SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Zima bola teplá, mesto za údržbu ciest zaplatí vyše tri milióny eur

Mesto chce ušetrené dva milióny eur použiť na opravu ciest.

Jeden z mála tohtoročných zásahov.Jeden z mála tohtoročných zásahov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)
Bratislava platila zimnú pohotovosť, aj keď bolo teplo. Magistrát pripúšťa vypovedanie zmluvy.

Magistrát hlavného mesta k 1. marcu ukončil tohtoročnú zimnú pohotovosť. Tento rok trvala tri mesiace. Mesto za ňu zaplatí vyše tri milióny eur. Oproti plánovanému rozpočtu ušetrili podľa Ľubomíra Andrassyho z kancelárie primátora dva milióny eur.

Milan Ftáčnik ich navrhuje použiť na opravu ciest, dočisťovanie verejných priestranstiev, chodníkov a námestí. O využití ušetrených zdrojov rozhodnú poslanci. Zatiaľ ide o hrubé čísla.

„Definitívne to budeme vedieť vyčísliť v závere mesiaca. Suma bude upravená na základe prepočtov Operačného plánu zimnej údržby,“ povedal Ľubomír Andrassy z kancelárie primátora.

„V prípade, že by mesto zistilo nezrovnalosti napríklad pri fakturácii alebo rozsahu vykonaných prác na strane dodávateľa, primátor pristúpi k vypovedaniu zmluvy,“ dodal.

Do celého mesta vyrazili sedemkrát

Za predchádzajúcu zimu, počas ktorej výrazne viac snežilo, zaplatilo mesto za údržbu osem miliónov eur. Dodávateľská firma A.R.K. technické služby musela vtedy vykonať 66 celomestských a 414 lokálnych zásahov. Pohotovosť ukončilo mesto až 14. apríla 2013.

Tento rok firma robila sedem celomestských zásahov a 111 lokálnych. „Jeden celomestský zásah stojí približne 35-tisíc eur. Výsledná cena lokálneho zásahu závisí od lokality, dĺžky a rozlohy cesty,“ vraví Andrassy.

Zmluva, ktorú s dodávateľskou firmou A.R.K. technické služby uzavrel bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), zaväzuje mesto, aby po vyhlásení zimnej pohotovosti trvala minimálne 90 dní. Mesto ju nemôže ani v prípade teplej zimy ukončiť skôr. Môže ju však predĺžiť.

Túto zimu vyhlásili zimnú pohotovosť 1. decembra napriek tomu, že aj vtedy bolo teplo a nesnežilo. Mesto platilo aj dni, keď zamestnanci firmy neboli v teréne, ale v pohotovosti. Platby za hodiny v pohotovosti sú o niečo nižšie ako tie za akciu.

O ústupkoch rokujú, jeden už vyjednali

Na otázku, či mesto neplánuje s firmou rokovať o zmenách v zmluve Andrassy odpovedal: „Rokujeme o možnosti prerušenia pohotovosti po jej vyhlásení. Ide však o zložitý problém z hľadiska pracovno-právnych vzťahov, nasadenia ľudí a techniky do tridsiatich minút po vyžiadaní mesta.“

Magistrát zodpovedá za bezpečnosť a zjazdnosť na cestách I. a II. triedy, na národných i medzinárodných cestných ťahoch a na cestách, kde jazdí mestská hromadná doprava.

Ak by podcenili nasadenie techniky a pracovníkov, mohlo by to podľa Andrassyho ohroziť životy. Tento rok po dohode s dodávateľom mesto znížilo počet ručných pracovníkov zo 62 na 33 od polovice februára.

„Vo výslednej faktúre za zimnú údržbu nie sú len náklady viazané na pohotovosť, ale aj na čistenie ciest, vynášanie košov, úpravu námestí a podobne,“ vysvetlil Andrassy, že aj keď bolo teplo, pracovníci firmy boli v teréne.

Firma A.R.K technické služby s.r.o, ktorú mesto vysúťažilo, zabezpečuje okrem zimnej pohotovosti aj údržbu ciest, zelene a čistiace práce v lete. Mesto v lete firme platí v priemere 420-tisíc eur mesačne.

Pracovník v pohotovosti a v teréne

Podľa hovorkyne firmy A.R.K. technické služby s.r.o. Ester Meráiovej „zimná údržba pozostáva z pohotovosti na pracovisku, výkonov a spotreby posypového materiálu.“ Mesto za jedného pracovníka v pohotovosti platí 5,70 eur na hodinu.

Zahŕňa vozidlá na rozvoz pracovníkov, dispečera, dispečerské vozidlá, strojníka, nakladača na nakládku posypového materiálu a materiálno technické zabezpečenie ako napríklad šatne, garáže, pracovné oblečenie, lopaty, sekáče na ľad, či motorové frézy.

Za pracovníka v teréne platí mesto 6,51 eur na hodinu, suma zahŕňa prácu pracovníka, výkon dispečera a dispečerského vozidla, kilometre vozidiel na rozvoz ľudí, kilometre vozidiel na rozvoz posypového materiálu, výkon nakladačov vrátane strojníkov a motorových ručných fréz a rozmetadiel.

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  2. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  3. Aké typy cukrovky poznáme?
  4. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  5. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  6. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  7. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  8. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 13 729
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 085
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 572
  4. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 966
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 724
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 399
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 173
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  2. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  3. Ľudmila Križanovská: Žobráci v centre Bratislavy. Ľudia v núdzi alebo príživníci?
  4. Anton Sládek: Bratislava - Hviezdoslavovo námestie
  5. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  6. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 23 835
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 7 731
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 620
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 526
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 5 798
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 5 755
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 3 889
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 801
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu