krádežiam nafty a aj vniknutiu vandalov do priestorov, kde v minulosti poškodili naše vozidlá,“ dodáva hovorkyňa.
Chytili vandalov
Starý kamerový systém pomohol podľa Volfovej zadržať niekoľkých vandalov aj pri krádežiach vo vozidlách.
„V zmysle zákona o ochrane osobných údajov sme však mohli záznamy uchovávať maximálne sedem dní, takže ak sa vyšetrovanie polície predĺžilo, nemohli sme jej záznamy poskytnúť.“
Zábery z kamier mohol sledovať vodič, v prípade mimoriadnych situácií upozornil tiesňovým tlačidlom dispečing dopravného podniku, ktorý mohol záznam sledovať.
Namiesto obrazu teraz v MHD nahrávajú iba zvuk. Zvukové záznamy robia revízori od 1. marca minulého roka. Volfová hovorí, že výsledky mali už v prvých týždňoch. Počet sťažností cestujúcich podľa nej klesol až o 90 percent a čierni pasažieri sú menej agresívni.
Kamery v MHD fungovali len pár rokov.
FOTO ARCHÍV SME