Investor by mal začať s prestavbou stanice v júni

Investor má bratislavsnú hlavnú stanicu prestavať do konca roka 2016. Aby to stihol, potrebuje mať právoplatné stavbené povolenia v júni 2014.

Hlavná stanica v Bratislave.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Prestavať bratislavskú Hlavnú stanicu do konca roka 2016, teda do času, ktorý investorovi káže zmluva o budúcej kúpnej zmluve, spoločnosť Transprojekt stále stíha.

S prácami, kde má pre mesto vybudovať dopravné stavby ako električkovú trať či cesty, by však investor mal začať v júni. Vyplýva to zo znaleckého posudku, ktorý si na žiadosť bratislavských poslancov nechalo v Ústave stavebnej ekonomiky vypracovať hlavné mesto.

O posudok alebo analýzu, ktorá by vypočítala potrebný minimálny čas na vybudovanie objektov pre mesto, žiadali poslanci ešte v novembri minulého roka. "Čas postupuje a ja mám pocit, že to investor nestihne.

Toto zastupiteľstvo mu vychádza v ústrety, no akoby sa len krútil a stále hľadá dôvody, ako sa niečo nedá," tvrdil v novembri Jozef Uhler, bratislavský poslanec a predseda dopravnej komisie, ktorý návrh na vypracovanie posudku alebo analýzy predložil na rokovanie.

Objekty pre mesto

Objekty, ktoré má investor postaviť pre mesto, musia byť podľa zmluvy hotové do konca roka 2016. "Z toho vyplýva, že tie ďalšie by mohol stavať ešte o niečo dlhšie," nazdáva sa Uhler.

Posudok, o ktorom by mali poslanci rokovať koncom tohto mesiaca, uvádza, že projekt by sa teoreticky do konca roka 2016 stihnúť mal. "Realizácia vecného plnenia na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve v termínoch, ktoré sú uvedené v zmluve a stanovené v harmonograme prác, je po vypracovaní analýzy reálna.

Termín odovzdania diela k 31. decembru 2016 v rozsahu vecného plnenia a finančnej hodnoty možno považovať za uskutočniteľný," konštatuje znalecký posudok Ústavu stavebnej ekonomiky.

Časový harmonogram, s ktorým posudok pracuje, obsahuje 66 činností na Pražskej a Žabotovej ulici. Niektoré sa prelínajú, iné na seba nadväzujú. Posudok tiež počíta s tým, že na stavbách sa bude pracovať 16 hodín denne vrátane sobôt a nedieľ.

V praxi však môžu nastať časové odchýlky, ak bude na stavbe pracovať menej robotníkov, ak vzniknú problémy s financovaním alebo ak stavebné povolenia obmedzia dĺžku pracovnej doby či budú zvyšovať nároky na organizáciu dopravy počas výstavby.

Podmienkou sú stavebné povolenia v júni

"Začatie prác je podmienené tým, že investor bude najneskôr k júnu 2014 disponovať všetkými právoplatnými stavebnými povoleniami," pripomína hlavné mesto. O tie prvé už investor požiadal minulý rok. Mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová vraví, že začiatok prác závisí aj od rýchlosti rozhodovania stavebného úradu.

"V súčasnosti stále nedisponujeme zásadným rozhodnutím stavebného úradu k našej žiadosti o stavebné povolenie na prvé práce, ktoré by sa mali realizovať na pozemkoch hlavného mesta," uviedla Adamová.

Pre investora je podľa Adamovej projekt Predstaničné námestie "absolútnou prioritou" a analýza, ktorú si nechalo vypracovať mesto, vraj nepriniesla žiadne nové informácie. "Považujeme tento krok za zbytočné naťahovanie času a mrhanie verejnými peniazmi.

Nevidíme dôvod, prečo by tento projekt, ktorý prispeje k vyriešeniu situácie pre desaťtisíce cestujúcich denne, nemal byť realizovaný," zdôraznila Adamová s tým, že termín 31. december 2016 je ešte stále reálny.

Podľa poslancov však investor stále nedoložil finančnú zábezpeku či vierohodné doklady, z ktorých by bolo jasné, že je schopný celý projekt zafinancovať. Transprojekt tvrdí, že deklaroval svoju pripravenosť, keď predstavil partnerov zo zahraničia.

Konateľ spoločnosti Igor Ballo vlani tiež pripomínal, že do projektovej dokumentácie už firma vložila 16 miliónov eur. "Tých 16 miliónov je len vo vašich ústach, ale nikto nikdy nevidel vierohodné výpisy, že 16 miliónov bolo vynaložených," reagoval Uhler.

Mesto si už dalo vypracovať aj právnu analýzu, ktorá skonštatovala, že jednostranne odstúpiť ani vypovedať sa zmluva nedá. Ak by však Transprojekt nestihol do termínu odovzdať mestu skolaudované stavebné pozemky a plánované investície, išlo by o možnosť na vypovedanie zmluvy.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 801
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 14 520
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 11 678
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 669
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 387
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 605
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 399
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 554
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 4 077
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 902