Časti Starého mosta použijú obce pri Vranove nad Topľou na obnovu dvoch mostov. Dvadsaťosem rokov stará konštrukcia podľa projektanta budúcu záťaž vydrží. Most bude zeleno-sivý, rozhodli poslanci.
Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Po rozobratom bratislavskom Starom moste sa bude jazdiť na východe Slovenska.
Mesto daruje do konca roka dohromady 138 metrov oceľovej konštrukcie štyrom obciam vo Vranovskom okrese.
Obce Kladzany a Hencovce dostanú 32metrovú časť mosta, ktorá bola na staromestskej strane. Nižný Hrušov a Dlhé Klčovo zas dostanú 106 metrov dlhú časť, ktorá je dnes ešte stále na petržalskej strane. Použijú ich na obnovenie mostov cez rieku Ondava.
Most zničili vandali
„Most medzi Kladzanami a Hencovcami je rizikový a nevyhovujúci,“ vraví starosta Hencoviec Štefan Kovaľ. Doterajší most preto úplne nahradia novým.
„Náš most medzi Dlhým Klčovom a Nižným Hrušovom je už strhnutý, lebo bol nebezpečný. Zničili ho vandali,“ vraví starosta Dlhého Klčova Andrej Kulik.
Z jednej do druhej obce, medzi ktorými je rieka, sa teraz dá dostať len štrnásť kilometrov dlhou obchádzkou.
„Najprv sa tá konštrukcia musí opraviť a uvidíme, v akom stave je. Potom by sa osadila na tri piliere,“ opisuje starosta. Druhý most bude mať dva piliere. Oba mosty budú musieť rozšíriť.
„Po novom moste by mohla jazdiť autobusová kyvadlovka, no chceme tam zakázať prejazd kamiónom,“ vraví Kulik.
Nový most bude podľa starostu stáť milión eur. Náklady na prepravu ocele si obce platia z vlastných zdrojov.

Oceľ má stále vyhovovať
Obe časti mosta, ktoré sa chystá mesto darovať, pochádzajú z roku 1986 a nikdy neboli nad vodou. Vtedy nahradili staršie časti, ktoré boli postavené spolu so zvyškom mosta niekoľko rokov po druhej svetovej vojne.
Podľa autora projektu rekonštrukcie Miroslava Maťaščíka skoro tridsať rokov stará oceľ pri nižšej intenzite zaťaženia vyhovie aj súčasným normám.
„Oceľ častí konštrukcie vybudovanej v roku 1946 a 1950 však už nevyhovuje požiadavkám dnešných noriem a bude zošrotovaná,“ vraví.
Starý most je podľa spoločnosti Eurovia, ktorá ho rozoberá, v horšom stave, než predpokladali a niektoré časti sú zhrdzavené. Konštrukciu musia spevňovať, aby uniesla záťaž pri rozoberaní.
„Mieru zhrdzavenia musia vyhodnotiť odborné posudky,“ vraví hovorca magistrátu Stanislav Ščepán.
Kusy mosta nemôžu predať, preto ich obciam darujú. „Brusel by to mohol považovať za neoprávnene získané peniaze,“ vraví Ščepán. Maťaščík tvrdí, že mestu z darovania nevzniknú výdavky, obce si oceľ odvezú.
Most bude zeleno-sivý
Maťaščík si tiež myslí, že architektonicky zaujímavé časti konštrukcie by mohli poputovať do múzea.
Starý most bude mať zeleno-sivú farbu. S farebným prevedením, ktoré vybrali v internetovej ankete 2500 ľudí, včera súhlasili bratislavskí mestskí poslanci.
Most začali rozoberať v decembri 2013, nový most by mal byť hotový v septembri 2015, električka by do Petržalky mala jazdiť koncom roka 2015.
Vizualizácia Starého mosta v zeleno-sivom prevedení.
Foto: BRATISLAVA / ALFA 04