SME
Nedeľa, 22. máj, 2022 | Meniny má Júlia, Juliána

Bez opráv môžu trať v bratislavskej Dúbravke zavrieť

Po hlavnej stanici možno Bratislava odstaví ďalšiu električkovú trať. Dúbravke to hrozí, ak tu mesto nezačne s opravou.

Električky dnes jazdia v Dúbravke pomalšie.Električky dnes jazdia v Dúbravke pomalšie. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Ak električkovú trať do bratislavskej Dúbravky nezačne mesto opravovať v apríli, hrozí jej podobný osud ako električke na Hlavnú stanicu, čiže odstávka. Hovorí hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser v rozhovore pre dúbravské noviny.

Hovorca mesta Stanislav Ščepán to nepopiera, vyjadrenia dopravného inžiniera však nazýva výstrahou, aby mesto neodďaľovalo termín spustenia modernizácie trate. Aprílový termín je podľa hovorcu reálny, keď vraj dodávateľa, ktorý má trať opravovať, vysúťažia v dostatočnom predstihu. „Ide o bezpečnosť premávky, ale nepredpokladáme, že by sa problém riešil uzavretím trate. Mesto len nemieni posúvať modernizáciu o ďalších štyri až šesť mesiacov.“

Jozef Uhler (SDKÚ), predseda mestskej dopravnej komisie, vraví, že komisia sa otázkou predčasného uzatvorenia trate ešte nezaoberala. „Tento scenár zatiaľ nepredpokladáme,“ dodáva.

Prestupy v Karlovke

Modernizácia
Trať Dúbravka
  • úsek Hanulova – Pri kríži, obnova na štyri etapy;
  • trvať má asi štyri mesiace;
  • začať by mala v apríli;
  • prebiehať má za plnej výluky, ľudí majú voziť do Karlovej Vsi náhradné autobusy;
  • elektr. trať križuje – 7 priecestí pre peších, 4 priecestia pre autá a jeden podchod pre peších (pri OD Saratov); 10 nástupísk (5 električkových zastávok).

Trať v 35-tisícovej Dúbravke je už roky v havarijnom stave, električky tu musia jazdiť zníženou rýchlosťou. Jej opravy plánovalo ešte bývalé vedenia mesta, no plány stopli peniaze. Teraz chce mesto rekonštrukciu, ktorú nazýva modernizáciou, platiť z európskych peňazí. Tie mali ísť pôvodne na veľký dopravný projekt prepojenia železničných koridorov a tunel pod Dunajom.

Modernizácia by mala začať už budúci mesiac. Ľudí do Dúbravky budú počas opráv voziť náhradné autobusy, na električky majú prestupovať v Karlovej Vsi.

Odstávka – štyri mesiace

Bez električiek by mala byť Dúbravka od apríla asi štyri mesiace, odhaduje Ščepán. Dodáva, že presné termíny závisia od dodávateľa stavby, ktorého mesto teraz hľadá v súťaži.

Modernizácia trate v úseku Hanulova – Pri kríži by mala zhltnúť okolo 13,8 milióna eur. Presná cena však bude podľa Ščepána závisieť od víťaznej ponuky. Isté je, že 85 percent nákladov má ísť z európskych peňazí, desať percent má dať štát a päť mesto.

V rámci opráv sa vynovia nielen zastávky, nástupiská, ale zmení sa aj doprava. Zrušiť sa má prejazd áut cez električkovú trať medzi zastávkami Alexyho a Švantnerova. Upravené má byť aj obrátisko na konečnej, ktoré chcú pripraviť na plánované pokračovanie električiek do Devínskej Novej Vsi. Projekt súvisí s výstavbou Bory, ktorý tu robí Penta.

Stanica odstavená už roky

Hlavná stanica je bez električiek už viac než dva roky. Premávku dopravný podnik stopol rovnako pre havarijný stav trate.

Mesto chcelo s rekonštrukciou počkať na investora, firmu Transprojekt, ktorá má prestavať Predstaničné námestie. Električky mali do nového nákupného centra, ktoré by bolo súčasťou staničnej haly, jazdiť tunelom.

Dnes primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) hovorí, že mesto už nebude čakať na investora, ale začne trať opravovať. Ščepán vysvetľuje, že má ísť o rekonštrukciu na nevyhnutné sprevádzkovanie trate.

„Rekonštrukcia má dve etapy. Od Radlinského po ministerstvo financií pôjde o projekt spolufinancovaný Európskou úniou, časť od Kýčerského po Hlavnú stanicu v nevyhnutných nákladoch dočasného riešenia bude financovať mesto za spoluúčasti investora Predstanicného námestia.“

V rozpočte mesta je na modernizáciu časti električkovej trate na stanicu vyčlenených 7,2 milióna eur. „O návrhu rozpočtu rokovala aj dopravná komisia aj mestské zastupiteľstvo. Predpokladá sa financovanie z eurofondov,“ hovorí Uhler. Oprava hornej časti trate je však podľa poslanca stále nedoriešená.

Megaprojekt prestavby stanice má Transprojekt dokončiť do roku 2016, s výstavbou ešte ani nezačali.

kolaj.jpg

Zničená dúbravská trať.

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  3. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  7. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  8. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  1. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  2. Gestačný diabetes mellitus
  3. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  4. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  5. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  6. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  7. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  8. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  1. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 6 667
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 4 311
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 268
  4. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 3 206
  5. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 020
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 412
  7. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 347
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 013
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  5. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  6. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  7. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  8. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 228
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 10 920
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 469
  4. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 5 250
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 830
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 3 803
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 074
  8. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel! 1 909
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu