AKTUALIZOVANÉ O 17:43

Zima bola teplá, mesto za údržbu ciest zaplatí vyše tri milióny eur

Mesto chce ušetrené dva milióny eur použiť na opravu ciest.

Jeden z mála tohtoročných zásahov.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)
Bratislava platila zimnú pohotovosť, aj keď bolo teplo. Magistrát pripúšťa vypovedanie zmluvy.

Magistrát hlavného mesta k 1. marcu ukončil tohtoročnú zimnú pohotovosť. Tento rok trvala tri mesiace. Mesto za ňu zaplatí vyše tri milióny eur. Oproti plánovanému rozpočtu ušetrili podľa Ľubomíra Andrassyho z kancelárie primátora dva milióny eur.

Milan Ftáčnik ich navrhuje použiť na opravu ciest, dočisťovanie verejných priestranstiev, chodníkov a námestí. O využití ušetrených zdrojov rozhodnú poslanci. Zatiaľ ide o hrubé čísla.

„Definitívne to budeme vedieť vyčísliť v závere mesiaca. Suma bude upravená na základe prepočtov Operačného plánu zimnej údržby,“ povedal Ľubomír Andrassy z kancelárie primátora.

„V prípade, že by mesto zistilo nezrovnalosti napríklad pri fakturácii alebo rozsahu vykonaných prác na strane dodávateľa, primátor pristúpi k vypovedaniu zmluvy,“ dodal.

Do celého mesta vyrazili sedemkrát

Za predchádzajúcu zimu, počas ktorej výrazne viac snežilo, zaplatilo mesto za údržbu osem miliónov eur. Dodávateľská firma A.R.K. technické služby musela vtedy vykonať 66 celomestských a 414 lokálnych zásahov. Pohotovosť ukončilo mesto až 14. apríla 2013.

Tento rok firma robila sedem celomestských zásahov a 111 lokálnych. „Jeden celomestský zásah stojí približne 35-tisíc eur. Výsledná cena lokálneho zásahu závisí od lokality, dĺžky a rozlohy cesty,“ vraví Andrassy.

Zmluva, ktorú s dodávateľskou firmou A.R.K. technické služby uzavrel bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), zaväzuje mesto, aby po vyhlásení zimnej pohotovosti trvala minimálne 90 dní. Mesto ju nemôže ani v prípade teplej zimy ukončiť skôr. Môže ju však predĺžiť.

Túto zimu vyhlásili zimnú pohotovosť 1. decembra napriek tomu, že aj vtedy bolo teplo a nesnežilo. Mesto platilo aj dni, keď zamestnanci firmy neboli v teréne, ale v pohotovosti. Platby za hodiny v pohotovosti sú o niečo nižšie ako tie za akciu.

O ústupkoch rokujú, jeden už vyjednali

Na otázku, či mesto neplánuje s firmou rokovať o zmenách v zmluve Andrassy odpovedal: „Rokujeme o možnosti prerušenia pohotovosti po jej vyhlásení. Ide však o zložitý problém z hľadiska pracovno-právnych vzťahov, nasadenia ľudí a techniky do tridsiatich minút po vyžiadaní mesta.“

Magistrát zodpovedá za bezpečnosť a zjazdnosť na cestách I. a II. triedy, na národných i medzinárodných cestných ťahoch a na cestách, kde jazdí mestská hromadná doprava.

Ak by podcenili nasadenie techniky a pracovníkov, mohlo by to podľa Andrassyho ohroziť životy. Tento rok po dohode s dodávateľom mesto znížilo počet ručných pracovníkov zo 62 na 33 od polovice februára.

„Vo výslednej faktúre za zimnú údržbu nie sú len náklady viazané na pohotovosť, ale aj na čistenie ciest, vynášanie košov, úpravu námestí a podobne,“ vysvetlil Andrassy, že aj keď bolo teplo, pracovníci firmy boli v teréne.

Firma A.R.K technické služby s.r.o, ktorú mesto vysúťažilo, zabezpečuje okrem zimnej pohotovosti aj údržbu ciest, zelene a čistiace práce v lete. Mesto v lete firme platí v priemere 420-tisíc eur mesačne.

Pracovník v pohotovosti a v teréne

Podľa hovorkyne firmy A.R.K. technické služby s.r.o. Ester Meráiovej „zimná údržba pozostáva z pohotovosti na pracovisku, výkonov a spotreby posypového materiálu.“ Mesto za jedného pracovníka v pohotovosti platí 5,70 eur na hodinu.

Zahŕňa vozidlá na rozvoz pracovníkov, dispečera, dispečerské vozidlá, strojníka, nakladača na nakládku posypového materiálu a materiálno technické zabezpečenie ako napríklad šatne, garáže, pracovné oblečenie, lopaty, sekáče na ľad, či motorové frézy.

Za pracovníka v teréne platí mesto 6,51 eur na hodinu, suma zahŕňa prácu pracovníka, výkon dispečera a dispečerského vozidla, kilometre vozidiel na rozvoz ľudí, kilometre vozidiel na rozvoz posypového materiálu, výkon nakladačov vrátane strojníkov a motorových ručných fréz a rozmetadiel.

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 964
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 399
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 869
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 578
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 213
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 044
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 251
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 936
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 194
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 044

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop