SME

Oceľ z bratislavského Starého mosta pošlú na východ

Časti Starého mosta použijú obce pri Vranove nad Topľou na obnovu dvoch mostov. Most bude zeleno-sivý, rozhodli poslanci.

Starý most postupne mizne sponad Dunaja. Nový bude zeleno-sivý.Starý most postupne mizne sponad Dunaja. Nový bude zeleno-sivý. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Časti Starého mosta použijú obce pri Vranove nad Topľou na obnovu dvoch mostov. Dvadsaťosem rokov stará konštrukcia podľa projektanta budúcu záťaž vydrží. Most bude zeleno-sivý, rozhodli poslanci.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Po rozobratom bratislavskom Starom moste sa bude jazdiť na východe Slovenska.

Mesto daruje do konca roka dohromady 138 metrov oceľovej konštrukcie štyrom obciam vo Vranovskom okrese.

Obce Kladzany a Hencovce dostanú 32­metrovú časť mosta, ktorá bola na staromestskej strane. Nižný Hrušov a Dlhé Klčovo zas dostanú 106 metrov dlhú časť, ktorá je dnes ešte stále na petržalskej strane. Použijú ich na obnovenie mostov cez rieku Ondava.

SkryťVypnúť reklamu

Most zničili vandali

„Most medzi Kladzanami a Hencovcami je rizikový a nevyhovujúci,“ vraví starosta Hencoviec Štefan Kovaľ. Doterajší most preto úplne nahradia novým.

„Náš most medzi Dlhým Klčovom a Nižným Hrušovom je už strhnutý, lebo bol nebezpečný. Zničili ho vandali,“ vraví starosta Dlhého Klčova Andrej Kulik.

Z jednej do druhej obce, medzi ktorými je rieka, sa teraz dá dostať len štrnásť kilometrov dlhou obchádzkou.

„Najprv sa tá konštrukcia musí opraviť a uvidíme, v akom stave je. Potom by sa osadila na tri piliere,“ opisuje starosta. Druhý most bude mať dva piliere. Oba mosty budú musieť rozšíriť.

„Po novom moste by mohla jazdiť autobusová kyvadlovka, no chceme tam zakázať prejazd kamiónom,“ vraví Kulik.

Nový most bude podľa starostu stáť milión eur. Náklady na prepravu ocele si obce platia z vlastných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Bratislavský Starý most vysunú z Petržalky Čítajte 

Oceľ má stále vyhovovať

Obe časti mosta, ktoré sa chystá mesto darovať, pochádzajú z roku 1986 a nikdy neboli nad vodou. Vtedy nahradili staršie časti, ktoré boli postavené spolu so zvyškom mosta niekoľko rokov po druhej svetovej vojne.

Podľa autora projektu rekonštrukcie Miroslava Maťaščíka skoro tridsať rokov stará oceľ pri nižšej intenzite zaťaženia vyhovie aj súčasným normám.

„Oceľ častí konštrukcie vybudovanej v roku 1946 a 1950 však už nevyhovuje požiadavkám dnešných noriem a bude zošrotovaná,“ vraví.

Starý most je podľa spoločnosti Eurovia, ktorá ho rozoberá, v horšom stave, než predpokladali a niektoré časti sú zhrdzavené. Konštrukciu musia spevňovať, aby uniesla záťaž pri rozoberaní.

„Mieru zhrdzavenia musia vyhodnotiť odborné posudky,“ vraví hovorca magistrátu Stanislav Ščepán.

SkryťVypnúť reklamu

Kusy mosta nemôžu predať, preto ich obciam darujú. „Brusel by to mohol považovať za neoprávnene získané peniaze,“ vraví Ščepán. Maťaščík tvrdí, že mestu z darovania nevzniknú výdavky, obce si oceľ odvezú.

Most bude zeleno-sivý

Maťaščík si tiež myslí, že architektonicky zaujímavé časti konštrukcie by mohli poputovať do múzea.

Starý most bude mať zeleno-sivú farbu. S farebným prevedením, ktoré vybrali v internetovej ankete 2500 ľudí, včera súhlasili bratislavskí mestskí poslanci.

Most začali rozoberať v decembri 2013, nový most by mal byť hotový v septembri 2015, električka by do Petržalky mala jazdiť koncom roka 2015.

zeleno-siva_res.jpg

Vizualizácia Starého mosta v zeleno-sivom prevedení.

Foto: BRATISLAVA / ALFA 04

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 240
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 284
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 096
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 166
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 806
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 264
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 445
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu