SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Investor by mal začať s prestavbou stanice v júni

Investor má bratislavsnú hlavnú stanicu prestavať do konca roka 2016. Aby to stihol, potrebuje mať právoplatné stavbené povolenia v júni 2014.

Hlavná stanica v Bratislave.Hlavná stanica v Bratislave. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Prestavať bratislavskú Hlavnú stanicu do konca roka 2016, teda do času, ktorý investorovi káže zmluva o budúcej kúpnej zmluve, spoločnosť Transprojekt stále stíha.

S prácami, kde má pre mesto vybudovať dopravné stavby ako električkovú trať či cesty, by však investor mal začať v júni. Vyplýva to zo znaleckého posudku, ktorý si na žiadosť bratislavských poslancov nechalo v Ústave stavebnej ekonomiky vypracovať hlavné mesto.

O posudok alebo analýzu, ktorá by vypočítala potrebný minimálny čas na vybudovanie objektov pre mesto, žiadali poslanci ešte v novembri minulého roka. "Čas postupuje a ja mám pocit, že to investor nestihne.

SkryťVypnúť reklamu

Toto zastupiteľstvo mu vychádza v ústrety, no akoby sa len krútil a stále hľadá dôvody, ako sa niečo nedá," tvrdil v novembri Jozef Uhler, bratislavský poslanec a predseda dopravnej komisie, ktorý návrh na vypracovanie posudku alebo analýzy predložil na rokovanie.

Objekty pre mesto

Objekty, ktoré má investor postaviť pre mesto, musia byť podľa zmluvy hotové do konca roka 2016. "Z toho vyplýva, že tie ďalšie by mohol stavať ešte o niečo dlhšie," nazdáva sa Uhler.

Posudok, o ktorom by mali poslanci rokovať koncom tohto mesiaca, uvádza, že projekt by sa teoreticky do konca roka 2016 stihnúť mal. "Realizácia vecného plnenia na základe zmluvy o budúcej kúpnej zmluve v termínoch, ktoré sú uvedené v zmluve a stanovené v harmonograme prác, je po vypracovaní analýzy reálna.

SkryťVypnúť reklamu

Termín odovzdania diela k 31. decembru 2016 v rozsahu vecného plnenia a finančnej hodnoty možno považovať za uskutočniteľný," konštatuje znalecký posudok Ústavu stavebnej ekonomiky.

Časový harmonogram, s ktorým posudok pracuje, obsahuje 66 činností na Pražskej a Žabotovej ulici. Niektoré sa prelínajú, iné na seba nadväzujú. Posudok tiež počíta s tým, že na stavbách sa bude pracovať 16 hodín denne vrátane sobôt a nedieľ.

V praxi však môžu nastať časové odchýlky, ak bude na stavbe pracovať menej robotníkov, ak vzniknú problémy s financovaním alebo ak stavebné povolenia obmedzia dĺžku pracovnej doby či budú zvyšovať nároky na organizáciu dopravy počas výstavby.

Podmienkou sú stavebné povolenia v júni

"Začatie prác je podmienené tým, že investor bude najneskôr k júnu 2014 disponovať všetkými právoplatnými stavebnými povoleniami," pripomína hlavné mesto. O tie prvé už investor požiadal minulý rok. Mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová vraví, že začiatok prác závisí aj od rýchlosti rozhodovania stavebného úradu.

SkryťVypnúť reklamu

"V súčasnosti stále nedisponujeme zásadným rozhodnutím stavebného úradu k našej žiadosti o stavebné povolenie na prvé práce, ktoré by sa mali realizovať na pozemkoch hlavného mesta," uviedla Adamová.

Pre investora je podľa Adamovej projekt Predstaničné námestie "absolútnou prioritou" a analýza, ktorú si nechalo vypracovať mesto, vraj nepriniesla žiadne nové informácie. "Považujeme tento krok za zbytočné naťahovanie času a mrhanie verejnými peniazmi.

Nevidíme dôvod, prečo by tento projekt, ktorý prispeje k vyriešeniu situácie pre desaťtisíce cestujúcich denne, nemal byť realizovaný," zdôraznila Adamová s tým, že termín 31. december 2016 je ešte stále reálny.

Podľa poslancov však investor stále nedoložil finančnú zábezpeku či vierohodné doklady, z ktorých by bolo jasné, že je schopný celý projekt zafinancovať. Transprojekt tvrdí, že deklaroval svoju pripravenosť, keď predstavil partnerov zo zahraničia.

Konateľ spoločnosti Igor Ballo vlani tiež pripomínal, že do projektovej dokumentácie už firma vložila 16 miliónov eur. "Tých 16 miliónov je len vo vašich ústach, ale nikto nikdy nevidel vierohodné výpisy, že 16 miliónov bolo vynaložených," reagoval Uhler.

Mesto si už dalo vypracovať aj právnu analýzu, ktorá skonštatovala, že jednostranne odstúpiť ani vypovedať sa zmluva nedá. Ak by však Transprojekt nestihol do termínu odovzdať mestu skolaudované stavebné pozemky a plánované investície, išlo by o možnosť na vypovedanie zmluvy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 666
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 594
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 841
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 494
  5. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 2 295
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 269
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 029
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 380
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  2. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  3. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  4. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 184
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 078
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 338
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 153
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 937
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 546
  7. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 910
  8. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 2 884
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu