BRATISLAVA. Bratislavské mestské zastupiteľstvo bude vo štvrtok (6.3.) opäť rokovať o novom systéme parkovania v hlavnom meste. Po tom, čo poslanci v januári novú parkovaciu politiku neodsúhlasili, primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) ju predkladá na marcové rokovanie znova.
Klub Smeru už avizuje, že svoje stanovisko za uplynulé týždne nezmenil, klub KDH zatiaľ zámery prezradiť nechce. V januári však tvrdil, že tento rok nové parkovanie nepodporí.
Po dvoch rokoch diskusií malo zastupiteľstvo novú parkovaciu politiku formálne spustiť koncom januára. Poslanci mali pritom schváliť dva dokumenty. Za dodatok k štatútu mesta ich však zahlasovalo len 19 z 36 prítomných, hlasovanie o všeobecne záväznom nariadení (VZN) o parkovaní, ktoré malo nasledovať, tak primátor stiahol.
"Som prekvapený, bez rozpravy, bez argumentov, proste to len neprešlo," reagoval po rokovaní Ftáčnik. Neskôr projekt, ktorý "skrachoval na úrovni zastupiteľstva", označil starosta Petržalky Vladimír Bajan za politikárčenie poslaneckých klubov.
Desať mestských častí nesúhlasí
Nový systém parkovania v januári nepodporili klub KDH ani sociálni demokrati. Predseda ich poslaneckého klubu Slavomír Drozd dnes vraví, že rokovania síce odvtedy prebehli, ale keďže podporu všetkých mestských častí materiál stále nemá, Smer nebude hlasovať inak.
"Klub Smer-SD si stojí za svojím stanoviskom z januára tohto roka a parkovaciu politiku Bratislavy bez podpory mestských častí neodsúhlasí," potvrdil Drozd. Schváliť nariadenie totiž odporučilo len šesť mestských častí, medzi ktorými bolo Staré a Nové Mesto, Devín, Petržalka, Jarovce a Rusovce.
S dokumentom nesúhlasilo desať, Čunovo ho ani neprerokovalo. "Ak budeme mať všetky súhlasné stanoviská, tak zahlasujeme. Úlohou primátora je ostatné mestské časti presvedčiť," podotkol Drozd v januári.
Ako bude na druhýkrát hlasovať klub KDH, predsedníčka Jarmila Tvrdá prezradiť nechcela. "Dozviete sa vo štvrtok," odkázala. Po hlasovaní v januári však zdôraznila, že nová parkovacia politika ešte nie je dostatočne pripravená.
"Desať mestských častí s tým nesúhlasí, neexistuje jednotný vizuál, parkovné sa nám zdá pre občanov drahé. Myslíme si, že to treba dopracovať a spustiť na začiatku ďalšieho volebného obdobia," uviedla s tým, že tento rok už klub materiál nepodporí.
Systém by uprednostnil domácich
Riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy tvrdí, že primátor predkladá materiály po konzultácii so starostami štyroch mestských častí, kde sa má nové parkovanie v prvej etape spustiť. "Ak poslanci z akýchkoľvek dôvodov odmietnu prijatie dokumentov, primátor bude túto agendu považovať v tomto volebnom období za uzatvorenú," povedal.
Neprijatie dokumentov by podľa Andrassyho vnímal Ftáčnik ako sklamanie a nevypočutie názoru Bratislavčanov.
"Na základe výsledkov sociologického prieskumu, ktorý sa uskutočnil v rámci projektu UNDP/GEF Udržateľná doprava v Bratislave, viac ako tri štvrtiny ľudí (76 percent) žijúcich v Bratislave a tých, čo do mesta prichádzajú študovať a pracovať, súhlasí so zavedením takéhoto rezidenčného parkovacieho systému," píše primátor, ktorý k novému systému parkovania zverejnil pár dní pred hlasovaním v zastupiteľstve v pondelok (3.3.) aj blog.
Systém parkovacej politiky by mal v prvom rade uprednostniť Bratislavčanov pred vodičmi, ktorí do hlavného mesta len dochádzajú.
Rezidenti by si mali zakúpiť parkovaciu kartu za 30 eur ročne, s ktorou by mohli odstaviť autá vo svojej mestskej časti, nerezidenti by parkovali za 2 eurá na hodinu. Z tejto sumu by Bratislavčania z iných mestských časti dostali polovičnú zľavu.