SME

Investor by mal začať s prestavbou stanice v júni

Investor má bratislavsnú hlavnú stanicu prestavať do konca roka 2016. Aby to stihol, potrebuje mať právoplatné stavbené povolenia v júni 2014.

Hlavná stanica v Bratislave.Hlavná stanica v Bratislave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Prestavať bratislavskú Hlavnú stanicu do konca roka 2016, teda do času, ktorý investorovi káže zmluva o budúcej kúpnej zmluve, spoločnosť Transprojekt stále stíha.

S prácami, kde má pre mesto vybudovať dopravné stavby ako električkovú trať či cesty, by však investor mal začať v júni. Vyplýva to zo znaleckého posudku, ktorý si na žiadosť bratislavských poslancov nechalo v Ústave stavebnej ekonomiky vypracovať hlavné mesto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O posudok alebo analýzu, ktorá by vypočítala potrebný minimálny čas na vybudovanie objektov pre mesto, žiadali poslanci ešte v novembri minulého roka. "Čas postupuje a ja mám pocit, že to investor nestihne.

SkryťVypnúť reklamu

Toto zastupiteľstvo mu vychádza v ústrety, no akoby sa len krútil a stále hľadá dôvody, ako sa niečo nedá," tvrdil v novembri Jozef Uhler, bratislavský poslanec a predseda dopravnej komisie, ktorý návrh na vypracovanie posudku alebo analýzy predložil na rokovanie.

Objekty pre mesto

Objekty, ktoré má investor postaviť pre mesto, musia byť podľa zmluvy hotové do konca roka 2016. "Z toho vyplýva, že tie ďalšie by mohol stavať ešte o niečo dlhšie," nazdáva sa Uhler.

Posudok, o ktorom by mali poslanci rokovať koncom tohto mesiaca, uvádza, že projekt by sa teoreticky do konca roka 2016 stihnúť mal. "Realizácia vecného plnenia na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve v termínoch, ktoré sú uvedené v zmluve a stanovené v harmonograme prác, je po vypracovaní analýzy reálna.

SkryťVypnúť reklamu

Termín odovzdania diela k 31. decembru 2016 v rozsahu vecného plnenia a finančnej hodnoty možno považovať za uskutočniteľný," konštatuje znalecký posudok Ústavu stavebnej ekonomiky.

Časový harmonogram, s ktorým posudok pracuje, obsahuje 66 činností na Pražskej a Žabotovej ulici. Niektoré sa prelínajú, iné na seba nadväzujú. Posudok tiež počíta s tým, že na stavbách sa bude pracovať 16 hodín denne vrátane sobôt a nedieľ.

V praxi však môžu nastať časové odchýlky, ak bude na stavbe pracovať menej robotníkov, ak vzniknú problémy s financovaním alebo ak stavebné povolenia obmedzia dĺžku pracovnej doby či budú zvyšovať nároky na organizáciu dopravy počas výstavby.

Podmienkou sú stavebné povolenia v júni

"Začatie prác je podmienené tým, že investor bude najneskôr k júnu 2014 disponovať všetkými právoplatnými stavebnými povoleniami," pripomína hlavné mesto. O tie prvé už investor požiadal minulý rok. Mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová vraví, že začiatok prác závisí aj od rýchlosti rozhodovania stavebného úradu.

SkryťVypnúť reklamu

"V súčasnosti stále nedisponujeme zásadným rozhodnutím stavebného úradu k našej žiadosti o stavebné povolenie na prvé práce, ktoré by sa mali realizovať na pozemkoch hlavného mesta," uviedla Adamová.

Pre investora je podľa Adamovej projekt Predstaničné námestie "absolútnou prioritou" a analýza, ktorú si nechalo vypracovať mesto, vraj nepriniesla žiadne nové informácie. "Považujeme tento krok za zbytočné naťahovanie času a mrhanie verejnými peniazmi.

Nevidíme dôvod, prečo by tento projekt, ktorý prispeje k vyriešeniu situácie pre desaťtisíce cestujúcich denne, nemal byť realizovaný," zdôraznila Adamová s tým, že termín 31. december 2016 je ešte stále reálny.

Podľa poslancov však investor stále nedoložil finančnú zábezpeku či vierohodné doklady, z ktorých by bolo jasné, že je schopný celý projekt zafinancovať. Transprojekt tvrdí, že deklaroval svoju pripravenosť, keď predstavil partnerov zo zahraničia.

Konateľ spoločnosti Igor Ballo vlani tiež pripomínal, že do projektovej dokumentácie už firma vložila 16 miliónov eur. "Tých 16 miliónov je len vo vašich ústach, ale nikto nikdy nevidel vierohodné výpisy, že 16 miliónov bolo vynaložených," reagoval Uhler.

Mesto si už dalo vypracovať aj právnu analýzu, ktorá skonštatovala, že jednostranne odstúpiť ani vypovedať sa zmluva nedá. Ak by však Transprojekt nestihol do termínu odovzdať mestu skolaudované stavebné pozemky a plánované investície, išlo by o možnosť na vypovedanie zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 746
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 894
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 361
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 302
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 144
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 835
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 790
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 451
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 904
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 161
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 890
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 495
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 965
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 285
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu