Ministerstvo dopravy nevidí dôvod, prečo by diaľnica od Stupavy a od maďarských hraníc do Bratislavy nemala byť spoplatnená.
BRATISLAVA. Bývajú v okrajových častiach Bratislavy, ale na cestu do jej centra sú nútení kúpiť si diaľničnú známku. Niekoľko tisíc Bratislavčanov takto cestuje do hlavného mesta z mestských častí Záhorská Bystrica a Rusovce.
Prvým by pomohlo, keby nebola spoplatnená diaľnica D2 z mesta po zjazd Stupava a druhým, keby sa bez známky dalo chodiť od Rajky až po Jarovce.
Najnovšie sa k nimi pridala aj bratislavská župa.
INFOGRAFIKA - SME
Preťažené cesty a kolaps
„Keďže úsek diaľnice D2 Stupava – Bratislava je spoplatnený, motorizovaní obyvatelia zo spádových oblastí využívajú na cestu do práce či školy cestné ťahy cez mestské časti Záhorská Bystrica a Lamač,“ vysvetľuje Iveta Tyšlerová, hovorkyňa bratislavského župana Pavla Freša (SDKÚ).
Najmä v pracovných dňoch v čase dopravných špičiek doprava podľa nej kolabuje. Tyšlerová vraví, že otázkou bezplatného úseku sa budú zaoberať krajskí poslanci.
Aktivitu župy víta aj starosta Záhorskej Bystrice Jozef Krúpa (SDKÚ, SaS, MostHíd). Vysvetľuje, že okrem obyvateľov miestnej časti chodia cez ňu aj tisíce obyvateľov Marianky, Stupavy a Borinky, ktoré ležia hneď za hranicou Bratislavy.
Po zrušení spoplatnenia odhaduje pokles dopravy o zhruba tridsať percent. Podobne o tretinu by klesol počet áut aj na D2 medzi Rajkou a Jarovcami podľa starostu blízkych Rusoviec Dušana Antoša.
Na tomto úseku dochádza podľa neho k neštandardnej situácii, keďže Maďari majú nespoplatnenú diaľnicu od Mosonmagyaróváru po Rajku, od hranice je spoplatnená na pár kilometroch po Jarovce a potom zasa nie. Diaľničný obchvat Bratislavy je bez spoplatnenia.
Polícia zvykne za prvou čerpacou stanicou na slovenskej strane diaľnice kontrolovať známky a dáva pokuty.
Ministerstvo nevidí dôvod
„Nepoznáme relevantné argumenty, prečo by akurát tieto diaľničné úseky nemali byť spoplatnené,“ reaguje na iniciatívu Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Zastávajú podľa neho názor, že vodiči, ktorí diaľnice využívajú, by sa mali podieľať aj na financovaní ich výstavby a údržby. Vodičom zo Záhorskej Bystrice odporúča, aby jazdili na diaľnicu a z nej cez zjazd v mestskej časti Lamač, a tým z Rusoviec zasa, aby jazdili cez menšiu cestu vedúcu Jarovcami.
„Môžeme sa tiež opýtať, prečo Lamačania aj Bystričania nechodia domov už cez Patrónku,“ kontruje Krúpa podobným riešením na opačnom konci Bratislavy.
Antoš zase pripomína, že pre spoplatnenie úseku jazdia za prácou do Bratislavy cez Rusovce všetci ľudia žijúci v maďarskej Rajke.