SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

V bratislavskej MHD nefunguje ani jedna kamera

Systém, ktorý mal zvýšiť bezpečnosť, nefungoval ani päť rokov. Obraz budú opäť nahrávať až v nových vozidlách.

Kamery inštalovali v roku 2009, dnes už nefungujú.Kamery inštalovali v roku 2009, dnes už nefungujú. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Systém, ktorý mal zvýšiť bezpečnosť, nefungoval ani päť rokov. Obraz budú opäť nahrávať až v nových vozidlách.

BRATISLAVA. Objekt je monitorovaný. Nálepky a nápisy v bratislavskej hromadnej doprave upozorňovali na kamery v autobuse či v električke. Zo systému za státisíce eur neostalo nič ostala len výstraha . Na vozidlách sú len nové nálepky, ktoré upozorňujú na nahrávanie zvuku.

Kamery montovalo bývalé vedenie dopravného podniku na čele s Branislavom Zahradníkom v roku 2009. Dopravný podnik vtedy za projekt kamier do desiatich vozidiel zaplatil 130-tisíc eur, potom ho ešte rozširovali.

SkryťVypnúť reklamu

Dokopy namontoval kamery do 24 vozidiel. Dnes už cestujúcich vo verejnej doprave nestráži ani jedna. Terajšie vedenie dopravného podniku to zmeniť neplánuje.

Kamery len načas

„Zmluva bola podpísaná len na určité obdobie, čiže tento systém je vo vozidlách nefunkčný,“ vysvetľuje Adriana Volfová, hovorkyňa dopravného podniku. Označila to za pilotný projekt bývalého vedenia, v ktorom „nepokračovali aj pre finančnú náročnosť“.

Projekt kamerového systému ani neoživia. Volfová vraví, že zavedenie kamerového systému v starých vozidlách, ktoré sú po hranici životnosti, by to bola neefektívna investícia.

Argumentuje aj tým, že dopravný podnik dostal od mesta o 1,9 milióna eur menej a nemá peniaze na investície.

Kamery tak nepribudnú ani na vybraných zastávkach MHD, ako sľuboval dopravný podnik v roku 2009.

SkryťVypnúť reklamu

Až v nových vozidlách

Zmena by vraj mala prísť s novými vozidlami, ktoré mesto kupuje za európske peniaze.

„Spolu 120 trolejbusov, 60 električiek a nové autobusy budú disponovať vnútorným aj vonkajším kamerovým systémom,“ vraví Volfová. Zvýši sa tak podľa hovorkyne bezpečnosť cestujúcich a zníži vandalizmus. Nové trolejbusy začnú v Bratislave jazdiť zrejme v lete.

Dnes dopravný podnik kamerou sleduje tunel, predajne dopravného podniku a má online kamerový systém najrušnejších križovatiek v meste. „Zároveň monitorujeme aj vozovne, aby sme zabránili krádežiam nafty a aj vniknutiu vandalov do priestorov, kde v minulosti poškodili naše vozidlá,“ dodáva hovorkyňa.

Chytili vandalov

Starý kamerový systém pomohol podľa Volfovej zadržať niekoľkých vandalov aj pri krádežiach vo vozidlách.

SkryťVypnúť reklamu

„V zmysle zákona o ochrane osobných údajov sme však mohli záznamy uchovávať maximálne sedem dní, takže ak sa vyšetrovanie polície predĺžilo, nemohli sme jej záznamy poskytnúť.“

Zábery z kamier mohol sledovať vodič, v prípade mimoriadnych situácií upozornil tiesňovým tlačidlom dispečing dopravného podniku, ktorý mohol záznam sledovať.

Namiesto obrazu teraz v MHD nahrávajú iba zvuk. Zvukové záznamy robia revízori od 1. marca minulého roka. Volfová hovorí, že výsledky mali už v prvých týždňoch. Počet sťažností cestujúcich podľa nej klesol až o 90 percent a čierni pasažieri sú menej agresívni.

kam_res.jpg

Kamery v MHD fungovali len pár rokov.

FOTO ARCHÍV SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 705
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 609
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 874
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 498
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 251
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  7. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 025
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 383
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  8. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 246
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 059
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 330
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 175
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 073
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 552
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 090
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 910
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  3. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu