SME
Utorok, 11. máj, 2021 | Meniny má BlaženaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ V PIATOK 9:46

Oceľ z bratislavského Starého mosta pošlú na východ

Časti Starého mosta použijú obce pri Vranove nad Topľou na obnovu dvoch mostov. Most bude zeleno-sivý, rozhodli poslanci.

Starý most postupne mizne sponad Dunaja. Nový bude zeleno-sivý.Starý most postupne mizne sponad Dunaja. Nový bude zeleno-sivý. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Časti Starého mosta použijú obce pri Vranove nad Topľou na obnovu dvoch mostov. Dvadsaťosem rokov stará konštrukcia podľa projektanta budúcu záťaž vydrží. Most bude zeleno-sivý, rozhodli poslanci.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. Po rozobratom bratislavskom Starom moste sa bude jazdiť na východe Slovenska.

Mesto daruje do konca roka dohromady 138 metrov oceľovej konštrukcie štyrom obciam vo Vranovskom okrese.

Obce Kladzany a Hencovce dostanú 32­metrovú časť mosta, ktorá bola na staromestskej strane. Nižný Hrušov a Dlhé Klčovo zas dostanú 106 metrov dlhú časť, ktorá je dnes ešte stále na petržalskej strane. Použijú ich na obnovenie mostov cez rieku Ondava.

Most zničili vandali

„Most medzi Kladzanami a Hencovcami je rizikový a nevyhovujúci,“ vraví starosta Hencoviec Štefan Kovaľ. Doterajší most preto úplne nahradia novým.

„Náš most medzi Dlhým Klčovom a Nižným Hrušovom je už strhnutý, lebo bol nebezpečný. Zničili ho vandali,“ vraví starosta Dlhého Klčova Andrej Kulik.

Z jednej do druhej obce, medzi ktorými je rieka, sa teraz dá dostať len štrnásť kilometrov dlhou obchádzkou.

„Najprv sa tá konštrukcia musí opraviť a uvidíme, v akom stave je. Potom by sa osadila na tri piliere,“ opisuje starosta. Druhý most bude mať dva piliere. Oba mosty budú musieť rozšíriť.

„Po novom moste by mohla jazdiť autobusová kyvadlovka, no chceme tam zakázať prejazd kamiónom,“ vraví Kulik.

Nový most bude podľa starostu stáť milión eur. Náklady na prepravu ocele si obce platia z vlastných zdrojov.

Oceľ má stále vyhovovať

Obe časti mosta, ktoré sa chystá mesto darovať, pochádzajú z roku 1986 a nikdy neboli nad vodou. Vtedy nahradili staršie časti, ktoré boli postavené spolu so zvyškom mosta niekoľko rokov po druhej svetovej vojne.

Podľa autora projektu rekonštrukcie Miroslava Maťaščíka skoro tridsať rokov stará oceľ pri nižšej intenzite zaťaženia vyhovie aj súčasným normám.

„Oceľ častí konštrukcie vybudovanej v roku 1946 a 1950 však už nevyhovuje požiadavkám dnešných noriem a bude zošrotovaná,“ vraví.

Starý most je podľa spoločnosti Eurovia, ktorá ho rozoberá, v horšom stave, než predpokladali a niektoré časti sú zhrdzavené. Konštrukciu musia spevňovať, aby uniesla záťaž pri rozoberaní.

„Mieru zhrdzavenia musia vyhodnotiť odborné posudky,“ vraví hovorca magistrátu Stanislav Ščepán.

Kusy mosta nemôžu predať, preto ich obciam darujú. „Brusel by to mohol považovať za neoprávnene získané peniaze,“ vraví Ščepán. Maťaščík tvrdí, že mestu z darovania nevzniknú výdavky, obce si oceľ odvezú.

Most bude zeleno-sivý

Maťaščík si tiež myslí, že architektonicky zaujímavé časti konštrukcie by mohli poputovať do múzea.

Starý most bude mať zeleno-sivú farbu. S farebným prevedením, ktoré vybrali v internetovej ankete 2500 ľudí, včera súhlasili bratislavskí mestskí poslanci.

Most začali rozoberať v decembri 2013, nový most by mal byť hotový v septembri 2015, električka by do Petržalky mala jazdiť koncom roka 2015.

zeleno-siva_res.jpg

Vizualizácia Starého mosta v zeleno-sivom prevedení.

Foto: BRATISLAVA / ALFA 04

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  2. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  3. Zhodnotenie o desiatky percent. Toto sú najlepšie investície
  4. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  5. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  7. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  8. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku
  9. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  10. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku
  1. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy?
  2. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér
  3. Posúvajú svet k lepšiemu: Sociálni inovátori
  4. Kupujete nový spotrebič? V PLANEO Elektro naň dostanete zľavu
  5. Tip na rodinné kombi 4x4 v plnej výbave do 30 000 eur
  6. Poistkou dlhej životnosti kúpeľne je hydroizolácia
  7. New financial contribution for meals vs. meal vouchers
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus®
  9. Tepelnou izoláciou POLYFORM pohodlne ušetríte náklady
  10. S kvalitným poistením sú finančné následky vážnej choroby menšie
  1. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 370
  2. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 16 073
  3. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 13 333
  4. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 10 915
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 933
  6. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 9 322
  7. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 790
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 7 551
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 191
  10. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 5 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu