BRATISLAVA. V centre Bratislavy má byť nezávislá galéria, výtvarníci aj kurátori sa postavili za Galériu Cypriána Majerníka, ktorej hrozí koniec.
Po sporoch o financovanie s vedením bratislavského Starého Mesta dnes o dotácii pre galériu rozhodujú miestni poslanci. Starostka Tatiana Rosová (SDKÚ) však avizovala, že návrh na dotáciu stiahne. Prekáža jej, že galéria je zatvorená.
Zatvorili ju práve preto, že nedostala sľúbené peniaze od Starého Mesta a nemali tak peniaze ani na bežnú prevádzku, vysvetľuje riaditeľka galérie Nina Vrbanová.
Galériu Cypriána Majerníka po vernisáži zatvoria, nemajú peniazeČítajte
Takých veľa nemáme
„Galerijný program bol ambiciózny a kvalitný. Projekt nadviazal na rezonujúcu tradíciu a priznajme si, že takých veľa nemáme,“ hovorí generálna riaditeľka Slovenskej národnej galérie Alexandra Kusá.
Pridáva sa k nej Zuzana Bartošová, vedecká pracovníčka Ústavu dejín umenia SAV. „Každé väčšie európske mesto sa pýši v historickom centre priestormi, kde možno vidieť to najlepšie z domáceho výtvarného umenia,“ hovorí.
„Práve inštitúcie nezávislé od trhu, ale mienkotvorné, ako Galéria Cypriána Majerníka, dodávajú štvrti neopakovateľný charakter spätý s jedinečnosťou umeleckých zážitkov, ktoré ponúkajú,“ povedala Bartošová.
Kurátor a kritik súčasného umenia Omar Mirza je rozčarovaný tým, že galéria uznávaná odborníkmi aj laickou verejnosťou nemá podporu zriaďovateľa, teda Starého Mesta. Postup radnice označuje za krátkozraký.
Staré Mesto v minulosti galérii vyčítalo, že na ňu išlo nepomerne viac peňazí ako iným inštitúciám. Mestská časť podľa predsedníčky kultúrnej komisie Halky Ležovičovej (KDH) musí zabezpečiť aj iné kultúrne akcie.
Tak nám ich vráťte
Galéria je výnimočná najmä zbierkou slovenských a českých výtvarníkov, ktorí jej darovali diela zhruba v hodnote vyše 66-tisíc eur. Starostka pripúšťa, že by mohli dať zbierku do správy inej galérii.
„Mechanické narábanie je v tomto prípade neprípustné,“ hovorí Bartošová z SAV. „Majitelia presne vedeli, v akom kontexte sa ich diela ocitnú. Byť na mieste darcov, tak budem žiadať vrátenie diel, a to s patričnou naliehavosťou,“ dodáva.
Návrat diela už spomína výtvarník Svätopluk Mikyta. „Dielo som daroval do zbierky GCM, pretože som mal pocit, že to má zmysel. Som absolútne proti tomu, aby dielo bolo niekde inde a budem ho žiadať naspäť.“
Vizuálny umelec Ľubomír Ďurček zasa hovorí, že niečo podobné od Starého Mesta predpokladal, a tak nepodpísal darovaciu zmluvu s podmienkami, ako mu navrhli. Jeho dielo tak podľa neho radnici zákonne nepatrí.