SME

Zima bola teplá, mesto za údržbu ciest zaplatí vyše tri milióny eur

Mesto chce ušetrené dva milióny eur použiť na opravu ciest.

Jeden z mála tohtoročných zásahov.Jeden z mála tohtoročných zásahov. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

Bratislava platila zimnú pohotovosť, aj keď bolo teplo. Magistrát pripúšťa vypovedanie zmluvy.

Magistrát hlavného mesta k 1. marcu ukončil tohtoročnú zimnú pohotovosť. Tento rok trvala tri mesiace. Mesto za ňu zaplatí vyše tri milióny eur. Oproti plánovanému rozpočtu ušetrili podľa Ľubomíra Andrassyho z kancelárie primátora dva milióny eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Milan Ftáčnik ich navrhuje použiť na opravu ciest, dočisťovanie verejných priestranstiev, chodníkov a námestí. O využití ušetrených zdrojov rozhodnú poslanci. Zatiaľ ide o hrubé čísla.

SkryťVypnúť reklamu

„Definitívne to budeme vedieť vyčísliť v závere mesiaca. Suma bude upravená na základe prepočtov Operačného plánu zimnej údržby,“ povedal Ľubomír Andrassy z kancelárie primátora.

„V prípade, že by mesto zistilo nezrovnalosti napríklad pri fakturácii alebo rozsahu vykonaných prác na strane dodávateľa, primátor pristúpi k vypovedaniu zmluvy,“ dodal.

Do celého mesta vyrazili sedemkrát

Za predchádzajúcu zimu, počas ktorej výrazne viac snežilo, zaplatilo mesto za údržbu osem miliónov eur. Dodávateľská firma A.R.K. technické služby musela vtedy vykonať 66 celomestských a 414 lokálnych zásahov. Pohotovosť ukončilo mesto až 14. apríla 2013.

Tento rok firma robila sedem celomestských zásahov a 111 lokálnych. „Jeden celomestský zásah stojí približne 35-tisíc eur. Výsledná cena lokálneho zásahu závisí od lokality, dĺžky a rozlohy cesty,“ vraví Andrassy.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluva, ktorú s dodávateľskou firmou A.R.K. technické služby uzavrel bývalý primátor Andrej Ďurkovský (vtedy KDH), zaväzuje mesto, aby po vyhlásení zimnej pohotovosti trvala minimálne 90 dní. Mesto ju nemôže ani v prípade teplej zimy ukončiť skôr. Môže ju však predĺžiť.

Túto zimu vyhlásili zimnú pohotovosť 1. decembra napriek tomu, že aj vtedy bolo teplo a nesnežilo. Mesto platilo aj dni, keď zamestnanci firmy neboli v teréne, ale v pohotovosti. Platby za hodiny v pohotovosti sú o niečo nižšie ako tie za akciu.

Prečítajte si tiež: Takmer nesnežilo, no Bratislava už dala na zimnú údržbu státisíce Čítajte 

O ústupkoch rokujú, jeden už vyjednali

Na otázku, či mesto neplánuje s firmou rokovať o zmenách v zmluve Andrassy odpovedal: „Rokujeme o možnosti prerušenia pohotovosti po jej vyhlásení. Ide však o zložitý problém z hľadiska pracovno-právnych vzťahov, nasadenia ľudí a techniky do tridsiatich minút po vyžiadaní mesta.“

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát zodpovedá za bezpečnosť a zjazdnosť na cestách I. a II. triedy, na národných i medzinárodných cestných ťahoch a na cestách, kde jazdí mestská hromadná doprava.

Ak by podcenili nasadenie techniky a pracovníkov, mohlo by to podľa Andrassyho ohroziť životy. Tento rok po dohode s dodávateľom mesto znížilo počet ručných pracovníkov zo 62 na 33 od polovice februára.

„Vo výslednej faktúre za zimnú údržbu nie sú len náklady viazané na pohotovosť, ale aj na čistenie ciest, vynášanie košov, úpravu námestí a podobne,“ vysvetlil Andrassy, že aj keď bolo teplo, pracovníci firmy boli v teréne.

Firma A.R.K technické služby s.r.o, ktorú mesto vysúťažilo, zabezpečuje okrem zimnej pohotovosti aj údržbu ciest, zelene a čistiace práce v lete. Mesto v lete firme platí v priemere 420-tisíc eur mesačne.

Pracovník v pohotovosti a v teréne

Podľa hovorkyne firmy A.R.K. technické služby s.r.o. Ester Meráiovej „zimná údržba pozostáva z pohotovosti na pracovisku, výkonov a spotreby posypového materiálu.“ Mesto za jedného pracovníka v pohotovosti platí 5,70 eur na hodinu.

Zahŕňa vozidlá na rozvoz pracovníkov, dispečera, dispečerské vozidlá, strojníka, nakladača na nakládku posypového materiálu a materiálno technické zabezpečenie ako napríklad šatne, garáže, pracovné oblečenie, lopaty, sekáče na ľad, či motorové frézy.

Za pracovníka v teréne platí mesto 6,51 eur na hodinu, suma zahŕňa prácu pracovníka, výkon dispečera a dispečerského vozidla, kilometre vozidiel na rozvoz ľudí, kilometre vozidiel na rozvoz posypového materiálu, výkon nakladačov vrátane strojníkov a motorových ručných fréz a rozmetadiel.

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

FOTO: SME - GABRIEL KUCHTA

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 156
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 836
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 161
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 440
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 251
  6. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 137
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 075
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 923
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 846
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 918
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 644
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 208
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 759
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 513
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 174
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 089
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu